Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

ICA Basic = BLUFF!

  • boz1965 5 april 2012

    Jag håller inte med dig där, Misty. Men det kan vi lämna därhän, det är inte så viktigt att vi behöver käbbla om det. Huvudsaken är att du är nöjd med ditt köp. :)

  • boz1965 5 april 2012

    Skrivet av drakmamman den 5 apr 2012

    Köp inte maskindiskmedlet om ni vill hålla maskinen ok, maskinen slammar igen och får en fet hinna på hela insidan.. Uäck!!!


    Jag brukar köpa Lidls maskindisktabletter. Jag tycker att de är helt okej, faktiskt. Ett par-tre gånger om året kör jag igenom diskmaskinen med både avkalkningsmedel (första körningen) och därefter speciellt rengöringsmedel för diskmaskin. Min maskin är tolv år gammal och ser ut som ny inuti. :)

  • Mistys 5 april 2012

    Skrivet av boz1965 den 5 apr 2012

    Jag håller inte med dig där, Misty. Men det kan vi lämna därhän, det är inte så viktigt att vi behöver käbbla om det. Huvudsaken är att du är nöjd med ditt köp. :)


    Jag köper en produkt, testar den. Om jag gillar den (smakar bra eller fungerar bra) köper jag den igen såklart. Brukar jag kolla Test fakta eller Råd och rön av nyfikenhet. Många gånger har då EMW produkten fått bäst i test eller åtminstone bättre än ledande märken, då kan jag inte begripa varför jag ska köpa en sämre produkt till högre pris bara för att det står Findus, Felix, Via eller något annat känt på paketet. Att dessa kändismärken lever på sitt namn och tillverkar undermåliga produkter till ett högre pris... för vi konsumenter går ju på det och köper ändå tycker inte jag är något jag vill stödja.
    Visst finns vissa saker där det ledande märket är bättre men dom kan jag räkna på en hand.
    ICA basic eller Euroshopper har jag dock aldrig testat!

  • DoctorWho 5 april 2012

    Jag köper ICA Basic flytande handtvål och innan köpte jag Eldorados handtvål pga av att jag är överkänslig mot MÅNGA tvålar. ICA har dock ändrat doften på den :(. Som tur är tål jag den fortfarande. Är också kritisk till att ICA presenterar Basic-varorna som helt nya varor. Kommer tom ihåg reklamfilmen där de presenterades (hoppas att min hjärna glömmer den snart).
    http://www.ica.se/Erbjudanden/Reklamfilmer1/?num=ZAbrF6IwxBs&sid=2&selectedTabId=0

  • pumpers 8 april 2012

    Skrivet av Mistys den 23 mar 2012



    Jag kan bara prata för Willys Garant varor här...som jag vet något om ( arbetar med just denna bit) Garant ÄR EGEN TILLVERKNING! Man har en avdelning på Willys som bara sköter om att leta nya aktörer på marknaden. Nya producenter, nya leverantörer som ligger utanför ex Felix, Findus, Unilever mfl. När man hittat något intressant så kollar man kvaliten på varan i olika tester på eget labb. Håller varan måttet designar man en förpackning som också ska hålla måttet, bra design och användarvänlig. Därefter släpper man ut varan i butik under det egna namnet Garant ( står för garanterad kvalitet) Mellanhänder finns ibland men de är inte dom stora på marknaden utan kan vara lokala producenter runt om i världen. ...


    Själv kan jag bara prata för Garant-osten, då jag faktiskt jobbar på Arla och tillverkar Garant-osten så kan jag informera om att det inte är egen tillverkning, inte heller är arla någon ny eller mindre aktör.

  • Okänd 10 april 2012

    Skrivet av pumpers den 8 apr 2012

    Skrivet av Mistys den 23 mar 2012



    Jag kan bara prata för Willys Garant varor här...som jag vet något om ( arbetar med just denna bit) Garant ÄR EGEN TILLVERKNING! Man har en avdelning på Willys som bara sköter om att leta nya aktörer på marknaden. Nya producenter, nya leverantörer som ligger utanför ex Felix, Findus, Unilever mfl. När man hittat något intressant så kollar man kvaliten på varan i olika tester på eget labb. Håller varan måttet designar man en förpackning som också ska hålla måttet, bra design och användarvänlig. Därefter släpper man ut varan i butik under det egna namnet Garant ( står för garanterad kvalitet) Mellanhänder finns ibland men de är inte dom stora på marknaden utan kan vara lokala producenter runt om i världen. ...


    Själv kan jag bara prata för Garant-osten, då jag faktiskt jobbar på Arla och tillverkar Garant-osten så kan jag informera om att det inte är egen tillverkning, inte heller är arla någon ny eller mindre aktör.



    Du säger det själv: "Man har en avdelning på Willys som bara sköter om att leta nya aktörer på marknaden. Nya producenter, nya leverantörer som ligger utanför ex Felix, Findus, Unilever mfl. När man hittat något intressant så kollar man kvaliten på varan i olika tester på eget labb. Håller varan måttet designar man en förpackning som också ska hålla måttet, bra design och användarvänlig."

