Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kladdkaka??

  • jollo10 25 november 2010

    Hej jag undrar ett par grejer om KLADDKAKA

    Kan man ta dinkelmjöl istället för vetemjöl?

    Måste man ha smör? Kan man inte ta mjölk eller något liknade som ej är så fett?

    Är det gott med nötter i kladdkakan? Vilka nötter i sådana fall?

    Har någon på MK något slags svar?

    Har ni någon förslag på tillbehör till kladdkaka?

    Kul om man kunde få svar på alla frågor?

    Tack på förhand

    MHV\ Jollo10

  • Cassiopeya 25 november 2010

    Dinkelmjöl har jag aldrig använt, men prova dig fram. Byt ut hälften av mjölet till dinkel och se hur det blir :)

    Nötter är supergott! Går bra med vilka nötter som helst, men det är ju bra om du gillar dem själv ;) Valnöt, cashewnöt, hasselnöt är goda tycker jag :)

    Har du provat att söka på kladdkaka?`Kanske finns bra recept här på MK. Annars finns det massor med böcker om kladdkakor och säkert fullt med recept på andra sajter =)

    Lycka till!

  • Eery 25 november 2010

    Hej!
    Det finns massor med recept på kladdkaka med dinkelmjöl på nätet så det är bara att göra en sökning, kanske finns här? Grejen med dinkelmjöl är att man måste ha en mindre mängd än exempelvis vetemjöl för att det sväller. Jag har missat att ha i både ägg och smör, dock inte samtidigt och det har gått hur bra som helst! Jag är nöt allergiker så jag använder det inte själv men det är ju bara att hälla i de nötter du gillar.
    Jag tycker det är gott att ha vispad cremè fraiche som tillbehör.
    Testa dig fram vettja! Det är ju ett ganska snällt bakverk och misslyckas man kan man ju alltid äta med sked(L)

  • mongor 26 november 2010

    Hej! Jag gör en kladdkaka med sirap istället för smör, går utmärkt. om man blandar i lite snabbkaffe i smeten får kakan en moccasmak, jättegott. varför inte äta kakan med lite glass ?

  • JossanSt 26 november 2010

    Det är skitgott att äta varma hallon och grädde till en kladdkaka som fått stå i kylen över natten! Mumma!{curl-lip}

  • ky6 26 november 2010

    Prova att göra pollykaka med vispgrädde till :)

  • Lavinini 27 november 2010

    Jag har 1-2 msk whiskey i smeten - mycket gott!!! {eat}

  • jollo10 27 november 2010

    Men går det att ta mjölk istället för smör?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.