Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Julen är här....

  • nattissa 18 oktober 2009

    Jo, men detta har de gjört i flera år nu! bra för en del, mindre roligt ändå(N)

  • Mistys 18 oktober 2009

    Början - mitten på november är väl lagom att börja sälja adventssaker kan jag tycka. Så man hinner köpa in det som behövs till 1:a advent. Julsakerna kan ju bullas upp därefter. Men det är väl så att först till kvarn blir av med sakerna så dom slipper rea ut dom antar jag :o

  • Heisjo 18 oktober 2009

    Jag håller med er allihop! Men, någon måste det ju vara som köper sakerna eftersom de gör likadant år efter år....man kan ju undra varför inte alla bara bojkottar sakerna så handeln inser att det inte lönar sig att börja för tidigt! Det är ju trots allt efterfrågan som styr......

  • safir74 18 oktober 2009

    Ja man undrar ju vilka det är som köper sakerna redan nu. För nog f-n så köper dom sen igen när alla julsakerna sedan reas ut..

  • Eniale 18 oktober 2009

    Verkligen, det är tidigt!
    Såg på Lidl affär att det började med julgodiset redan i slutet av sep.!
    I början på november är en annan sak... men jag måste ändå medge att jag blir ändå lite sugen på julmust när jag ser det i affärerna..:o

  • mooseella 18 oktober 2009

    Har slutat köpa julsaker, Plockar ner mina tomtar ca400 st, till första advent sedan ut med dem 6-7 jan. Julmat köps in strax före jul, berodende på vem och ´vilka som kommer. Ska vi själva bort så tar jag med det jag/vi vill ha. Julklappar köps in under i stort sett under hela året. =) Blir inte så dyrt då, och alla får en paket som passar just den. Ingen hastinköp här. Lite planering det är allt.
    Finner julklappar som passar viss person på bland annat mina semesterresor elelr andra utflykter.

  • jenkar 18 oktober 2009

    oj vilka problem! julskyltningen börjar för tidigt!!, om jag bara hade haft det att oroa mig över så hade jag varit glad!. Det är ingen som jag går och retar upp mig för iaf!. Älskar jul!

  • Lenkan 18 oktober 2009

    Skrivet av jenkar den 18 okt 2009

    oj vilka problem! julskyltningen börjar för tidigt!!, om jag bara hade haft det att oroa mig över så hade jag varit glad!. Det är ingen som jag går och retar upp mig för iaf!. Älskar jul!

    Jag håller med. Tycker det känns typiskt svenskt-gnälligt att orka bry sig

  • kattgnag 18 oktober 2009

    Det är väl bara så enkelt att man vill behålla känslan för tradition? Och tradition hänger ihop med viss tidpunkt?
    Kanske jag själv är helknäpp som faktiskt älskar semlor men håller på traditionen att äta dem på semledagen, fast jag har möjlighet att äta dem mkt tidigare. Självklart är det inte bara upp till mig utan även upp till producenterna (om de vill tjäna pengar).
    Julklappar kan man ju köpa utan att det skyltas för jul, det är ju bara en present som vilken som helst?
    Jag tycker INTE det är "svenskt gnäll", jag tycker det är SUNT att reagera på kommersialismens krafter och att vilja värna om traditioner som man än så länge har en KÄNSLA kring - annars kan det ju kvitta alltihop.
    Ni måste ju förstå att man är rädd om sin "känsla" - midsommar - påsk - jul....
    Att det är det det handlar om?

  • Lenkan 18 oktober 2009

    Jag kan förstå att ni är rädda om er känsla, men jag förstår inte varför det måste gnällas om det. Uppenbarligen så måste majoriteten be om att få fram julsakerna tidigare eftersom det händer. Det är ju som att gnälla på allt annat som förändras med tiden, de flesta av er som klagar är generationen äldre än mig och jag tror att så mycket ligger i det gala och vanda "det var bättre förr".
    Jag kan också reagera på vissa saker, men det är ju bara att acceptera att världen går framåt och ALL sorts utveckling med den!
    Tänk på alla som gnäller/gnällde på er för att ni totalt har "glömt" bort varför man firar jul alls.

  • kattgnag 18 oktober 2009

    Skrivet av Lenkan den 18 okt 2009

    Jag kan förstå att ni är rädda om er känsla, men jag förstår inte varför det måste gnällas om det. Uppenbarligen så måste majoriteten be om att få fram julsakerna tidigare eftersom det händer. Det är ju som att gnälla på allt annat som förändras med tiden, de flesta av er som klagar är generationen äldre än mig och jag tror att så mycket ligger i det gala och vanda "det var bättre förr".
    Jag kan också reagera på vissa saker, men det är ju bara att acceptera att världen går framåt och ALL sorts utveckling med den!
    Tänk på alla som gnäller/gnällde på er för att ni totalt har "glömt" bort varför man firar jul alls.


