Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Jamie Olivers Matrevolution...

  • Gnurf 18 februari 2009

    Intrycket som man får av Jamie från olika tv-program är ju annars att han är väldigt råvarumedveten och lagar "enkel" mat med små resurser och utan någon större snobbism. En man i min smak mao...:D

    Mmm...travar man runt på gatorna i chinatown Kuala Lumpur en stund så...ehhh...överväldigas man snabbt av dofterna från de förföriskt upplagda råvarorna....i 45 graders värme...:o

    Skrivet av croxie64 den 18 feb 2009

    Skrivet av Gnurf den 16 feb 2009

    Intressant croxie64...du bekräftar de klassiska fördomarna mot engelsmän och deras mat. Det kanske inte är några fördomar utan sanningar...:D

    Hur menar du att Jamie Oliver saknar matkultur?


    Det brukar alltid finnas en gnutta sanning bakom de flesta stereotyper...och sen så skapar vi oss en personlig bild beroende på var vi befinner oss.

    Vad jag menar är att Jamie har samma bakgrund i köket som min sambo. Växt upp med samma mat etc.
    Enda skillnaden är att han är mer interesserad av mat.

    Att hantera råvaror är en annan sak som det inte finns mycket kunskap om häromkring. Anledningen till varför det finns så mycket Salmonella tex är att ägg inte förvaras i kyldisk i affärerna. Det är först när man kommer hem som dom hamnar i svalare utrymme. Ägg säljs på samma sätt som mjöl och socker - i vanliga hyllor i varuhus. Och hittills så har jag inte sett något undrantag.

    Å andra sidan så har jag bott i länder där man säljer kött på gatan bland flugor och annat, så det finns värre.

    Christa

  • Gnurf 18 februari 2009

    Ähhh...han är väl inte dum karln din såklart...mycket bekvämare att bara luta sig tillbaka och låta någon annan göra jobbet :D Men nu när du kommit på honom är det bara att börja ställa krav!!! :p

    Skrivet av PillaL den 18 feb 2009

    Min man kan typ bara bjuda på korv och bröd eller hämtpizza ! :p Men så fick jag höra härom dagen att han faktiskt haft en 4:a i hemkunskap !!! De kunskaperna har han lagt på hyllan för länge sedan !:D

  • Gnurf 18 februari 2009

    Knepigt att så många tv-kockar från England tar så pass stor plats i media....Nigella, Jamie Oliver, Gordon Ramsay, Keith Floyd osv...med tanke på den bristande matkulturen. Ungefär som Jamaica skulle gå in och dominera Skid-VM med start imorgon torsdag...:D Får mig osökt att tänka på filmen "Cool Runnings" om nu någon kommer ihåg den.....:o

  • croxie64 18 februari 2009

    Skrivet av Gnurf den 18 feb 2009

    Knepigt att så många tv-kockar från England tar så pass stor plats i media....Nigella, Jamie Oliver, Gordon Ramsay, Keith Floyd osv...med tanke på den bristande matkulturen. Ungefär som Jamaica skulle gå in och dominera Skid-VM med start imorgon torsdag...:D Får mig osökt att tänka på filmen "Cool Runnings" om nu någon kommer ihåg den.....:o


    Det finns massor av olika matlagning program på TV här, men undersökningar har visat att de flest som tittar på de här programmen ser det som ren underhållning. Det är få som tittar för att lära sig.

    Bristen på egen matkultur har gjort de här kockarna enormt populära. På ungefär samma sätt som skidåkare från Jamaica skulle vara :)

    C.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.