    Hur du kan få detta till "Willys egen tillverkning" är en gåta. Ditt eget inlägg talar ju om att de köper från någon annan. Att de har exklusiva leverantörsavtal förändrar inte faktum!
    Det är, per definition, inte deras egen tillverkning!

  • godisfis 10 april 2012

    Det antog jag redan från början! Och trodde alla andra gjorde det med när helt plötsligt "ICA Basic" ersatte allt som tidigare var från "Euroshopper"...

  • phoebe_pii 10 april 2012

    Om man ska se rent krast på det så Ica Basic ett nytt märke. De har köpt upp ett märke så de är nya ägare och bytt namn. Tror inte att de har misskött sig mer eller mindre än andra ägare/butiker.

    Varför börja smutskasta ett företag? De har inte dolt något eller gjort något olagligt. Och att börja dra upp köttfärshistorien igen... Kan meddela att det inte bara var ica som fuskade, har jobbat i flera butiker som gjort det, har kompisar som jobbat på olika kjedjor, min mamma meddelade att dom gjorde det redan på 70-talet (då på konsum)... Äter ni på resataurang? Där om något kan vi snacka snusk!!

    Bara för att ett företag inte har gått ut och gjort en stoooor annonsering om att "folk tror att det är ett dåligt märke så nu ska vi lura dom" så betyder det inte att man tror att folk är dumma i huvudet. Vart har vårat ansvar som konsumenter tagit vägen? Är inte vi skyldiga att själva kolla upp vad vi köper? Jag köper det som är prisvärt och gott.

  • boz1965 10 april 2012

    @phoebe: Tror inte att någon hade reagerat på det om inte ICA själv i flera reklamkampanjer hade påstått att det var ett helt nytt sortiment med förhållandevis hög kvalité. Nu när motsatsem är bevisad lägger de locket på. Tycker inte DU att det luktar lurendrejeri då?

    Och NEJ, det är inte vår skyldighet att kolla upp vad vi köper, det är kvalificerat struntprat. Vi ska kunna lita på att den information som producenter och affärer går ut med stämmer till punkt och pricka - det är därför vi har konsumentlagarna och konsumentverket.

  • Jemima 10 april 2012

    Jag håller med om att det var fult gjort att hyckla om att det var nya produkter - men jag håller inte med om att de är undermåliga över lag. Deras frysta broccoli tycker jag är den godaste (och har även fått bäst i test i nåt test har jag för mig) och deras salladsost ("fetaost" fast med komjölk) är en av de få som inte innehåller några andra tillsatser än salt.

  • Heliuss 10 april 2012

    Skrivet av A1ean den 4 apr 2012

    Jag har hittills inte haft problem med ICA Basic. Jag köper några få varor av både EuroShopper och ICA Basic och tycker jag och min sambo att det smakar bra och har bra kvalité så fortsätter vi med de varorna. Om inte annat så testar vi oss fram till det som har vad vi kräver.

    Många har säkert läst "Den hemlige kocken", men jag vågar inte för då vågar man inte äta nånting i slutänden. Alla matvaror idag innehåller egentligen nånting som inte är bra och nyttigt för kroppen.

  • Heliuss 10 april 2012

    ]

  • pumpers 10 april 2012

    Skrivet av LarsDe den 10 apr 2012

    Skrivet av pumpers den 8 apr 2012

    Skrivet av Mistys den 23 mar 2012



    Jag kan bara prata för Willys Garant varor här...som jag vet något om ( arbetar med just denna bit) Garant ÄR EGEN TILLVERKNING! Man har en avdelning på Willys som bara sköter om att leta nya aktörer på marknaden. Nya producenter, nya leverantörer som ligger utanför ex Felix, Findus, Unilever mfl. När man hittat något intressant så kollar man kvaliten på varan i olika tester på eget labb. Håller varan måttet designar man en förpackning som också ska hålla måttet, bra design och användarvänlig. Därefter släpper man ut varan i butik under det egna namnet Garant ( står för garanterad kvalitet) Mellanhänder finns ibland men de är inte dom stora på marknaden utan kan vara lokala producenter runt om i världen. ...


    Själv kan jag bara prata för Garant-osten, då jag faktiskt jobbar på Arla och tillverkar Garant-osten så kan jag informera om att det inte är egen tillverkning, inte heller är arla någon ny eller mindre aktör.



    Du säger det själv: "Man har en avdelning på Willys som bara sköter om att leta nya aktörer på marknaden. Nya producenter, nya leverantörer som ligger utanför ex Felix, Findus, Unilever mfl. När man hittat något intressant så kollar man kvaliten på varan i olika tester på eget labb. Håller varan måttet designar man en förpackning som också ska hålla måttet, bra design och användarvänlig."

