Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur ska man veta

  • Mikkos40 14 oktober 2008

    Jag har nu fått flera av mina recept ej godkända,och detta pga att recepten är likvärdiga,men dem heter olika.
    Ska man behöva söka i timmar på alla olika varianter?
    Detta är mycket ireterrande.
    Jag kollar alla recept innan jag skriver dem,men kommer det ej upp något,så utgår jag från att receptet ej finns.
    Men ändå blir det ej godkänt,ireterrande.(N)

  • boz1965 14 oktober 2008

    Jag kan förstå att EXAKT likadana recept, fast med annat namn blir underkända, men att varianter blir det kan jag däremot inte förstå, som jag har skrivit i några andra inlägg. Men kämpa på, vi behöver DINA recept likaväl som andras. :)

  • zonale 14 oktober 2008

    Många dubletter har olika namn och tar då längre tid att hitta. Vissa recept finns det många, många att gå igenom av. Därför minimerar man antalet genom att söka på ingredienser. De senaste dagarna har sökfunktionen tom varit helt ur funktion periodvis och det startades en tråd för att man skulle uppmärksamma detta.

  • tina62 14 oktober 2008

    Det är jag som tagit dina recept. Vi har riktlinjer att följa och gör inte detta på eget bevåg!

    För även om de har olika namn men med samma ingredienser så är det ju dubletter.

    Det är ju exakt samma kaka, bröd maträtt, dessert mm om det är samma ingredienser! Men man kallar dem olika namn beroende på var man kommer i landet.

    Sen står det så här:
    För att recepten ska bli likartade och mer lättlästa har Matklubbens ledning utarbetat en guide eller manual för hur recepten ska skrivas in. Ditt recept kommer i retur då det inte uppfyller riktlinjerna matklubben har för inskrivning av nya recept. Ett bra tips är att titta efter i guiden innan du skriver in receptet så att du ser vad du behöver tänka på. När du rättat till receptet enligt våra riktlinjer skickar du bara tillbaka det för godkännande. Har du frågor eller synpunkter kan du maila: [email protected]

    Har du synpunkter eller frågor angående detta så ta kontakt med matklubben.
    [email protected]

    För vidare frågor eller undringar så tag kontakt med matklubben.

  • Mikkos40 14 oktober 2008

    Skrivet av tina62 den 14 okt 2008

    Det är jag som tagit dina recept. Vi har riktlinjer att följa och gör inte detta på eget bevåg!

    För även om de har olika namn men med samma ingredienser så är det ju dubletter.

    Det är ju exakt samma kaka, bröd maträtt, dessert mm om det är samma ingredienser! Men man kallar dem olika namn beroende på var man kommer i landet.

    Sen står det så här:
    För att recepten ska bli likartade och mer lättlästa har Matklubbens ledning utarbetat en guide eller manual för hur recepten ska skrivas in. Ditt recept kommer i retur då det inte uppfyller riktlinjerna matklubben har för inskrivning av nya recept. Ett bra tips är att titta efter i guiden innan du skriver in receptet så att du ser vad du behöver tänka på. När du rättat till receptet enligt våra riktlinjer skickar du bara tillbaka det för godkännande. Har du frågor eller synpunkter kan du maila: [email protected]

    Har du synpunkter eller frågor angående detta så ta kontakt med matklubben.
    [email protected]

    För vidare frågor eller undringar så tag kontakt med matklubben.

  • Mikkos40 14 oktober 2008

    Snälla hubert06,du menar att jag ska gå in och kolla på alla ingredienser,tex mandelmassa,det skulle ju bli hur många varianter som helst.
    Det skulle ju ta flera timmar varje gång,trodde det var recept som skulle skrivas på denna sajt inte läsa igenom hundra recept till varje eget recept,mycket dåligt.

  • zonale 14 oktober 2008

    Jag menar inte att du ska söka på alla ingredienser. Av egen erfarenhet så vet jag att det går att reducera antalet recept genom att välja ut en eller ett par ingredienser i taget ur ditt recept. :)

  • Eery 14 oktober 2008

    men funkar det inte att söka på flera ingredienser samtidigt? tex köttfär+bacon+fetaost

    bara undrar:o

  • Mikkos40 14 oktober 2008

    det stämmer ej jämt hubert06,jag har gjort det med ibland,på dem jag gjort det så kommer det ibland fram allt från 25 och uppåt,ska jag då gå igenom tex alla 25 recept för att kolla detta,för ett recept?

