Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Julklapps tips

  • Okänd 28 november 2008

    Min son flyttade till eget boende i Augusti och får därför en hel del nyttoprylar såsom dammsugare,sängkläder mm. Så slipper jag kånka med min dammsugare uppför 3 trappor.( Pust och stön)
    Sambon får böcker, lite kläder, och dofta gott.
    Till mamma och pappa gör vi en egen julkorg med allehanda gott i....Jättekul att fylla korgen.
    Annars ger vi inga julklappar till vuxna....möjligtvis en blomma eller chokladask.
    Jag kan pynta med julklapparna lite här och var i huset.....Vi är ju vuxna och är inte och tjyvklämmer på paketen längre......Okej då...det har hänt att jag har gjort det.
    Ha en trevlig adventt.

  • heekka 28 november 2008

    Hembakt är alltid uppskattat :)
    Baka något gott, lägg det i t.ex. en plåtlåda (jag brukar köpa på Blomsterlandet eller köpa någon fin burk i vår lokala "tianaffär".
    Paketera snyggt, gör en egen etikett där du skriver vad det är för innehåll...
    Enkelt men ändå genomtänkt...

    Har någon provat maränger med choklad i?

  • asko 29 november 2008

    God Jul!

    Jag är så trött på alla saker och ting som man "måste" på ett eller annat sätt köpa till julklapp!
    Samma elände varenda jul, hur ofta blir det rätt?
    I år är min julklapp till nära och kära följande:

    Jag bjuder på en middag tillsammans hemma hos oss,
    vilket datum det blir får vi bestämma senare.

    Menyn ser ut enligt följande:

    Räksoppa
    Till soppan serverar jag champagne(råkar ha några flaskor i källaren,annars duger det med vitt eller mousserande)

    Fylld fläskfilé med soltorkade tomater
    Haricots Verts
    Rödvinsky
    Västerbottenpotatis
    Till detta serverar jag Italiensk rödvin

    Sallad på vintercitrus med muskotkräm
    Till detta serverar jag Muscatel

    Kaffe + Avec

    Trevlig Samvaro i goda vänners lag

    Recepten har jag naturligtvis hämtat på Matklubben utom desserten, finns på www.sr/ radio sörmland

    Jag tror att min julklapp blir populär!

    Asko

  • bernit 29 november 2008

    Ofta har ju de vuxna inom familjeskaran en överenskommelse att köpa en klapp för en viss peng som sedan "lottas" ut.
    Jag var med på en julfest på vårt kontor i USA för några år sedan. Där köpte var och en en julklapp för 10 USD. Dessa lottades sedan ut på sedvanligt sätt i tur och ordning med det undantaget att så fort man fått sin juklklapp skulle den öppnas och den som sedan stod i tur att få sin klapp kunde välja att "byta" sin oöppnade julklapp mot någon av de som redan öppnat.
    Av någon underlig anledning ville många byte med GM's öppnade julklapp hela tiden. Men rätt kul blev det.

  • ullisw 29 november 2008

    Kanske kan någon hitta något fint här:
    http://enkrona.se/
    Jag har själv köpt flera saker här och många blir inte alls dyra och dom är nya dessutom...

  • Virvlande 29 november 2008

    HJÄÄLP!!!!
    Jag har lite problem med en julklapp. Min pappa är jättesvår att köpa till. Är det någon som kan hjälpa mig? Han jobbar som fritidsledare och är mycket ute i skogen när han kan. Men snart ska han göra en höftledsoperation och kommer behöva stanna inne i tre månader. Kanske något han kan sysselsätta sig med då, men vad?
    Snälla hjälp mig! Alla tips uppskattas!


    Annars är jag faktiskt klar (I stort sett). Mamma får en necessär med sin favoritparfym, lite krämer, läppstift och annat mysigt. Min lillebror får en fantasyplansch, kompisen får en vetekudde, pojkvännen får ett presentkort hos den lokala guldsmeden så han kan laga sitt halsband han fick i studentpresent, och min kusin får en bok om meditation och en spatvål.
    Men som sagt så har jag lite problem med pappa. Snälla hjälp! :(

  • matnjutaren 30 november 2008

    Just nu har jag gjort "egna" fina ljus.
    Delar med mig här hur man går tillväga. :)

    Köp VITA (färgade fungerar det INTE på) blockljus i olika storlekar.
    Hitta lite servetter med trevliga motiv på, kanske nu i juletid med tomtar och dylikt på.
    Annars kan man ju använda precis vad man vill och känner för vilket motiv man vill ha. (Y)

    Och sen gör man så här:

    Ta servetten och ta bort de 2 vita lagren,
    Klipp sedan ut motivet som du vill använda. Ju nogrannare man är med klippningen desto finare blir resultatet. :D
    Tag sedan ditt utklippta motiv och placera det på det vita ljuset där du vill ha det.
    Tag fram en matsked och värm din spisplatta till hög värme.
    Drag med skeden i skålformade rörelser på plattan tills den blir varm.
    Drag sedan med skeden över ditt motiv med jämna rörelser för att fästa ditt motiv först.
    Sedan värmer du skeden mellan varven och drar över ditt motiv så att du ser att stearinet "tittar fram" genom ditt motiv.
    Ett enkelt och trevligt sätt att få fram en present på ett "proffsigt" vis! (Y)

    Till "Virvlande"..Kanske något att göra till din pappa när han ska behöva sitta där i vintermörkret? Med en massa svampar o dylikt på kanske...(L)

    Lycka till! (L)

  • Eery 30 november 2008

    böcker.. både traditionella i papper och på cd för dom som inte läser

    finns massor på nätet och billiga på antikvariat..

    om du vet vad du vill ha kan du gå in på www.antikvariat.net och söka.. får boken direkt hem i brevlådan(Y)

  • greveby 30 november 2008

    Härligt att se att det finns så många engagerade människor, många av er gav mig ett gott skratt och några bra tips så här på söndags kvällen!! Tack.

