Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Jamie Olivers Matrevolution...

• Gnurf 16 februari 2009

Programet går i 5an Söndagar kl 20. Jamie åker till staden Rotherham för att få människor att skippa skräpmatskulturen och först och främst lära sig basic hantverk kring Matlagning....:D

Lite beklämmande att se hur många människor där i England som överhuvudtaget aldrig lagar mat åt sin familj utan låter sina barn växa upp med KFC, MacD och PizzaH som matdistributörer....:'(

• milo 16 februari 2009

Hej!
    Såg du programmet igår 15 febr?
    Jag missade kycklingreceptet som han lärde ut till 2 karlar, som i sin tur sen skulle lära ut det vidare. Det såg gott och enkelt ut, tom min man skulle klarat det. Vad hade han på kycklingfilén efter att han bankat ut den??
    Hälsningar
    Milo

• Gnurf 16 februari 2009

Ehhh...jag såg bara med ett halvt öga igår faktiskt *rodnar klädsamt*. Men han tjatade om och om igen när jag kikade till tv:n om Vitlök, Chili, Ingefära...så kanske det!?? Just dessa 3 kryddor använder jag i princip varje dag. (Y) Jag älskar min 8 år gamla wok från IKEA....:D

• PillaL 16 februari 2009

Nu skall vi se här ..... Hm.... För 2 personer .
    2 kycklingbröst/fileér
    Färsk timjan (thyme)
    30 g parmesan ost
    nymalen svartpeppar
    1 citron
    6 skivor prosciutto
    olivolja

Krydda kycklingen med peppar , strö på timjan,citron saft, riven parmesan och på med prosciutton. Lite mer timjan uppepå, lite plastfolie (el.liknande) och banka ut.

Recepten finns på www.jamieoliver.com

• Gnurf 16 februari 2009

Vilken liten Pärla du är PillaL....(Y)

• milo 16 februari 2009

Tack så hemskt mycke, middan på fredag kirrad!
    Hälsn
    Milo

• Gnurf 16 februari 2009

Ni är ju en ganska stor skock med Kvinnor som huserar här på Matklubben...är det många som känner igen detta med att männen lämnar över ansvaret för Mathushållningen i era händer!??

• farmoringer 16 februari 2009

Jag känner igen det. Det är när grillen kommer fram som min man håller i köttet..:D

• popik 16 februari 2009

Jag tror nog att det inte är bara männens fel. Det finns nog många kvinnor som inte vill tillåta att mannen huserar i köket.:)

• dystraior 16 februari 2009

Jag är singel, men jag vill gärna ha sällskap i köket, men de får inte hjälpa till, det spelar ingen roll vilket kön de har.

Men jag är uppväxt med att mamma har lagat mycket mat och bakat kakor medan pappa bakat bröden och diskat, men på senare år, sedan pappa blev sjukpensionär lagar han mycket mera mat. Så tror det beror på personen ifråga med och vilket intresse som finns.

• anmawa 16 februari 2009

(L)Min man lagar nog mer mat än jag på vardagar. Fast när det gäller att hitta nya recept är han helt ointresserad. Jag läser ett recept sen vet jag om det kommer att bli gott eller inte. Jag behöver aldrig provlaga. Han gillar att handla på stormarknader odyl medans jag får totalpanik om det är mycket folk i kassorna. Det blir dyrare när jag handlar. På helgerna tycker jag om att laga mat tillsammans.

• croxie64 16 februari 2009

Eftersom jag bor i England sen 5 år tillbaks så ser jag det här nästan dagligen.
    Det är en hel generation som har växt upp på Engelsk husmans kost, men som inte lärt sig att laga maten själva...och i sin tur så föder dom nästa generation på takeaways och snabb mat.

Men det är vanligare att man köper hem något färdig lagat från Tesco än att man åker till McD eller Pizza Hut. Indisk mat är enormt populär, men få vet hur man lagar det eftersom det är betydligt mer komplicerat än vad det är att slänga ihop en Shepard´s Pie tex.

Jag måste medge att jag inte är vidare förtjust i Jamie Oliver. Han har samma brist på mat kultur som resten av det här landet. Till och med Söndags middagen håller på att försvinna här eftersom familjer sällan samlas runt bordet.

