Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

ICA Basic = BLUFF!

  • eazzy 25 mars 2012

    Man får vara uppmärksam och läsa innehållsförteckningarna helt enkelt, det finns nog inga genvägar har jag en känsla av.


    (Y)

  • Mistys 25 mars 2012

    Skrivet av LarsDe den 25 mar 2012

    Skrivet av Misty09 den 25 mar 2012

    LarsDe: du får självklart tycka vad du vill. fast att säga " Nöj er med skiten" om EMV varor tycker jag är helt fel. Många gånger är dessa varor 10 ggr bättre än dom stora jättarna. Fiskpinnarna från Eldorado innehåller ex mycket mer fisk och av bättre kvalitet än Findus fiskpinnar ( test av bla råd och rön) så allt är inte bara "skit". Har testad bra mycket kan jag säga och föredrar EMV i 9 fall av 10.


    Om du läst mitt inlägg lite noggrannare hade du kanske märkt att jag skrev "..de stora...". Och jag står för vad jag skrev. Läs gärna "Den hemlige kocken" av Mats-Erik Nilsson, och hans övriga böcker! Studera också innhållsförteckningarna på förpackningarna!

    Jag vidhåller: Färdiglagat är skräpmat! Bättre att köpa de oförfalskade råvarorna och laga själv äkta, näringsriktig mat hemma i det egna köket! Det blir mestadels både godare och nyttigare. Dessutom oftast billigare! Och tar sällan mer tid i anspråk.


    Då missuppfattade jag dig. Trodde du menade "de stora" som i "de stora matkedjornas" märken dvs EMV..... Inte Findus, Felix, Unilever mfl. Ber om ursäkt för det.
    Jag har boken och lever efter den ....nog hårdare än många. Tror jag fler här på Mk upptäckt då jag är stor bojkottare av margarin och becel mm. Köper inte en vara utan att läsa innehållsförteckningen;)

  • MillionDollarBaby 26 mars 2012

    Fast det var väl knappast någon överraskning? Men lik förbannat väldigt dåligt... Det är bra att uppmärksamma konsumenterna om detta!

  • boz1965 26 mars 2012

    Skrivet av MillionDollarBaby den 26 mar 2012

    Fast det var väl knappast någon överraskning? Men lik förbannat väldigt dåligt... Det är bra att uppmärksamma konsumenterna om detta!


    Ja, alltså.. Att de byter namn på ett varumärke är en sak, det går väl att acceptera. Också att det råder status quo vad gäller kvalitén på varorna kan man acceptera. Men att man mörkar det och istället går ut i tevereklam, radio och tidningar och lanserar det som "nya och bättre produkter" är ju snudd på bedrägeri.

  • EmmaHellberg 26 mars 2012

    Oj här råder det olika meningar kring "bluffen" om ICA Basics varor. Min sambo arbetar på ICA och jag fått förklarat för mig att Euroshoppers varor håller en hög kvalitet i jämförelse till produkternas pris. Detta ville ICA utnyttja och valde då att köpa upp Euroshoppers varor i Sverige för att kunna benämna dem som sina egna. Detta gjorde de så klart för att öka försäljningen av produkterna. Sammanfattningsvis: Euroshoppers varor = ICA Basics varor.
    Det jag tycker är konstigt med denna tråd är att vissa av er tycker att ICA är boven i dramat. Det som alla företag, oavsett bransch, vill göra är att öka sina intäkter. ICA tog ett beslut att försöka öka sina intäkter på detta sätt. Så boven i dramat är ingen eftersom det inte finns något drama, bara ren och skär business. ICA har (förutom intäktsökning) som mål att kunna täcka alla kundgruppers efterfrågan och har därför satsat hårt på alla deras avdelningar såsom ICA standard, ICA Selection, ICA Eco och även den här så omtalade ICA Basic. Jag hoppas att ni nu ser detta på samma sätt som jag gör, ICA bedriver en nationell dagligvaruhandel - och de gör det jäkligt bra. ;-)

  • Okänd 26 mars 2012

    Skrivet av EmmaHellberg den 26 mar 2012

    Oj här råder det olika meningar kring "bluffen" om ICA Basics varor. Min sambo arbetar på ICA och jag fått förklarat för mig att Euroshoppers varor håller en hög kvalitet i jämförelse till produkternas pris.....

