Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Köttsoppa med klimp

  • evaldo 10 oktober 2007

    När jag var barn så åt vi köttsoppa med klimp. Har någon recept på just klimpen, hur man gör den?
    Tacksam för svar Mvh evaldo

  • ThomasP 10 oktober 2007

    Klimp är grejer det
    Du börjar med att smälta 2 msk smör tillsätt 5 msk vetemjöl
    Rör om väl
    Späd med 4 dl mjölk och låt sjuda i 3 min
    Ta av kastrullen från värmen och tillsätt 1 st ägg och rör om kraftigt tillsätt salt och lite peppar
    Häll upp i en skål och ha den med till köttsoppan
    (Y) //Mvh Thomas

  • evaldo 10 oktober 2007

    Skrivet av Tpersson den 10 okt 2007

    Klimp är grejer det
    Du börjar med att smälta 2 msk smör tillsätt 5 msk vetemjöl
    Rör om väl
    Späd med 4 dl mjölk och låt sjuda i 3 min
    Ta av kastrullen från värmen och tillsätt 1 st ägg och rör om kraftigt tillsätt salt och lite peppar
    Häll upp i en skål och ha den med till köttsoppan
    (Y) //Mvh Thomas

    om jag inte minns fel så kokade min mamma klimpen tillsammans med soppan.

  • Aspholme 11 oktober 2007

    Det finns ett enklare sätt också. Blanda Vetemjöl, salt och Vatten till en tjock massa. Klicka i den kokande köttsoppan.(Y)

  • evaldo 11 oktober 2007

    Hej och tack för alla svar på min fråga ang hur man gör klimp till soppor.

  • Lena 11 oktober 2007

    Hejsan jag har ett recept på klimp som du gör så här
    1 ägg, 1/2 dl vetemjöl, ca 1dl mjölk salt och lite vitpeppar
    Vispa allt riktigt ska vara lite tjockare. Klicka ner den i soppan. Lycka till Lena

  • 12 oktober 2007

    Mums vilka nostalgiska minnen man får från barndomen! Jag trodde att klimp i soppan var ett norrländsk t påfund, men det är kanske fel..?

  • farmormor 13 oktober 2007

    Skrivet av evaldo den 10 okt 2007

    När jag var barn så åt vi köttsoppa med klimp. Har någon recept på just klimpen, hur man gör den?
    Tacksam för svar Mvh evaldo


    Hej!
    Håller med Aspholme, men jag har även ägg och lite socker i smeten.

    (Y)

  • farmoringer 13 oktober 2007

    Så här är mitt klimprecept:
    1 tsk salt 2 ägg 4 dl vetemjöl 1½ dl vatten. Jag börjar alltid med att vispa äggen fluffigt sen vispar jag i salt, mjöl och vatten...

  • wildlife 4 januari 2008

    Ett litet tips som funkar vilket recept du än väljer är att använda buljong istället för bara vatten i smeten... (Y)

  • tilda 4 januari 2008

    Blanda mjölk, mjöl och salt till en kletig "deg". Klicka den i soppan. Klimpen flyter upp när den är färdig.(Y)

  • imse 4 januari 2008

    Det finns recept på älgköttsoppa med klimp bland mina recept, om du vill kika efter.:)

  • natalie_johansson 4 januari 2008

    Vi har alltid haft en annan softs klimp hemma.. Man kokan mannagrynsgröt, fast istället för att ta så mycket gryn som står på förpackningen, tar man lite mer! Då blir den liter tjockare är gröten brukar bli och Jätte god att äta som klimp i te.x. grönsakssoppa m.m! dessutom nyttigare.
    Vill man vara änny nyttigare använer man grahamsgryn..

  • anluk 5 januari 2008

    Har recept på klimp bland mina recept. Älskar soppa med klimp i.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.