Man umgås inte på samma sätt runt matbordet här som på andra ställen heller. De gånger som jag har varit ute på restaurant tillsammans med vänner och bekanta här har varit pinsamma. Så fort maten kommer på bordet så tar samtalen slut. Alla stirrar i sin tallrik och äter som om dom aldrig sett mat tidigare.
    Det är en underlig kultur som inte alls är som den i Sverige och på andra platser.
    Man äter för overlevnad och vad det smakar verkar inte spela någon större roll.

Jag lagar i alla fall min mat oavsett var jag bor.

• Gnurf 16 februari 2009

Intressant croxie64...du bekräftar de klassiska fördomarna mot engelsmän och deras mat. Det kanske inte är några fördomar utan sanningar...:D

Hur menar du att Jamie Oliver saknar matkultur?

• bernit 16 februari 2009

Skrivet av Gnurf den 16 feb 2009

Ni är ju en ganska stor skock med Kvinnor som huserar här på Matklubben...är det många som känner igen detta med att männen lämnar över ansvaret för Mathushållningen i era händer!??

Aldrig i livet ......!!!!!!!!!

• The_mama97mia 16 februari 2009

jag är singel sen ehum... 7 år tillbaka, så det är inget problem.... Men även innan det var det nog jag som lagade mat eller hade mest ansvar för matlagning i a f.

Kan bara knyta an till Croxie ovan här - jag var i Skottland i höstas o blev mörkrädd när man såg matkultur - ? var fanns den? Jag åt ju då ute såklart , försökte hitta typ dagens på pubar men annars var det Indiskt, spanskt... .Thai...

• Gnurf 16 februari 2009

VA!??? Är du en Kvinna bernit? Det visste jag inte....:D Nå jag håller med dig...ingen Kvinna tar över mitt kök....

Skrivet av bernit den 16 feb 2009

• bernit 16 februari 2009

Tvärt om ! Släpper aldrig en kvinna i köket !!
    (fast ibland :p:p)

VA!??? Är du en Kvinna bernit? Det visste jag inte....:D Nå jag håller med dig...ingen Kvinna tar över mitt kök....

Skrivet av bernit den 16 feb 2009

• croxie64 18 februari 2009

Intressant croxie64...du bekräftar de klassiska fördomarna mot engelsmän och deras mat. Det kanske inte är några fördomar utan sanningar...:D

Hur menar du att Jamie Oliver saknar matkultur?

Det brukar alltid finnas en gnutta sanning bakom de flesta stereotyper...och sen så skapar vi oss en personlig bild beroende på var vi befinner oss.

Vad jag menar är att Jamie har samma bakgrund i köket som min sambo. Växt upp med samma mat etc.
    Enda skillnaden är att han är mer interesserad av mat.

Att hantera råvaror är en annan sak som det inte finns mycket kunskap om häromkring. Anledningen till varför det finns så mycket Salmonella tex är att ägg inte förvaras i kyldisk i affärerna. Det är först när man kommer hem som dom hamnar i svalare utrymme. Ägg säljs på samma sätt som mjöl och socker - i vanliga hyllor i varuhus. Och hittills så har jag inte sett något undrantag.

Å andra sidan så har jag bott i länder där man säljer kött på gatan bland flugor och annat, så det finns värre.

Christa

• croxie64 18 februari 2009

Skrivet av mama97mia den 16 feb 2009

Kan bara knyta an till Croxie ovan här - jag var i Skottland i höstas o blev mörkrädd när man såg matkultur - ? var fanns den? Jag åt ju då ute såklart , försökte hitta typ dagens på pubar men annars var det Indiskt, spanskt... .Thai...

Det är en större kultur chock än man kan föreställa sig.
    Indisk mat är enormt popular i merdelen av Storbritannien. Har varit sen dom "adopterade" den Indiska maten då England occuperade Indien.

Tyvärr så lär man inte barnen var den Indiska maten ursprungligen kommer ifrån. De flest i nästa generation tror att Chicken Korma osv är Britisk mat...vilket ju är helt galet.
    Vi har ju alla lite av varje i vår matkultur i dessa dagar, men det finns ju ändå en viss kunskap om var maten vi äter kommer ifrån.
    I alla fall så vet min son vad som är svensk husmanskost, Mexkanskt, Indiskt, Italienskt osv.

Christa

• PillaL 18 februari 2009

Min man kan typ bara bjuda på korv och bröd eller hämtpizza ! :p Men så fick jag höra härom dagen att han faktiskt haft en 4:a i hemkunskap !!! De kunskaperna har han lagt på hyllan för länge sedan !:D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.