    ......ICA bedriver en nationell dagligvaruhandel - och de gör det jäkligt bra. ;-)


    Jo jo. "Fan tro´t", sa Rellingen. Kvaliteten kanske är hög, relaterat till priset. Ja, så är det väl. Vilket i mina öron inte är bevis för någon hög kvalitet. Men dimmorna är täta.

    Fast visst gör ICA-handlarna det bra, på de flesta ställena. Men hur resonerar man på huvudkontoret? Be din sambo att förklara för dig på vilket sätt ICA höjde kvaliteten på t.ex. köttfärs genom att mala och paketera all köttfärs ICA-handlarna kan tillhandahålla på ett enda ställe, i Västerås! Med allt vad det innebär av onödiga transporter kors och tvärs i riket, oavsett avstånd. Packad i "skyddad atmosfär", vad nu den består av?

    Be honom också förklara varför ICA centralt, genom denna åtgärd, nedklassade den stora kår av skickliga, hängivna styckmästare som var verksamma hos de lokala handlarna i vårt land! Och låt honom gärna förklara vad felet var med att låta dem mala köttfärsen i den egna butiken!

    Kvalitet? BAH!

  • foodlover1 26 mars 2012

    Skrivet av boz1965 den 22 mar 2012

    Det har avslöjats att ICAs "nya" sortiment "Basic" är en stor BLUFF. Det hette att man skulle "fasa ut" Euroshopper som blivit så utskällt för sin usla kvalité och ersätta det med sitt eget märke "Basic". Det har nu visat sig att man har behållt produkterna och att enda skillnaden är namnbytet och de nydesignade etiketterna - innehållet är dock samma gamla vanliga lågkvalitetsvaror från samma, mindre nogräknade leverantörer.

    http://www.svd.se/mat-och-vin/ica-saljer-euroshopper-under-ny-ica-logga_6942533.svd
    http://www.gp.se/konsument/1.895239-samma-mat-men-under-nytt-namn
    http://www.testfakta.se/livsmedel/article60606.ece

  • boz1965 26 mars 2012

    Skrivet av LarsDe den 26 mar 2012

    ...Jo jo. "Fan tro´t", sa Rellingen. Kvaliteten kanske är hög, relaterat till priset. Ja, så är det väl. Vilket i mina öron inte är bevis för någon hög kvalitet. Men dimmorna är täta.

    Fast visst gör ICA-handlarna det bra, på de flesta ställena. Men hur resonerar man på huvudkontoret? Be din sambo att förklara för dig på vilket sätt ICA höjde kvaliteten på t.ex. köttfärs genom att mala och paketera all köttfärs ICA-handlarna kan tillhandahålla på ett enda ställe, i Västerås! Med allt vad det innebär av onödiga transporter kors och tvärs i riket, oavsett avstånd. Packad i "skyddad atmosfär", vad nu den består av?

    Be honom också förklara varför ICA centralt, genom denna åtgärd, nedklassade den stora kår av skickliga, hängivna styckmästare som var verksamma hos de lokala handlarna i vårt land! Och låt honom gärna förklara vad felet var med att låta dem mala köttfärsen i den egna butiken!

    Kvalitet? BAH!


    (Y)

    Undrar hur mycket Emma får betalt för det inlägget...
    Känns mer som om det är skrivet av en s.k. "astroturfare" än av en vanlig MK-medlem.

  • alindalinda 26 mars 2012

    HAHA, med denna tråd i bakhuvudet så stod jag inne på Ica Farsta idag.
    Sköljmedel 1= ICA BASIC
    Sköljmedel 2=EUROSHOPPER

    Varorna var identiska, förutom texten på etiketten.
    Skrattretande. :)

  • Mistys 27 mars 2012

    Var det någon prisskkillnad?