    Hur du kan få detta till "Willys egen tillverkning" är en gåta. Ditt eget inlägg talar ju om att de köper från någon annan. Att de har exklusiva leverantörsavtal förändrar inte faktum!
    Det är, per definition, inte deras egen tillverkning!


    Misty sade att Garant var egen tillverkning. Jag säger att det inte är det, inte gällande deras ost iallafall. Så ja, tack för medhållet om att det per definition (källa?) inte är deras egen tillverkning.

  • rostok 11 april 2012

    Skrivet av MalinJ den 5 apr 2012

    Men så kommer sommaren och även då vill ungarna ha potatismos ibland. Vad gör man då om man inte tål mjölk? Nu finns det två sorter som är mjölkfritt - Euroschoppers och Felix fiberpotatismos. Innan har det bara varit Euroshoppers och den smakar minst lika bra som någon annan och är mycket billigare! så jag är ganska glad att sortimentet finns, även om de nu har bytt namn...


    Vad man gör? Man skalar potatis, kokar och sedan kan man späda med lite potatisvatten, tillsätt lite salt och ev vitpeppar, går även bra med lite olja i.

    Att servera sina barn pulvermos är ju inte precis att ge dem någon näring. Nää, det går till och med att göra hemlagad potatismos på spritkök eller i en husvagn, har jag ofta gjort. Har alltid ansett att man bör äta mat inte bara ge bukfylla. (mina barn har sedan själva gjort riktig potatismos även under sin studietid, och förhoppningsvis lyckats få några kompisar också att göra det samma).

  • boz1965 11 april 2012

    @Rostok: +1 (Y)

    Har inget emot pulvermos som "nödproviant" men nog är det både godare och nyttigare med hemlagat mos. :p

  • Ghreewala 11 april 2012

    Förrvånad ? Långtifrån ! Cash is still king! Fakta! Alla glömmde ommärket köttfärs efter en vecka! Maten är nödvändigt man måste köpa det från nånstan.Kan man inte köpa alternativ ? läs recept här och testa nåt annat än dom varor du misstänker i din lokala ica !

  • boz1965 13 april 2012

    Skrivet av Ghreewala den 11 apr 2012

    Förrvånad ? Långtifrån ! Cash is still king! Fakta! Alla glömmde ommärket köttfärs efter en vecka! Maten är nödvändigt man måste köpa det från nånstan.Kan man inte köpa alternativ ? läs recept här och testa nåt annat än dom varor du misstänker i din lokala ica !


    Färsen är inte glömd och Euroshopper-fusket kommer inte heller att glömmas. Det finns många anledningar till att jag helt har slutat att handla på ICA.

  • Lauralinnala 13 april 2012

    ICA Basic är vad man betalar för. MEN allt är inte skit. Många varor där har de verkligen förbättrat. Detta för att ICA har en kvalitetsavdelning med hårda krav.

    Däremot vill jag säga till någon som skrev att man aldrig ska köpa EMV (egna märkesvaror) att han/hon var ute och cyklade. Nu kan jag inte hur det ligger till i andra butikskedjor, men ICAs egna är ofta exakt samma produkt som marknadsledare. De använder i vissa fall exakt samma fabriker, bara att varan märks om innan den skickas ut.

    Så när du köper en ketchup (t.ex.) och vill ha en vettig produkt kan du lika bra köpa ICAs egna istället för Felix och det är med stor säkerhet precis samma innehåll (om inte bättre).

    Vad gäller deras hårda kvalitetskrav kan man ju ta guacamole som exempel. Det finns ju någon att köpa på burk (Santa Maria??) som säljer som smör. Denna kan inte de göra emv av för att den innehåller för mycket skit, man kan inte simulera en guacamole utan stora mängder kemikalier och tillsatsämnen, så det är bara att glömma. Bara ett exempel på hur det faktiskt kan stå till.

    Det är alltid lätt att stå och gnälla på hur saker ser ut, men det kan vara bra att veta lite "inside" info också.

  • Lauralinnala 13 april 2012

    Kan också tillägga att ICA inte är centralstyrt (som några antytt).
    Varenda Ica Supermarket, Kvantum, Maxi, To go eller whatever är egen joppe som betalar för att det ska stå ICA på skylten. Joppen får själv köpa in vad hen vill i sitt sortiment, ofta styrs det av vad som säljer bra i butiken. Så köper du inte av olika prisklasser/varutyper eller så så tjänar ju hen inget på att det ska stå å damma i hyllan.
    De har däremot rekommenderade sortiment som skapas på hvudkontoret som de kan använda om de vill. Dessa optimerade för kund OCH handlare.

    Annat är det på t.ex. centralstyrda Coop, Willys (?) osv.

  • boz1965 13 april 2012

    ICA är ett franchiseföretag. Franchisetagare brukar i regel vara stenhårt styrda av sina kontrakt med huvudorganisationen, så argumentet att ICA inte skulle vara centralstyrt köper jag inte.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.