    Öh? Eh? :o

  • Lenkan 18 oktober 2009

    Vad var det du inte hängde med i?

  • chrisq 19 oktober 2009

    (L)(L)(L) JAG KAN HA JULGREJOR ÅRET OM HIHI TAR MIG 3 VECKOR ATT FÅ FRAM ALLT SÅ MIG GÖR DET INGET BARA ÄLSKAR DET :p:p:p

  • marialm 19 oktober 2009

    Jul och jul.. Vi kan ju börja med att skilja mellan advent och jul. Julen börjar den 24:e dec, allra tidigast. Innan dess är det advent, som innebär att förbereda sig inför jul både praltiskt och själsligt.

  • Lenkan 19 oktober 2009

    Bara så att alla vet så är det inte min mening att trampa nån på tårna med mina åsikter, det är just bara mina åsikter och tankar om det hela.
    Inga personliga påhopp!

  • boz1965 19 oktober 2009

    Skrivet av Lenkan den 18 okt 2009

    Jag kan förstå att ni är rädda om er känsla, men jag förstår inte varför det måste gnällas om det. Uppenbarligen så måste majoriteten be om att få fram julsakerna tidigare eftersom det händer. Det är ju som att gnälla på allt annat som förändras med tiden, de flesta av er som klagar är generationen äldre än mig och jag tror att så mycket ligger i det gala och vanda "det var bättre förr".
    Jag kan också reagera på vissa saker, men det är ju bara att acceptera att världen går framåt och ALL sorts utveckling med den!
    Tänk på alla som gnäller/gnällde på er för att ni totalt har "glömt" bort varför man firar jul alls.


    Hmmm... Undras vem det är som gnäller här, EGENTLIGEN.
    Jag menar: Om det stör dig, så varför kommentera överhuvudtaget???

    Kan du förresten berätta vad DU menar att man firar jul för? Är det för barnens skull? Är det för traditionens skull? Är det för att alla andra gör det? ELLER är det kanske så extremt att man firar Jesu födelse?

    Bara en reflektion...

  • Lenkan 19 oktober 2009

    Jag gnäller inte, jag konstaterar och kommenterar och svarar på frågor. Som jag skrev så kan jag förstå att folk reagerar, men inte varför det ska blåsas upp och behövas brys sig om när det bara är att strunta i det.

    Och jag firar inte jul egentligen. Jag köper julklappar till folk för att de förväntar och vill ha sig det, men jag pyntar ingenting, jag sitter hemma och ser på film på julafton och jag avskyr vintern över huvudtaget.

    Jag dömer er inte för fasen, det jag menade med "tänk på alla som gnäller på er" är att om alla ska lägga energi på att bry sig om att julen startar tidigare så gå tillbaka i tiden och tänk efter...Jesus födelse, alla som var/är anti julklappar och kommers alls. Jag menar att det finns ALLTID nånting att klaga och gnälla på, det är ingen som har rätt!

    Bara en reflektion...

  • mafia 19 oktober 2009

    Jag reagerar också att bedöms som gnäll, om man tycker att julen i affärer o dyl startar för tidigt. Det är väl lika mycket gnäll att klaga på dem som tycker så. Jag trodde, i min enfald att detta var ett forum, där man kunde diskutera och ha olika åsikter och att man inte är en "gnällkärring" om åsikten inte stämmer med alla andras.
    Var och en blir väl salig på sin tro, kan jag tro.
    Så himla tur det är om vi inte alla är lika!!!!!(N)(Y)

  • familjenlundin 19 oktober 2009

    Skrivet av Lenkan den 19 okt 2009

    Bara så att alla vet så är det inte min mening att trampa nån på tårna med mina åsikter, det är just bara mina åsikter och tankar om det hela.
    Inga personliga påhopp!


    Ja, och vi andra har våra åsikter! Alla har sina åsikter naturligtvis och alla tycker olika, men vi blåser inte upp himmel och jord bara för att en del tycker annorlunda än oss (med "vi" menar jag alla andra som oxå tycker det är för tidigt med jul/adventsskyltning), sen om det är "typiskt-svenska-gnällspikar" är upp till var och en att tycka. Nog har väl du själv gnällt över saker och ting i ditt liv du oxå?

    Missförstå mig inte nu, alla ska naturligvis skriva sina åsikter, tänk om alla tyckte lika här i världen :p

  • Lenkan 19 oktober 2009

    Jo, jag har väl aldrig sagt att jag inte är svensk jag med, eller hur? (H)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.