Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Klassiska maträtter

  • Erajscha 29 januari 2012

    Skrivet av Misty09 den 29 jan 2012

    Varför är pannkaka inte en fullvärdig måltid....nyfiken;) Med ex en råkostsallad är det väl lika fullvärdigt som falukorv eller vad som helst som också kräver lite tillbehör för att bli fullvärdig. Nu äter jag iof bara LCHF pannkaka utan vetemjöl men med ägg, fett och tillbehör i rätt propotioner ger det de vitaminer och mineraler som är ok för en måltid. Tänkte du på något annat?


    Det är för lite proteiner och för lite fibrer samt för mycket kolhydrater. Visst kan man äta råkostsallad och stekt fläsk till men då är det inte längre den klassiska rätter pannkaka med sylt.

  • Mistys 29 januari 2012

    Nja jag håller nog inte med. Näringsmässigt är det lika bra som vilken palt och falukorv som helst. tillbehör för en fullvärdig måltid behövs ju för i princip dom flesta klassiska maträtterna som presenterats här ( med några undantag) precis som för pannkaka. En falukorv med makaroner är i mina ögon inte heller fullvärdigt utan lite tillbehör;) Lägger man dessutom in det i ett program ex matdagboken.se ger det likvärdiga värden och ibland mer pga av äggen än många andra rätter.
    Nu var det inte det som tråden handlade om så jag ber trådskaparen om ursäkt för det lilla sidoskuttet;)

    Tycker dessa också tillhör svenska klassiker

    Janssons frestelse
    Kräftströmming
    Slottsstek
    Stekt fläsk och bruna bönor
    Norrländska Kroppkakor
    Stekt aborre med skirat smör

  • Lena 29 januari 2012

    Blodpankaka
    Leverstuvning
    Pölsa
    Tortilla rullar
    Lasagne
    Gratänger av alla slag
    Tortellini
    Korv
    Surströmming
    Kräftor

  • Fenella 29 januari 2012

    Ja, jag kom att tänka på sillbullar med korintsås, en klassiker att ta vara på rester.

  • Lena 30 januari 2012

    Kom på en sak
    Sillpudding

  • Kakan1986 30 januari 2012

    Skrivet av Erajscha den 29 jan 2012

    Pannkakor är ingen fullvärdig måltid.


    Fast det där med pannkakor verkar ju vara väldigt olika vad man tycker, i min uppväxt har pannkakor varit klassat som middag. Jag har däremot aldrig förstått att äta pannkakor till efterrättt som en del gör.
    Jag tror faktiskt att det handlar mycket om hur man är uppväxt också, självklart skapar man ju sina egna värderingar sen, men vi kan äta pannkakor eller ugnspannkaka med sylt som middag. Sallad och grönsaker hör till en middag i min värld så det ser jag som självklara tillbehör till all mat.

  • DoctorWho 30 januari 2012

    Fläskstek, sås och kokt potatis får inte glömmas bort.

  • pihal 30 januari 2012

    Dillkött är något jag tycker är husmanskost och pepparrotskött. Det blir inte att man gör det så ofta, men vad gott det är när man väl gör det.

  • nova07 30 januari 2012

    Porterstek
    plommonspäckad fläskkarre`
    stuvad lake{clap}

  • nova07 30 januari 2012

    stekt strömming o potatismos
    kalops med potatis och rödbetor
    kotletter med lök och gräddsås
    kåldolmar

    åh det finns så himla mycket god husmanskost...... blir hungrig........

  • Anderstam 30 januari 2012

    Hej på er !
    Har alla glömt lappskojs med rödbetor.
    Men man måste leta i äldre kokböcker för att hitta den

  • mattant41 30 januari 2012

    Pannkaka, jag tycker nog inte att det är riktig mat men idag blev det kvällsmat till sönernas glädje. När jag var barn fick vi pannkaka till söndagsfrukost.

  • Lena 30 januari 2012

    Skrivet av Anderstam den 30 jan 2012

    Hej på er !
    Har alla glömt lappskojs med rödbetor.
    Men man måste leta i äldre kokböcker för att hitta den


    Nej då bara glömde skriva dit det är ju bara så gott

  • estrid1 30 januari 2012

    Rårakor tycker jag är en klassicker.

  • kallebakom 17 juli 2012

    kalvdans ! bor på gård och ja- vi äter den som måltid inte som endel gör bara som desert,MKT protein

  • amoz 17 juli 2012

    Skrivet av Lena den 29 jan 2012

    Blodpankaka
    Leverstuvning
    Pölsa
    Tortilla rullar
    Lasagne
    Gratänger av alla slag
    Tortellini
    Korv
    Surströmming
    Kräftor



    Jag har väldigt svårt för att klassa Tortilla, Lasagne och Tortellini som klassiska maträtter. För det var väl svenska sådana som menades i tråden?

  • ktn 17 juli 2012

    En gammal klassisk rätt är väl fiskpudding? Serveras m ärtor och smält smör. Mums!

    ca 5 dl risgrynsgröt (utan socker o kanel)
    2 ägg
    ½-1 tsk salt
    1 krm vitpeppar
    5-6 dl kokt fisk i bitar
    Blanda allt och häll i en smord form. Strö över skorpmjöl och lägg på smörklickar. In i ugnen 225 gr i 45 min.
    Lycka till!

  • smeand 18 juli 2012

    Isterband med dillstuvad potatis
    Skånsk äggakaka med stekt fläsk och äpple

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.