Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kokbok till förmån för HEMLÖSA

  • Matklubben 21 november 2012

    I Sverige bor det ca 150 000 människor som lever i socialt utsatthet. Vi på Matklubben har tänkt hjälpa till för att minska denna siffra. Det gör vi via Magnus Hansson, utgivare av "Gatans mat, en kokbok till förmån för hemlösa", som med denna kokbok vill lyfta fram samhället i det land vi verkar och bor i.

    "Om varje medmänniska skulle ta sig an och bry sig om minst En person i hemlöshet så kan ni räkna ut vilken LITEN kraftansträngning som krävs för att alla ska kunna ha ett drägligt liv. Det går ca 66,5 personer per socialt utsatt människa i Sverige." - Magnus Hansson.

    Skulle du kunna tänka dig att hjälpa de socialt utsatta?

    Förköp kokboken och var säker på att du får tag i ett exemplar!
    (All vinst fördelas på stadsmissionen Västerås och Stockholm)

    http://www.magnuskok.se/se/f%C3%B6rk%C3%B6p-kokboken-12955133

    Matklubben själva tjänar inga pengar på att sälja boken.

  • Matklubben-Janne 23 november 2012

    Helt klart en liten insatts för en stor sak.
    Beställt och klart!

  • sju 24 november 2012

    Hej

    Det är helt klart ett gott ändamål och jag får en bra inblick över hur boken är tänkt att stödja utsatta människor. Vad jag däremot inte får någon information om är bokens innehåll, vilken typ av recept kan man vänta sig? För mig blir det liksom skillnaden mellan att jag som vanligt nöjer mig med att skänka pengar till Frälsis och Stadsmissionen i juletid, eller om jag även kommer att köpa denna kokbok.

  • HelaSverigesMatrecept 26 november 2012

    Hej,

    Lite svar på frågor som jag fått fram tills nu om kokboken "Gatans Mat"

    Recept som är med i boken är väldigt blandat då deltagande kockar fått i uppgift att ta fram ett billigare recept samt ett valfritt "fredags middag" recept.

    Boken i sin helhet är tillägnad socialt utsatta människor och är framtagen i första hand att lyfta samhällsfrågan kring detta och skapa en debatt i samhället. De pengar som kommer in kommer inte direkt vara avgörande för de socialt utsatta, för att deras leverne ska bli bättre krävs det satsningar från högre instanser i samhället. Men min tanke är att vi kan börja någonstans med det "lilla" som en kokbok för att ta det stegvis till nästa nivå. För en sak som är säker, hemlöshet kan drabba VEM SOM HELST.

    I boken är det en livsberättelse skriven av John som är registrerad hemlös och på väg tillbaka till en vardag utanför "gatans lagar". Han har även delat med sig av dikter och små mini noveller som är klart läsvärda!

    Se boken som en personlig berättelse direkt från livet som hemlös och socialt utsatt med ett 80-tal recept som ett litet plus i kanten.

    Sedan skriver Andreas Kjörling om mat och dryck i kombination. Så detta är långt från en vanlig kokbok. Den fyller så många delar som den kan: Välgörenhet, Samhällsinsyn, Recept, Mat och Dryck, Livsberättelse, Noveller, Dikter.

    Betalning
    Förköper du kokboken kommer det en faktura om 15 dagar och kontonummret längre ner på fakturan är ett PRIVAT FÖRETAGSKONTO (SEB) dvs att man kan behöva göra en överföring och inte en betalning, strular det? Kontakta din bank för information om hur du ska betala.
    Utöver de 250 kr inkl moms så tillkommer frakten. Boken levereras omgånde när den är färdig på bokbinderiet. Redan nu är den lite försenad. Och leveransen i dag är beräknad kring Julafton (mellandagarna eller dagarna före) exakt vet ingen.

    Stort tack till dig som stödjer denna kokbok och till dig vill jag även säga, trevlig läsning och hoppas recepten smakar när det bär av.

    Med Vänliga Hälsningar, Magnus Hansson (Utgivare av "Gatans Mat")

  • Liseliv 9 januari 2013

    Nej tack. Jag tycker inte det verkar vara något särskilt effektivt sätt att hjälpa hemlösa.

  • Mistys 9 januari 2013

    Känns inte som jag vill betala till ett privat företagskonto...mer garantier än så behövs nog för att jag ska vara säker att pengarna kommer fram och hur mycket av pengarna kommer fram? Finns bättre sätt att stödja.

  • wimpan 9 januari 2013

    Jag säger också Nej Tack! Det jag stödjer är det vi har i Helsingborg med sopp lunch där alla i Hbg kan ställa upp med mat,kläder,sovsäckar osv och man ser att det går till dom hemlösa.
    Mvh/Winnie

  • Liseliv 9 januari 2013

    Ibland känns det som man låter vara folk vara hemlösa för att människor ska känna sig goda när de skänker saker. Visst måste man ju hjälpa de hemlösa i den situation de är men egentligen handlar det ju om att det måste byggas mer billiga hyresrätter så färre hamnar i den fällan.

