Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kinesisk/japansk soya???

  • Lindanemon 28 maj 2008

    Finns det någon här som kan förklara skillnaden för mig? :o
    Spelar det verkligen någon roll, jag har alltid trott, soya som soya... :'( en salt tillsats...
    Men jag lär gärna om, tycker det här med smakdifferenser är mycket lärorikt och det breddar mitt matintresse :p

  • jas65 29 maj 2008

    Det är en stor skillnad mellan dessa soya, själv så tycker jag att den kinesiska är alldeles stark . Den japanska är inte så salt utan lite mildare i smaken sedan så finns det filippinsk soya som är mildare i smaken. Gå in i en asiatisk affär och kolla vad de har i sitt sortiment och fråga dem gärna om skillnaden.

  • monac 29 maj 2008

    åh spännande filippinsk soya,den ska jag kika efter!
    Brukar köpa suchi-soya...den är så god att man nästan skulle kunna "snapsa" på den:D
    Kolla efter seafood soya, mild fin...passar till det mesta där man vill ha lite sälta.(umami)
    Det finns stora skillnader...varför inte ha en liten "soya provning "hemma!!!!(Y)

  • MatAnders 29 maj 2008

    Det är jättegott att droppa maggi/ eller japansk soya på morgon ägget testa så får ni se.(Y)

  • Smulpajen 29 maj 2008

    Kikkoman soy tycker jag är himla god! Det kör jag alltid med.

  • The_mama97mia 29 maj 2008

    Jag gillar Kikkoman Soy, o nu kommer det - Netto hade det till billigt pris för ett tag sen, så jag köpte på mig.

    Håller med annars om att vanlig s a s kinesisk soja (särskilt de billigare märkena) egentligen bara är salta. ANnars är Mrs Chengs soja givet här i skafferiet

    Men vad är LJUS soja?

    Ser det ibland i recept.

  • MatAnders 29 maj 2008

    Skrivet av mama97mia den 29 maj 2008

    Jag gillar Kikkoman Soy, o nu kommer det - Netto hade det till billigt pris för ett tag sen, så jag köpte på mig.

    Håller med annars om att vanlig s a s kinesisk soja (särskilt de billigare märkena) egentligen bara är salta. ANnars är Mrs Chengs soja givet här i skafferiet

    Men vad är LJUS soja?

    Ser det ibland i recept.



    Det är oftast kinesisk eller Thailänsk som påminner om den japanska, tycker dom är oki att doppa i men i matlagning kör jag Mrs cheng.

  • MalinJ 30 maj 2008

    Skrivet av monac den 29 maj 2008

    åh spännande filippinsk soya,den ska jag kika efter!
    Brukar köpa suchi-soya...den är så god att man nästan skulle kunna "snapsa" på den:D
    Kolla efter seafood soya, mild fin...passar till det mesta där man vill ha lite sälta.(umami)
    Det finns stora skillnader...varför inte ha en liten "soya provning "hemma!!!!(Y)


    Åh, Den idén gillade jag. Alla får ta med sig vars en soja :D

  • Lindanemon 30 maj 2008

    :) Jag vill tacka för alla råd jag fått här, nu är jag lite klokare igen :p

  • The_mama97mia 30 maj 2008

    Vad räknar man fisksås till??? Det är ju inte soja direkt, men används ju som soja... Oystersauce med.

  • Abbesnabb 15 mars 2011

    Hej
    Vill bara tipsa om att det finns olika sorters filippinsk soja på www.sarisaristore.se

  • hillan66 15 mars 2011

    Den japanska soyan är ljusare och lite mildare. Passar till att marinera ljust kött om man inte vill att det ska ta färg. Te x kyckling och skinkkött. Funkar även på samma sätt i såser om man inte vill ha så mycket färg utan bara smak.

    Kinesisk soya är mörkare och kraftigare och ger mer färg!

    Lycka till! :)

  • hillan66 15 mars 2011

    Skrivet av mama97mia den 30 maj 2008

    Vad räknar man fisksås till??? Det är ju inte soja direkt, men används ju som soja... Oystersauce med.


    Fisksås används väl mer som ett sätt att salta maträtten i asiatisk matlagning. Inte speciellt god att bara droppa på riset eller så ... som man kan göra med soya om man vill!:)

    Jag älskar verkligen asiatisk mat med alla smaker! ... (Y)

  • Erajscha 15 mars 2011

    Sojorna används ju väldigt olika också. Japansk soja är som tidigare nämnt en dippsås till exempelvis sushi. Den är mycket tunnare i konsistensen än kinesisk mörk soja som man använder för att smaksätta maten. Indonesisk soja är ofta söt.

    Fisksås (thailändska nam plah t.ex) och ostronsås är smaksättningssåser, finns fler såser av den typen, chilisås (ofta med vitlök) till exempel som man inte ska förväxla med sweet chili sås som också används mycket som dipsås.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.