  • zonale 14 oktober 2008

    Det går, Eery. Jag försöker bara förklara , på ett någorlunda begripligt sätt, hur just jag brukar gå tillväga när jag själv ska lägga in ett recept. Heter nu receptet tex "Den godaste kasslergratängen" så söker jag på "Kasslergratäng" först och får förmodligen alltför många träffar. Därefter väljer jag ut en eller flera ingredienser ur mitt recept för att minska på antalet träffar. Söker därefter på detta sätt tills jag har fått ner antalet såpass mycket att jag kan/orkar läsa igenom dem. Är det fortfarande svårt att förstå, för det är inte så lätt att förklara?

  • Mikkos40 14 oktober 2008

    Nä hubert06,jag förstår aldeles utmärkt,men ändå så kanske du får sitta en bra stund än då på varje recept för ett recept,sen kanske det ändå ej blir godkänt.
    Och det är ju ej säkert att det blir så mycket mindre ändå.
    Jag vill bara påpeka att det kan vara tex en enda ingrediens som är annorlunda i mitt recept.

  • zonale 14 oktober 2008

    Som tur är, Mikkos40, så är det inte alltid man får upp så många träffar och då tar det inte så lång tid. Mig personligen gör det heller inget om det tar tid, när jag försöker att vara så noga jag kan vid sökningen. Är det ingen dublett eller liknande så blir det naturligtvis godkänt.

  • Mikkos40 14 oktober 2008

    Det är ju tur att vi tycker olika i alla fall,men finns inte receptet vid en sökning så borde det var ok,allt för denna gång.:o

  • Eery 14 oktober 2008

    men jag förstår inte varför det måste bli otrevligt och "idiotförklarande" istället för att tipsa?
    jag fick min kasslerlåda godkänd fast det fanns liknande recept. jag sökte på kassler broccoli och bearnaisesås och kommer inte ihåg hur många träffar jag fick upp men ingen som stämde på min "låda" sen när "liknande" recept kom upp under mitt så finns det en precis likadan fast med blomkål tillagt

    det här är ju en trevlig sajt varför kan vi inte försöka hålla den så?
    föresten kan jag påpeka att dom flesta "svanska" underhållningsprogrammen inte är ett dugg svenska ifrån börja men är konceptet bra går det väll att göra igen, ungefär som med recept?

  • zonale 14 oktober 2008

    Jag tyckte inte det var så lätt när jag själv var ny och tog tacksamt emot tips från de som var mer vana tex just det här med att söka. 46 000 recept snart, så visst är det risk för att receptet redan finns, speciellt de som inte är ens egna. Kanske att någon har fått lite tips ang hur man kan gå tillväga.

  • Glitterfia 14 oktober 2008

    Du gav en jättebra beskrivnig hubert06 (Y)

  • Roskerstin 14 oktober 2008

    Håller verkligen med föregående talare, jättebra beskrivning Hubert06 klar och tydlig:D

  • festmaten 14 oktober 2008

    Jag brukar också leta precis som du, hubert06, förklarade. Tycker det funkar bra. Har jag då tur, så hittar jag någon annans recept, som verkar gott. Också sparar jag det, och kan ha glädje av!!

    Matklubben har blivit en av mina hobbies, jag tycker att en hobby, som jag uppskattar får gärna ta lite av min tid.

  • anluk 14 oktober 2008

    jag söker alltid på ingredienser när jag söker recept. Tar 3, 4 ibland 5 ingredienser och skriver de i receptsöklistan. Inget + tecken emellan utan bara rakt av tex kassler svamp paprika purjolök. Funkar bra för mig också när jag godkänner recept.

  • lennali 14 oktober 2008

    Hej
    Många dubletter skulle lätt kunna undvikas om "Sökfunktionen" skulle funka som den borde.

    Om jag skriver in ett recept namn i ”sök recept” blir resultatet oftast ”Din sökning gav 0 träffar”. :D Givetvis tror jag då att inte receptet finns och går vidare till ”Lägg in recept”.

    Där kan ett recept med samma namn dyka upp i den blå rutan, men då kommer vi till det stora problemet, när jag klickar på det receptet kommer inget recept fram :o :o så jag kan inte kolla ingredienser och så, mycket konstigt.

    Förstår inte riktigt varför det inte blir en träff redan på första sökningen, det har funkat tidigare.

    Jag har mailat till MK och dom skulle titta på detta, förhoppningsvis SNARAST. Det blir bara en massa irritation bland oss medlemmar och en massa extra arbete för godkännarna.
    Och sen känns det som att man ”lurar” alla som sparar ner receptet och sen makuleras det.

    Lena

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.