  • EmmaHellberg 28 mars 2012

    Skrivet av boz1965 den 26 mar 2012

    Skrivet av LarsDe den 26 mar 2012

    ...Jo jo. "Fan tro´t", sa Rellingen. Kvaliteten kanske är hög, relaterat till priset. Ja, så är det väl. Vilket i mina öron inte är bevis för någon hög kvalitet. Men dimmorna är täta.

    Fast visst gör ICA-handlarna det bra, på de flesta ställena. Men hur resonerar man på huvudkontoret? Be din sambo att förklara för dig på vilket sätt ICA höjde kvaliteten på t.ex. köttfärs genom att mala och paketera all köttfärs ICA-handlarna kan tillhandahålla på ett enda ställe, i Västerås! Med allt vad det innebär av onödiga transporter kors och tvärs i riket, oavsett avstånd. Packad i "skyddad atmosfär", vad nu den består av?

    Be honom också förklara varför ICA centralt, genom denna åtgärd, nedklassade den stora kår av skickliga, hängivna styckmästare som var verksamma hos de lokala handlarna i vårt land! Och låt honom gärna förklara vad felet var med att låta dem mala köttfärsen i den egna butiken!

    Kvalitet? BAH!


    (Y)

    Undrar hur mycket Emma får betalt för det inlägget...
    Känns mer som om det är skrivet av en s.k. "astroturfare" än av en vanlig MK-medlem.



    Hej igen! Kul att få svar på inlägg! Vill dock inte föra ICA: s talan men jag kan ju ge er min egen hypotes i alla fall. Skulle tro att ICA har kalkylerat fram att paketering av köttfärs blir billigare om man gör det på samma ställe. Dock har ju vissa ICA-butiker fortfarande egen köttfärspaketering (som i Varberg). Vågar inte svara på varför... När det kommer till frågan om packad i "skyddad atmosfär" så skulle jag, istället för att fråga mig vad den innehåller, fråga mig själv vad den INTE innehåller. Tror att svaret är eventuella farliga och svårupptäckta bakterier... ;-) Jag har aldrig hört ordet astroturfare innan så jag googlade det. Tack för komplimangen (fast jag inte är en sådan), nu har jag lärt mig ett nytt ord! :-) Puss och kram hela dán!

  • Okänd 1 april 2012

    Skrivet av EmmaHellberg den 28 mar 2012

    Skrivet av boz1965 den 26 mar 2012

    Skrivet av LarsDe den 26 mar 2012

    ...Jo jo. "Fan tro´t", sa Rellingen. Kvaliteten kanske är hög, relaterat till priset. Ja, så är det väl. Vilket i mina öron inte är bevis för någon hög kvalitet. Men dimmorna är täta.

    Fast visst gör ICA-handlarna det bra, på de flesta ställena. Men hur resonerar man på huvudkontoret? Be din sambo att förklara för dig på vilket sätt ICA höjde kvaliteten på t.ex. köttfärs genom att mala och paketera all köttfärs ICA-handlarna kan tillhandahålla på ett enda ställe, i Västerås! Med allt vad det innebär av onödiga transporter kors och tvärs i riket, oavsett avstånd. Packad i "skyddad atmosfär", vad nu den består av?

    Be honom också förklara varför ICA centralt, genom denna åtgärd, nedklassade den stora kår av skickliga, hängivna styckmästare som var verksamma hos de lokala handlarna i vårt land! Och låt honom gärna förklara vad felet var med att låta dem mala köttfärsen i den egna butiken!

    Kvalitet? BAH!


    (Y)

    Undrar hur mycket Emma får betalt för det inlägget...
    Känns mer som om det är skrivet av en s.k. "astroturfare" än av en vanlig MK-medlem.