  • HelaSverigesMatrecept 10 januari 2013

    Intressanta synpunkter.
    Boken är självklart ett eget val och det är upp till var och en att köpa den för att stödja. För att visa er lite vad boken tillför så kommer lite siffror:
    Pris för kund 250 kr inkl.moms
    Antal tryckta exemplar 5000ex
    Total försäljningsumma om alla böcker säljs: 1 250 000 kr
    Produktionskostnad: Ca 320 000 kr
    Bokmoms 6 %

    Vilket innebär att när boken är slutsåld så kommer den att ha gjort runt 500 000 kr till stadsmissionerna i Västerås och i Stockholm att dela på.

    Och är man insatt i ämnet så vet man vad stadsmissionen gör, om inte så kan du läsa mer här om Stockholm Stadsmission: http://stadsmissionen.se Och här om Västerås Stadsmission: http://vasterasstadsmission.se/

    Att pengarna betalas in till ett privat företagskonto är för att det är jag själv som privatperson som satsat produktionskostnaden ur egen ficka och står för all säkerhet för boken. Vilket betyder att om boken inte säljs så är det min personekonomi som blir drabbad. Vilket varför jag även ber köparna att betala innan boken är levererad. Är du osäker på om detta projekt är tillförlitligt? Ta kontakt med Västerås eller Stockholms Stadsmission och fråga om projektet KOKBOK "GATANS MAT" och vilket samarbete jag har med stadsmissionerna.

    Ännu bättre gå in på www.magnuskok.se och läs på CSR vad jag gör för hemlösa och följ mig på FB, Magnus Hansson och se vad jag aktivt gör för att bidra med det jag kan för hemlösa.

    Att bygga bort hemlöshet är att nonchalera de 50-60 % som lider av psykiska sjukdomar främst uppkomna av att människor lever i ensamhet. Det som behövs byggas i etapp 1 är kostnadseffektiva boenden där man har en gemensamhetslokal dit boenden kan gå och träffa varandra över en kopp kaffe, spela lite sällskapspel eller biljard mm. Och med närvarande psykologer/stödpersoner som finns där för att kunna stödsamtala om man har en "negativ" dag. Men för övriga hemlösa som inte har psykiska besvär så är det självklart att det behövs byggas billiga boenden mot det som i dag byggs då allt ska ha sjöutsikt och det visar även försäljningsnivåerna av nybyggnationer.

    Boken är inget som direkt hjälper hemlösa, handgripligen men den skapar ringar på vattnet och ger människor infomation om livet på gatan genom en självbiografi skriven av John Arthur Ekebert som var registrerad hemlös när boken började att göras, men i dag har fått ett eget boende till viss del för hans personliga utveckling i samband med att han nu är involverad i 3 böcker. 2 från Stockholm Stadsmuseum och nu Kokboken som är högaktuell.


    Kokboken har boksläpp i Västerås den 20 januari 2013 på Stora Torget KL 11-16

    Med Vänliga Hälsningar
    Magnus Hansson, för kontakt vid frågor: [email protected]

  • Maritza65 10 januari 2013

    Jag tycker det är FÖR mycket pengar för en bok. Hade den kostat ex 100-150 kr så tror jag fler hade varit positivt inställda att vilja köpa den. För ex en hundring idag det får du inte mycket för men det hade kunnat göra mycket här ändå. Jag tror säkert där är omkostnader med denne men varför då ta något som där är så mycket omkostnader på. Åter till hundringen, den hade folk tänkt att det är så lite så det märks inte i min ekonomi ändå och då hade folk kanske köpt flera och gett bort som present till någon eller några vid ev födelsedagar o dyl. men ska man göra det här så är då 4 st böcker redan en tusing och det är för mycket pengar på en gång medans det hade inte nått 500 kr annars. Jag vill själv hjälpa de utsatta i samhället men inte för den summan för en grej, hellre då köpa fler till en billigare peng.
    Med vänlig hälsning
    Maritza Sahlin

  • Countrygirl 10 januari 2013

    Jag förstår inte resonemanget med att använda skattepengar istället. Kan man inte göra båda delarna? Jag har beställt boken. Kanske blir den en present till någon så blir det dubbel glädje.

  • HelaSverigesMatrecept 12 januari 2013

    Jag kan garantera Er att boken är något mer än bara en bok skriven av vem som helst.
    Här har du:
    Dikter
    Noveller
    Livsberättelse direkt taget från ett liv som levts på gatan
    Socialstyrelsens beskrivning av hemlösheten i Sverige
    Mina ord vad boken handlar om
    Ca 80 recept från Eliten i Svensk Gastronomi blandat med politiker och hemmakockar
    Mat och dryck i kobination

    Allt detta i en och samma bok. Och dessutom går all vinst till stadsmissionen, då jag gör denna bok helt för att visa att "En kan inte göra allt, men ALLA kan göra något" och mitt hopp är att fler människor blir mån av att vilja kunna hjälpa hemlösa.

