Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Korv

  • markus 7 december 2008

    Är det nån som har hållit på med korvtillverkning så här innan jul? Skulle gärna vilja ha hjälp med korvrecept. Inte nödvändigtvis bara julkorv utan även andra typer av korvar..

  • evaldo 7 december 2008

    Recept på Grynkorv:

    1 kg korngryn
    1 l vatten
    3 kg malet griskött och fläsk
    3 gula lökar
    3 msk salt
    2 tsk kryddpeppar
    10 m krokfjälster
    grovt salt

    Lägg korngrynen i blött vatten över natten. Blanda dem med malet griskött och fläsk och mal även löken. Salta och krydda och arbeta smeten väl. Stek ett smaklprov. stoppa smeten i fjälster ganska löst. Bind om ändarna.
    Varva korvarna med grovsalt i en bunke över natten. Skölj av dem, förpacka i fryspåsar och frys in. Hållbara i 3-4 månader.
    Tina korvarna över natten i kylskåp och lägg dem i hett vatten och sjud dem i 30-40 minuter utan lock. Tillsätt gärna lite salt, några lagerblad, några klyftor lök och några svartpepparkorn till vattnet. Servera med potatismos och grovkornig senap.
    Av korvsmeten kan man också forma biffar att steka, detta kallas "skinnatrôt", alltså att skinnet "trôt" = tog slut, saknades, räckte inte till. Ett härligt västgötskt ord. Smaklig spis.

  • Disen 7 december 2008

    Min favorit....:p(Y)
    Köttkorv till julen

  • LEDIVO 7 december 2008

    Här kommer recept på mammas julkorv, som är en självklarhet på familjens julbord. Receptet har gått i arv i hur många generationer vet jag inte.
    Du kan även använda korven som middagsmat - Hur, ser du i receptet
    Julkorv, mammas

  • The_mama97mia 7 december 2008

    Hoppas att några tittar in här o ger tips på viltkött i korv, jag är tokig i VÄrmlandskorv, har inget recept på det men har inte letat här heller sorry
    Annars har jag nämligen fått tag på en del hjortkött nu. Det är gott att göra korv på ju.

  • markus 12 december 2008

    Skrivet av mama97mia den 7 dec 2008

    Hoppas att några tittar in här o ger tips på viltkött i korv, jag är tokig i VÄrmlandskorv, har inget recept på det men har inte letat här heller sorry
    Annars har jag nämligen fått tag på en del hjortkött nu. Det är gott att göra korv på ju.


    Min Korv

    1kg Älgfärs eller blandfärs
    0,5 kg Späck
    50 g Vitlök
    50 g salt
    Kryddpeppar
    Vitpeppar
    1,5 dl Vatten

    Blanda Färs och Späck, skuret i mycket små bitar, väl.
    Blanda i resten.

    Stoppa korvmassan i fjälster antingen med maskin eller sked.
    Låt den färdiga korven ligga i kylen minst två dygn för att "sätta sig".

    Rök sedan korven i 60-80 grader i 6-8 timmar.

    Älgfärsen kan bytas mot vilken färs som helst

  • babbs 12 december 2008

    Det här är ett gammalt recept och jag har gjort korv efter det i många år. Receptet har jag fått av min far som var mycket matlagningsroad.

    Värmlandskorv

    1 ¼ kg nötkött
    1 ¼ kg fläskkött
    ½ kg späck
    3 kg rå potatis
    3 stora gula lökar
    1 msk kryddpeppar
    2 tsk vitpeppar, mald
    4 msk salt
    6 m krokfjälster

    Mal kött, späck, potatis och lök. Krossa kryddpepparn. Blanda alla ingredienser, späd med lite vatten om smeten blir för tjock prova med att steka ett smakprov. Stoppa ej alltför hårt. och bind om ändarna. Lägg korvarna i en bunke med en salt- och salpeterblandning mellan varven under ett dygn. Tag upp, torka av och koka cirka 20 min eller frys. Det blir ganska många korvar så receptet kan halveras.

  • markus 12 december 2008

    Skrivet av babbs den 12 dec 2008

    Det här är ett gammalt recept och jag har gjort korv efter det i många år. Receptet har jag fått av min far som var mycket matlagningsroad.

    Värmlandskorv

    1 ¼ kg nötkött
    1 ¼ kg fläskkött
    ½ kg späck
    3 kg rå potatis
    3 stora gula lökar
    1 msk kryddpeppar
    2 tsk vitpeppar, mald
    4 msk salt
    6 m krokfjälster

    Mal kött, späck, potatis och lök. Krossa kryddpepparn. Blanda alla ingredienser, späd med lite vatten om smeten blir för tjock prova med att steka ett smakprov. Stoppa ej alltför hårt. och bind om ändarna. Lägg korvarna i en bunke med en salt- och salpeterblandning mellan varven under ett dygn. Tag upp, torka av och koka cirka 20 min eller frys. Det blir ganska många korvar så receptet kan halveras.



    Man ska undvika Salpeter om man ska röka korven, dessutom använda salt utan Jod. Salpeter kan omvandlas till mindre nyttiga ämnen när det kommer i kontakt med röken

  • babbs 13 december 2008

    Skrivet av markus den 12 dec 2008

    Skrivet av babbs den 12 dec 2008

    Det här är ett gammalt recept och jag har gjort korv efter det i många år. Receptet har jag fått av min far som var mycket matlagningsroad.

    Värmlandskorv

    1 ¼ kg nötkött
    1 ¼ kg fläskkött
    ½ kg späck
    3 kg rå potatis
    3 stora gula lökar
    1 msk kryddpeppar
    2 tsk vitpeppar, mald
    4 msk salt
    6 m krokfjälster

    Mal kött, späck, potatis och lök. Krossa kryddpepparn. Blanda alla ingredienser, späd med lite vatten om smeten blir för tjock prova med att steka ett smakprov. Stoppa ej alltför hårt. och bind om ändarna. Lägg korvarna i en bunke med en salt- och salpeterblandning mellan varven under ett dygn. Tag upp, torka av och koka cirka 20 min eller frys. Det blir ganska många korvar så receptet kan halveras.



    Man ska undvika Salpeter om man ska röka korven, dessutom använda salt utan Jod. Salpeter kan omvandlas till mindre nyttiga ämnen när det kommer i kontakt med röken


    Den här korven röker man inte. Den kokas. Det står ju i receptet. Och vill man inte ha salpeter så är det ju bara att utesluta det..... eller? Vad beträffar saltet är det väl upp till var och en vad man använder för sort.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.