Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kändisar bland anorna?

  • bernit 8 september 2008

    En farbror till mej höll på länge med släktforskning medan han levde och jag kan skryta med en storbonde i Älvdalen på 1600-talet - tyvärr jämnar det ut sej med en boskapstjuv och "häradsbetäckare" som satt 14 år på dels Marstrands- och dels Kungälvs fästning för botgöring.
    Undrar vilka gener jag fått ?? (jag är ju inte bonde)

  • tantdrake 8 september 2008

    Skrivet av bernit den 9 sep 2008

    En farbror till mej höll på länge med släktforskning medan han levde och jag kan skryta med en storbonde i Älvdalen på 1600-talet - tyvärr jämnar det ut sej med en boskapstjuv och "häradsbetäckare" som satt 14 år på dels Marstrands- och dels Kungälvs fästning för botgöring.
    Undrar vilka gener jag fått ?? (jag är ju inte bonde)


    :p att vansläktas på tidigare generationer är det enda hopp vi har på framtiden.....

  • MammaModesty 14 januari 2010

    Hittade denna tråd via tråden kändisar jag mött... släktforskning är så roligt.. eller ja jag har ju inte gjort det själv men min mormor har o jag har läst alla de gamla papperen... o det är rolig läsning...

    min mormors mormor (tror jag det var) gifte nämligen "ner" sig.. innan så var det bara adligt.. så vi har släktforsking till slutet på 1200-talet.. o under årens gång finns där finns faktiskt både heliga Bigitta, Sten Sture den äldre och en massa andra fina släktnamn som jag inte minns just nu... men dit vi kommit som längst bak då under slutet på 1200-talet är släkten Natt och Dag , så lite blått rinner det väl i blodet... dock har det hållit sig till bara blodet... inga ärvda förmögenheter.. vilket är trist då plånboken alltid är så tom... =)

  • jimboz 14 januari 2010

    Släkt långt tillbaka med Theodore Robert "Ted" Bundy..

    Jag känner mig mer och mer den gemenskap han utstrålar att det nästan kliar i fingrarna...

  • Amika 14 januari 2010

    Jag har inte kommit så långt i släktforskningen än, bara till 1700-talet på mammas sida. Men jag har precis börjat. :)
    Min bästa kompis däremot som fick mig att börja, hon kommer från island. Och hon är i nästan rakt nedstigande led släkt med Harald Rödskägg! :D Så jäkla coolt tycker jag! :D

  • idea_ 14 januari 2010

    Hur lätt är det att forska på utländska släktingar? Farmor är finska, gammelmormor var tyska, men hennes pappas släkt kommer från ett franskt hittebarn. På pappas sida kan det vara lite tricky att forska, vet vem farmor och farfar är/var samt vem som är pappas egentliga/biologiska far, men min "biologiska farfar" var en "oäkting" som hans mamma fick med godsherren eller hans son där hon jobbade och hon fick en rejäl slant för att aldrig namnge barnafadern. Vet bara att det var nån "fin" eftersom hon tyckte sonen var för god för en enkel finsk fiskfabriksarbeterska.

  • kareng 14 januari 2010

    Min farmor hon dog när min far var liten
    var en österrikisk baronessa
    min farfar var bankman i Budapest o min far flydde därifrån i slutet på 50 talet
    jättespännande att fortsätta släktforska, min mor är ifrån Finland

  • carmarino 16 augusti 2011

    På min farfars mors sida har jag en anfader som även var anfader till Nicodemus Tessin d.ä.. Hans far (även han hette faktiskt Nicodemus Tessin) var halvbror till min ana.
    På den här sidan finns även Max von Sydow med. Om jag minns rätt så är han 12-männing med min farfars mor, så det är lååångt till den gemensamma anan - och stora hopp i generationerna.
    Min mor är däremot "nästkusin" (som vi säger i Skåne) med Björn Nordstrand, som äger Hotel Tylösand tillsammans med Per Gessle. Vi har dock ingen kontakt, och det var inte förrän jag började släktforska som jag upptäckte släktskapet.

  • boz1965 16 augusti 2011

    Har inte släktforskat men har av säkra källor fått veta att jag är släkt med "Åkessönerna" i Kivik (Kiviks Musteri).

  • kari58 16 augusti 2011

    Hej, Har funderat på släktforske, men vet inte hur man går till väga, Hjälp

  • carmarino 16 augusti 2011

    Det finns massor med tips på www.genealogi.se.

  • lena4 16 augusti 2011

    Mina barns farmor är tremenning med Roger Pontare.

    Ernst Rolf är far till min farmor.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.