Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Huskur mot förkylning?

  • littlejohn 25 januari 2011

    Förkylning! Täppt i näsan. Vad gör man?

    Någon som har en bra huskur? Det går inte att sova när man inte kan andas.

  • Nhg9 25 januari 2011

    Hej
    Visst är det jobbigt att vara förkyld... men tyvärr anser jag att man inte kan förkorta en förkylning, bara lindra symtomen. Det bästa jag vet är att dricka mycket och få i sig c-vitaminer som hjälper kroppen. Därför dricker jag mycket apelsinjuice. Gärna nypressad :) Varm dryck känns ialla fall som det gör gott, men då ska man inte dricka mjölk då det känns som det ger mer "gisch" i halsen
    Mitt andra råd är vila, mycket och länge...

    Krya på dig!!!

  • The_mama97mia 25 januari 2011

    du kan koka egen saltlösning att ha upp i näsan som typ nässpray, tror det är proportion 1 dl sakt 1 dl vatten, men jag skulle nog googla på det först...

  • The_mama97mia 25 januari 2011

    hehe annars har jag också provat att stoppa upp en delad vitlöksklyfta i näsborren, det sätter fart på det.. haha...

  • jbson 25 januari 2011

    Inget roligt med förkylning!(N)
    Så fort jag känner att det är något på G, förkylning, kill i halsen mm. Så tar jag en ½ -1 tsk Gurkmeja och sväljer ner med mycket vatten. Gurkmeja är en effektiv antioxidant! (Y)

    Har förkylningen redan brutit ut så brukar jag ställa mig o hacka lök, mycket lök!
    Tycker det känns bra efteråt, det känns liksom renare i näsan o tårkanalerna, ja hela huvudet! :)

    Krya på dig!

  • Roggan 25 januari 2011

    Det finns många huskurer mot förkylning. Här kommer ett recept som jag lärde mig när jag pluggade kinesisk medicin i Kina. Obs! Det är mycket viktigt att det slem man har är ofärgat när man kör denna kur. Används mest i början av förkylningar... Intas 3-4 gånger per dag.

    3-4 skivor färsk ingefära
    1 msk pressad citron
    3 cm lakritsrot (lätt krossad)
    1 tsk honung eller råsocker
    Kokande vatten

    Allt blandas i en mugg och ska dra minst tio minuter.

    Får man inte tag på lakritsrot går det bra utan. Lakritsen har som uppgift att lösa slem och skydda slemhinnorna i magen och luftvägarna. Är man känslig för starka kryddor bör den ingå i receptet. Tänk på att lakrits kan höja blodtrycket om man äter mycket av det eller intar det under en längre period. Tar man det under några dagar brukar det inte vara några problem och det är inga mängder man får i sig.

    Ska du göra egen koksaltlösning som som mama97mia tipsade om så är receptet:
    Blanda 5 dl kokande vatten och 1 tsk salt (5 gram). Låt svalna.
    /Roggan

  • littlejohn 25 januari 2011

    Tack! Vad ni kan. Ska testa så få v i se hur det går.

  • Mistys 25 januari 2011

    Auyrvediska recept brukar funka, trot eller ej!

    Halsont - Blanda 1,5 tsk gurkmeja, 1 tsk salt i ett glas varm vatten. Gurgla med blandningen regelbundet ( spotta ut )

    Torrhosta - 1 tsk malen ingefära, 1krm mald nejlika och 1 krm kanel blandas i ett kopp varm vatten. Låt dra ( som te) drick. Ta detta te 3 ggr om dagen.Smakar fruktansvärt men hjälper garanterat bättre än hostmediciner.

  • Cassiopeya 25 januari 2011

    Skrivet av jbson den 25 jan 2011

    Inget roligt med förkylning!(N)
    Så fort jag känner att det är något på G, förkylning, kill i halsen mm. Så tar jag en ½ -1 tsk Gurkmeja och sväljer ner med mycket vatten. Gurkmeja är en effektiv antioxidant! (Y)

    Har förkylningen redan brutit ut så brukar jag ställa mig o hacka lök, mycket lök!
    Tycker det känns bra efteråt, det känns liksom renare i näsan o tårkanalerna, ja hela huvudet! :)

    Krya på dig!


    Vad gör du med all lök sen då? Frysen in till senare tillfälle? {question}

  • jbson 25 januari 2011

    Skrivet av Cassiopeya den 25 jan 2011

    Skrivet av jbson den 25 jan 2011

    Inget roligt med förkylning!(N)
    Så fort jag känner att det är något på G, förkylning, kill i halsen mm. Så tar jag en ½ -1 tsk Gurkmeja och sväljer ner med mycket vatten. Gurkmeja är en effektiv antioxidant! (Y)

    Har förkylningen redan brutit ut så brukar jag ställa mig o hacka lök, mycket lök!
    Tycker det känns bra efteråt, det känns liksom renare i näsan o tårkanalerna, ja hela huvudet! :)

    Krya på dig!


    Vad gör du med all lök sen då? Frysen in till senare tillfälle? {question}


    Löksoppa, potatis/löksoppa... det är ju så gott!!! :)

  • Cassiopeya 25 januari 2011

    Skrivet av jbson den 25 jan 2011

    Skrivet av Cassiopeya den 25 jan 2011

    Skrivet av jbson den 25 jan 2011

    Inget roligt med förkylning!(N)
    Så fort jag känner att det är något på G, förkylning, kill i halsen mm. Så tar jag en ½ -1 tsk Gurkmeja och sväljer ner med mycket vatten. Gurkmeja är en effektiv antioxidant! (Y)

    Har förkylningen redan brutit ut så brukar jag ställa mig o hacka lök, mycket lök!
    Tycker det känns bra efteråt, det känns liksom renare i näsan o tårkanalerna, ja hela huvudet! :)

    Krya på dig!


    Vad gör du med all lök sen då? Frysen in till senare tillfälle? {question}


    Löksoppa, potatis/löksoppa... det är ju så gott!!! :)


    (Y)

    Edit: Flyttade gubben till längst ner :D

  • Roggan 25 januari 2011

    Choklad är bra mot hosta (Y)

    http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article248185.ab

  • boz1965 25 januari 2011

    Att lukta på svag ammoniaklösning är också effektivt för att rensa upp i näsan.

    OBS! OBS! OBS! Att lukta på ren ammoniak är farligt och kan orsaka chock, det måste vara rejält utspätt.

    ----------
    Edit: Rättat stavfel

  • mattjejen 25 januari 2011

    Här finns flera recept mot förkylningar... har själv testat några å inbillar mig iaf att det funkar {doctor}

    http://www.matklubben.se/recept/f%F6rkylning

  • kristinhellberg 25 januari 2011

    Jag har hittat en honung med eucalypyus som blanas med hett vatten bara. Helt suverän!! Hittar du inte det så finns det nog ff eucalyptuspastiller i butiken som kan lösas i kokhett vatten , eller som min svärmor fick som barn, i het mjölk. lycka till

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.