  • ida85 30 november 2008

    oj, jag har svårt varje år vad jag ska köpa till alla i familjen . Jag har ändå 9 personer att köpa till ! Svårt att köpa saker till folk nästan har allt ! :@ Men i år ska jag ge min syster en korg med en receptbok med choklad, en flaska rött & ska fylla korgen med en massa god choklad . Då kommer hon nog att bli glad ! :)

  • Monika46 30 november 2008

    Jo den leken med tärningar känner jag till, den är jätterolig. /Monika

    Skrivet av Kaneta den 24 nov 2008

    Vi ger julklappar till barnen men vi har också en julklappslek för dom vuxna där alla har med sig 5 presenter för 40-50 kr styck. Vi lägger alla paket i en hög på ett stort bord sedan spelar vi tärning om dom. Vi har hur kul som helst.

  • Maripoosa 1 december 2008

    Den ända julklappen jag vet är till min pojkvän som ska få en tröja som han önskar sig...
    Till faster och hennes man blir det nog te, choklad, ljus ihopsatt till ett tjusigt paket.
    Kusin nr.1 vet jag inte riktigt, det är ju enkelt att köpa presentkort hos "tjejiga" äffärer.
    Kusin nr.12 och hennes kille har jag ingen aning om.. De är 20år och bor tillsammans. Vad önskar man sig då? Jag vet inte riktigt vad hon gillar att göra (har inte träffat dem på många år!)
    Hjälp? Jag vill ge bort nåt som de kan ha nytta av :)

  • Maripoosa 1 december 2008

    Och förresten, tips på klappar till en farmor som man inte känner så bra? :)

  • Eery 1 december 2008

    Skrivet av Maripoosa den 1 dec 2008

    Och förresten, tips på klappar till en farmor som man inte känner så bra? :)


    En fin pläd, raderbara korsordspennor, hudkrämer eller varför inte köpa en fotbadsbalja och lägga i lite fotsalt, en fil och nån svalkande fotkräm.. Det har jag köpt till "gubbens" mormor som jag inte träffat så många gånger och hon har blivit glad.

    Många tycker det är trevligt att brodera och fina bonader kan man ju hitta på nätet.

    hittade den här sidan när jag var ut och letade klappar igår
    www.coolstuff.se
    finns hur mycket tokroliga saker som helst(Y)

  • boz1965 2 december 2008

    Skrivet av kajsa36 den 24 nov 2008

    Behöver lite tips på vad man kan köpa till nära och kära i julklapp...
    Då kassan är skral får det inte kosta så mycket..
    Vad ska du köpa till dina???


    Gillar ungarna Lego och du tycker att det är för dyrt, kan du köpa begagnat Lego i lösvikt här: http://www.bricklink.com/store.asp?p=oxen

  • keysbmv 2 december 2008

    ja, det ar svart med julklappar. I sh. med det porto jag betalar from Florida.
    Jag sjalv tycker om pussel. Ibland prenumererar jag pa en veckotidning (inget porto!)
    det passar for en massa folk, och man kan gora 3, 6 eller 12 manader allt efter
    planbok. Hemmets Journal har dessutom en massa korsord.

  • 7 december 2008

    Skrivet av Maripoosa den 1 dec 2008

    Den ända julklappen jag vet är till min pojkvän som ska få en tröja som han önskar sig...
    Till faster och hennes man blir det nog te, choklad, ljus ihopsatt till ett tjusigt paket.
    Kusin nr.1 vet jag inte riktigt, det är ju enkelt att köpa presentkort hos "tjejiga" äffärer.
    Kusin nr.12 och hennes kille har jag ingen aning om.. De är 20år och bor tillsammans. Vad önskar man sig då? Jag vet inte riktigt vad hon gillar att göra (har inte träffat dem på många år!)
    Hjälp? Jag vill ge bort nåt som de kan ha nytta av :)


    Till kusin som bor med sin pojkvän: På Åhlens hade dom en träsallads skål och träbestick. kanske 300:- för allt, men jättefin (önskar den själv) Kul att ha ölika att byta med.

  • Bohnke-Oslo 7 december 2008

    hej
    Jag fastna før en enormt trevlig sak.
    Har renoverad sovrummet nyss och
    såg att det finns akvarium i "tavelform"
    "tavlan hängs upp på väggen och är
    komplett inbyggd med belysning och pump.
    sen kan man byta ut tavelramen i en massa
    olika former och färger.
    mys i rummet med ett stim fiskar
    inte så billig då...2595kr 65x65x7cm
    kolla på blocket.se under djur-fiskar

  • ulricar 2 december 2009

    Hej

    Vi brukar alltd leka julklappsleken vid jul. Alla köper tre varsinna julklappar och så spelar vi tärning om dem. Är det någon som har en annan bra idé. Vi vuxna planerar att köpa två julklappar var och sedan på något sätt spela eller "leka" om dem. Vill gärna ha nya tips och idéer. Frågesport eller hur gör ni?

    Ulrica

  • The_mama97mia 2 december 2009

    *sorry* jag är grinchen, avskyr jul o särskilt klappar o hetsen kring det... *muttrar*

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.