Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kan inte sova.....

  • kari58 15 mars 2010

    Någon som har ett tips på att kunna sova. känner snart att jag blir tokig. Så fort jag lägger mig så så börjar hela helvetet, ursäkta. Hur ska jag få bort bilderna på dom som har tagit livet av sig. Karin

  • The_mama97mia 15 mars 2010

    nej men...

  • boz1965 15 mars 2010

    Nu förstår jag nog inte riktigt... {question}

  • Mistys 15 mars 2010

    Känns som om en händelse inte har bearbetats klart så man kan gå vidare. Ett bra steg iallafall är att du börjat skrivit ner här vad som tynger. Ett tecken på att du vill prata mer om det.
    För att kunna släppa och gå vidare måste man bearbeta, acceptera och lära sig leva med det som hänt. Att skriva av sig kan vara ett sätt.

    Kanske är helt ute och cyklar men detta är min känsla av det du skriver.

  • siggemums 15 mars 2010

    Det låter som om du har det väldigt besvärligt och svårt.
    Jag kan nog inte hjälpa dig för jag kan bara vanliga knep när tankarna snurrar runt och man känner sig pigg när man behöver sova eller är det sådana tips du vill få?
    De du tänker på var det personer som stod dig nära ?

  • Okänd 15 mars 2010

    Skrivet av kari58 den 15 mar 2010

    Någon som har ett tips på att kunna sova. känner snart att jag blir tokig. Så fort jag lägger mig så så börjar hela helvetet, ursäkta. Hur ska jag få bort bilderna på dom som har tagit livet av sig. Karin


    Har du varit hos doktorn, Karin. Du behöver prata av dig det här hemska som hände. Jag tror att du fortfarande är i ett chocktillstånd.

  • siggemums 15 mars 2010

    Jag tycker också att du måste söka proffessionell hjälp. Kram.

  • kari58 15 mars 2010

    Jag o mina systrar har pratat med läkarna på sjukhuset, Det värsta va nog att pappa hoppa ner i kanalen där jag bor, Det värsta är nog , Varför? Min fd tog oxå livet av sig, Hoppa från lidingebron, Varför???? Jag mår mest dåligt av att inte veta varför.

  • boz1965 15 mars 2010

    Kari, jag vet inte vad det är du menar riktigt eftersom jag inte har hängt med riktigt just vad gäller dig.
    Jag har också en del "issues" som jag inte vill tynga er andra med. Men jag kan säga så mycket att jag "gick in i väggen" för ett par år sedan tack vare ett stressigt jobb. Jag går på samtalsterapi en gång i veckan och det HJÄLPER, jag har gått i ett år nu och jag är absolut inte samma deppiga person idag som jag var då. Jag är mycket gladare och friare. Testa, det hjälper.

  • Mistys 15 mars 2010

    Här räcker vi nog inte till........mer än att vi kan lyssna ( läs läsa) vad du vill berätta. Att komma med råd och tips känns futtigt och är nog något en utbildad ska syssla med.
    Tror att frågan varför är tyngre än själva händelsen. Var det vårt fel? Hade vi kunna gjort mer? Gjorde vi något fel?
    Min jobbarkompis pappa sköt sig själv med jaktvapen. Han sa att han var tvungen att acceptera pappans beslut innan han kunde gå vidare och inse att inget skulle ha kunna gjorts för att förhindra pappans beslut. Så sök hjälp igen det är du värd !

  • Okänd 15 mars 2010

    Samma här jag gick också ett år i samtalsterapi med en underbar terapeut som hjälpte mig mycket. Annars hade jag inte suttit här. Snälla gå till doktorn. Så du kan gå vidare. Du har en alldeles för tung börda att bära.

  • kari58 15 mars 2010

    Tack, för all hjälp. Men måste ändå säga att jag ser framåt o tror att det finns nått gått framöver även om det känns skit just nu. Pratar med kurator nu, Så det kommer nog att bli bra. Det var skönt att bara få prata av sig. det gör så mycket. Ursäkta att jag drog in detta: kARIN

  • Okänd 15 mars 2010

    Skrivet av kari58 den 15 mar 2010

    Tack, för all hjälp. Men måste ändå säga att jag ser framåt o tror att det finns nått gått framöver även om det känns skit just nu. Pratar med kurator nu, Så det kommer nog att bli bra. Det var skönt att bara få prata av sig. det gör så mycket. Ursäkta att jag drog in detta: kARIN


    kom in i chatten om kvällarna så du får annat att tänka på, det är avkopplande då kanske du kan tänka på det när du ska försöka att somna. KRAM.

  • boz1965 15 mars 2010

    Skrivet av kari58 den 15 mar 2010

    Tack, för all hjälp. Men måste ändå säga att jag ser framåt o tror att det finns nått gått framöver även om det känns skit just nu. Pratar med kurator nu, Så det kommer nog att bli bra. Det var skönt att bara få prata av sig. det gör så mycket. Ursäkta att jag drog in detta: kARIN


    Inget att be om ursäkt för. Det är bara att "prata av dig" om du känner att du behöver det. Folk som bryr sig svarar dig och de andra... Tja dem behöver vi ju inte bry oss om, eller hur? :)

    Ha det nu så gott du kan och fortsätt att tala med kuratorn. Det gör underverk - det vet jag av egen erfarenhet.

    *Kram*

  • kari58 15 mars 2010

    TACK, MINA VÄNNER,,,,,,,,,,,:)

  • siggemums 15 mars 2010

    Kanske vill du testa mitt knep ikväll när du ska sova?
    Det handlar ju om att stänga bort tankarna som oroar. Jag har upptäckt att om jag ligger och tittar, ja nu låter det här jättekonstigt, men man ligger där i mörkret och då ska man istället för blunda, titta och fokusera på något i rummet , du väljer ut något ointressant att titta på där i mörkret men du måste titta på samma ställe hela hela tiden och inte titta på något annat. Du får vara bestämd mot dig själv och titta på samma plats för blicken vill snart irra iväg och titta på annat men det är inte "tillåtet".Full koncentration. Till slut måste man bara blunda för det är så jobbigt men somnar du inte direkt då så måste du titta upp igen på samma ställe. Det här låter ju säkert väldigt konstigt men knepet fungerar för mig, jag somnar fortare än kvickt. Lycka till! God natt!

  • maxxess 20 mars 2010

    (ingen universallösning på sömn, men tips)

    En LED-lampa på 1W med grönt ljus riktad upp i taket har jag. Jag har märkt att om man vaknar till på natten så "ser man sig om". Om det är helt mörkt vaknar man till ordentligt då man vill "se sig om".

    Ovan lampa går ej igenom ögonlocken om den är riktad uppåt men ger mkt bra ljus om man vaknar till.
    Jag går upp senast kl 05:00 365 dagar per år så min nattsömn kunde vara bättre... Grönt nattljus fungerar för mig. Som en nattlampa för vuxna hehe...

    Kjell&co har stor sortering av LED-lampor, exvis http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=63871&path=45000000,68500000,72000000

  • hallew 20 mars 2010

    Five flower remedy en naturlig hjälp att rensa tankarna och lugna sinnet utan läkemedel finns att köpa på hälsokostbutiker eller på nätet. man tar bara 5 droppar i lite vatten så känner man sig lugnare.

    http://aromacreative.jetshop.se/default.aspx

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.