    Alltför många människor lever i dag i Sverige i tron att "det drabbar aldrig mig". Vad konstigt?! Varför har jag träffat på fd flygkapten, en hade varit börsmäklare, en annan högre tjänsteman inom maktens korridorer. ALLA kan drabbas av hemlöset! Se bara utvecklingen i Trollhättan där 16 % av alla SAAB anställda fortfarande går utan jobb och soppköken ploppar upp mer och fler för varje dag. Jag tror inte att de har valt att bli hemlösa! De blev det pga förlorade arbeten som ledde till tragedi i hemmet med en återkommande skiljsmässa i flera fall jag träffat. Och det bryter ner människan psykiskt och då tar man alkohol till en början (när man är såpass nedbruten) och nästa steg är droger och sen är man ute på det djupa vattnet. Och vägen tillbaka?! Finns den?

    Hoppet finns att det finns själar som ser dessa människor och vill hjälpa dem att få självförtroendet tillbaka och tron på ett samhälle som ser människan och slutar tänka så materialistiskt så som vi faktiskt gör i tider när övervägande del av befolkningen har det ekonomiskt stabilt.

    Det är all den kraft som ligger bakom skapandet och framtagandet av denna kokbok. Så du som trodde att det bara är en vanlig bok i mängden får nog tänka om.

  • MagnusClar 12 januari 2013

    - "En kan inte göra allt, men ALLA kan göra något" Härligt citat, jag har bokat en bok och ser fram emot att göra något som både är till min egna glädje och förhoppningsvis även kommer glädja andra, både i form av de hemlösa och de som kommer äta maten.

  • sju 13 januari 2013

    Vi behöver bygga ett samhälle där det sociala skyddsnätet fungerar för alla, och där människor inte hamnar i utanförskap beroende på olika faktorer. Det är en politisk fråga, men också en medmänsklig fråga. Självklart behövs det skattepengar till detta eftersom reformarbetet skulle kosta. Men jag håller inte med föregående talare som spelar ut invandrare mot svenskar och gör det här till en vi mot dem fråga. Sorgligt, men det är mycket så debatten ser ut i Sverige idag.

    Att frågan är politisk utesluter dock inte att man på ideella grunder tar ett medmänskligt ansvar och hjälper de som är mest utsatta, t.ex. genom att köpa en kokbok eller ge pengar till stadsmissionen. Jag tycker det är ett bra initiativ, även om jag själv valt att engagera mig med tid och pengar i andra frågor. Lycka till med kokboksförsäljningen.

  • Roskerstin 13 januari 2013

    Jag önskar verkligen 'Lycka till' med kokboken. Men jag drar mitt strå till stacken genom att köpa Situation Stockholm varje månad, den kostar 50 kronor men jag ger alltid 100 kronor och önskar lycka till. De kramar jag får då värmer oerhört!

  • HelaSverigesMatrecept 26 januari 2013

    Helt fantastiskt att läsa från andra som bidrar på sina håll och kanter.
    Att boken ligger med i matklubbens intresse är för den goda saken skull. Men det är trotsallt en kokbok också. Och i hur många kokböcker har vi en receptsamling av Leif Mannerström. Melker Andersson, Andreas Dahlbom, Andreas Hedlund, Roland Persson, Alexanrda Zazzi, Fredric Andersson, Rune-Kalf Hansen, Mathias Dahlgren, Werner Vögeli, Ulrika Brydling och en hel skara andra proffs som många av er säkerligen varit och smakat deras mat. Köksmästarna Henrik Stensvad och Samuel Cabrera på Gröna Lund bla. Inte nog med det så är även den beryktade parkbänkarlunchen med i boken, direkt tagen från verkligeheten för en hemlös i dagens Sverige.

    Tack till alla som supportrar boken. Nu fínns den hos mig för omgående leverans!

    Totalpris för att få den hem till dörren är 375 kr inkl moms.

    Beställa kan man göra på www.magnuskok.se

    Med Vänliga Hälsningar
    Magnus Hansson

  • HelaSverigesMatrecept 25 mars 2013

    Nu ligger boken uppe på http://www.bokus.com/bok/9789198071702/gatans-mat-en-kokbok-till-forman-for-hemlosa/ och kostar nu 295 kr inklusive frakt hem till dörren.

    Ca 100 kr per bok kommer gå till hemlösa. Men kom ihåg detta är en bra kokbok med receptsamling från några av de största inom svensk gastronomi och en levnadsberättelse skriven av John Arthur Ekebert, ingen snyftberättelse utan en intressant och till viss del viktiga påpekanden varvat med humor.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.