    Hej igen! Kul att få svar på inlägg! Vill dock inte föra ICA: s talan men jag kan ju ge er min egen hypotes i alla fall. Skulle tro att ICA har kalkylerat fram att paketering av köttfärs blir billigare om man gör det på samma ställe. Dock har ju vissa ICA-butiker fortfarande egen köttfärspaketering (som i Varberg). Vågar inte svara på varför... När det kommer till frågan om packad i "skyddad atmosfär" så skulle jag, istället för att fråga mig vad den innehåller, fråga mig själv vad den INTE innehåller. Tror att svaret är eventuella farliga och svårupptäckta bakterier... ;-) Jag har aldrig hört ordet astroturfare innan så jag googlade det. Tack för komplimangen (fast jag inte är en sådan), nu har jag lärt mig ett nytt ord! :-) Puss och kram hela dán!



    :DD

    Det troliga är att ICA, sannolikt innan drivmedelspriserna började skena i höjden, bestämde sig för att investera i dyra förpackningsmaskiner och placera dessa i Västerås.

    Nu sitter man med skägget i brevlådan. Med dyra ränte- kostnader för maskiner som till varje pris måste utnyttjas för att få någon rim och reson i den onödiga investeringen.

    Troligen har det också gått prestige i ärendet.

    :DD

  • foodlover1 3 april 2012

    Jag tycker Ica basic är prisvärt och bra. Känns inte alls som Euroshopper

  • boz1965 3 april 2012

    Skrivet av foodlover1 den 3 apr 2012rnrnJag tycker Ica basic är prisvärt och bra. Känns inte alls som Euroshopper


    Då har de lyckats lura dig. GRATTIS! o_O

  • foodlover1 3 april 2012

    Nej jag tycker bara att de är bra och de har inte lurat mig för att jag tycker det.

  • FruAst 3 april 2012

    Nu får man väl kasta sig in i debatten.

    Det största problemet med all handel är att alla vill ha så billigt som möjligt. Då måste de stora jättarna pressa producenterna så att de släpper varor med sekunda kvalitet. precis som flera ovan skrivit. Skulle vi (du, jag o alla andra) vara villiga att betala mer för produkterna får vi bättre kvalitet. Förr släpptes det inte ut sånt på marknaden, det såldes på annat sätt. Numera har vi x antal olika märken att välja mellan. Vi får den kvaliteten vi betalar för, inget konstigt med det. Vill man ha kvalitet får man betala mer, det brukar gälla mat i alla fall...

  • Tidronio 3 april 2012

    Testing

  • boz1965 3 april 2012

    Skrivet av FruAst den 3 apr 2012rnrnNu får man väl kasta sig in i debatten.

    Det största problemet med all handel är att alla vill ha så billigt som möjligt. Då måste de stora jättarna pressa producenterna så att de släpper varor med sekunda kvalitet. precis som flera ovan skrivit. Skulle vi (du, jag o alla andra) vara villiga att betala mer för produkterna får vi bättre kvalitet. Förr släpptes det inte ut sånt på marknaden, det såldes på annat sätt. Numera har vi x antal olika märken att välja mellan. Vi får den kvaliteten vi betalar för, inget konstigt med det. Vill man ha kvalitet får man betala mer, det brukar gälla mat i alla fall...


    Jo, det är en sak. Och det är inte det jag m.fl. reagerar på heller.
    Det vi/jag reagerar på är att man går ut och påstår nåt som inte är sant - att man har ett nytt märke med högre kvalitet när det i själva verket bara har skett ett byte av namn och etikett på förpackningarna men innehållet är precis detsamma som innan.

  • UBO5011 4 april 2012

    Jag har vid ett fåtal tillfällen köpt Euroshopper och ICA Basic och anser att det inte ens är värt pengarna. Tacka vet jag närproducerat när det gäller vår mat. Dyrt? Nej bättre smak och kvalité gör att det går åt mindre mängd tex av kött.

    Man får alltid vad man betalar för och är man bara medveten om det står det ju var och en fritt att köpa det man tycker om.
    Ha en bra påsk alla ni som inte ska jobba :-)

  • ZeldaI 4 april 2012

    Men Hallå!!!

    Var det någon som trodde nåt annat, eller???

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.