Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Korvkiosk

  • Starborg 1 april 2011

    Vi har en korvkisk i Hallstahammar som serverar stekt strömming med mos och den är väldigt populär.Har ätit där ett par gånger och det är jättegott. Han serverar också strömming på bröd och olika korvar med tillbehör! Lycka till med din " Korvmoj" !

  • MatAnders 1 april 2011

    Kanske kålpudding, lapskojs skulle fungera bra typ sådan mat folk sällan tillagar men gärna vill äta.

  • The_mama97mia 1 april 2011

    http://blogg.alltommat.se/gottochkort/2011/03/31/marcus-samuelsson-soker-sveriges-basta-street-food-kock/

    jas65, här är väl ngt för dig!

  • Aron 1 april 2011

    Trevligt om du vågar fullfölja dina idéer.
    Har själv haft ett gatukök och det är tyvärr en branch som det troligen går utför. Det beror bla. på (tror jag) att den svenska korvkiosken inte längre är "svensk". Försök själv att starta ett typiskt matställe i exotiska länder utan att "kunna" laga maten som de är vana vid. sedan kan väl säga att vi svenskar inte är så noga med hur det smakar. Tag en mosbricka på någon av våra bensinstationer och känn hur ljuvligt vattnigt mos som ej har några speciella ktyddor serveras till urvattnad kokkorv eller hårdgrillad korv som legat länge på rullbandet. Tänk bara på att "hemlagat mos" betyder mycket potatis att skala och koka. Det går faktiskt att få ett mycket bra pulvermos om man använder mjölk och smör istället för vatten som brukar rekomenderas på förpackningen.
    Det är många timmars jobb men kan bli en "guldgruva". (Y)
    Aron

  • jas65 1 april 2011

    Jag tror att en korv moje kan vara en guldgruva, men inte i Malmö för det är för många människor här som inte äter gris kött och att allt annat kött skall vara halal slaktat.
    Men jag tror att någon typ av street food i ev en rullande vagn skulle vara bra och då kanske köra korv med mos och andra rätter som baserade på typ husman mat. Samt att även köra olika mat teman separat. Vi vet ju att pizza vagnar, falafel,langos,kebab,thai mm redan finns.

  • The_mama97mia 1 april 2011

    Där har du nåt Anders, jag har sett vagnar med baked potatoes.... typ vid marknader o så
    men ...
    Du får starta husmansvagnen! Ställa sig utanför ställen där många går ut o käkar.

  • jas65 1 april 2011

    Meny förslag enligt matklubben:
    Sigges grill & Co

    Kålpudding
    Lapskojs
    Strömming på bröd
    Svenska cevapcici och klyftpotatis
    Stekt fisk eller panerad fisk och pot mos
    Fish and chips
    Kallops
    Köttfärssås och spagetti
    Ärtsoppa
    Korv stroganoff
    Pannbiff med stekt lök och mos
    Grillad kycklingfile med pommes å bea
    Raggmunk med fläsk eller bacon!
    Mulligatawny
    Ängamat
    Potatis- och purjolökssoppa
    Fransk löksoppa
    Sparrissoppa
    Minestrone
    Tomatsoppa
    Bakad potatis med olika röror

    Mvh

    Höfta på med förslag och möjligheter

  • jas65 1 april 2011

    Skrivet av jas65 den 1 apr 2011
    Nu är ju detta ex på alternativ till det ordinarie maträtter som hör till en riktig Svensk korvmojje.

    Meny förslag enligt matklubben:
    Sigges grill & Co

    Kålpudding med kokt potatis gräddskysås med lingonsylt.

    Stekt panerad Strömming på råg eller knäkemacka bröd
    med hackad rödlök och lingonsylt.

    Svenska cevapcici och klyftpotatis med en ajvarsås el kaimatsås.
    Fish and chips med egna krispiga pommes.

    Kallops med sås och potatis och rödbetor.

    Köttfärssås och spagetti

    Korv stroganoff

    Pannbiff med stekt lök

    Grillad kycklingfile med pommes å beaarnese sås.

    Raggmunk med fläsk eller bacon.

    Bakad potatis med valfri röra.

    Veckans soppa med färsk bröd & ost
    EX!
    Ängamat
    Potatis- och purjolökssoppa
    Fransk löksoppa
    Sparrissoppa
    Minestrone
    Tomatsoppa
    Ärtsoppa med ost fralla
    Mvh

    Höfta på med förslag och möjligheter

  • The_mama97mia 1 april 2011

    jag är inte expert, och jag tycker det är roligt att du fått så mkt förslag!
    Men... jag tänker att du kanske ska begränsa dig till som två linjer kanske? Som sagt jag är novis men tänker att antingen en Sopp-linje , och en husmanskosts-variant typ dagens, det blir nog svårt att ha alla varianter...

  • The_mama97mia 1 april 2011

    jag är inte expert, och jag tycker det är roligt att du fått så mkt förslag!
    Men... jag tänker att du kanske ska begränsa dig till som två linjer kanske? Som sagt jag är novis men tänker att antingen en Sopp-linje , och en husmanskosts-variant typ dagens, det blir nog svårt att ha alla varianter...

  • jas65 1 april 2011

    Nej inte alla varianter men ett axplock som man erbjuda som ett alternativ beroende på årstid, väder, tillfälle.

  • MatAnders 1 april 2011

    Om du har öppet kvällstid och det blir en jämn ström av kunder kan man ju ha vissa grillkvällar med en stor ute grill tänkte på typ en delad tunna och ha lite grilltema? Skulle jag uppskatta och har inte sett något liknande i Sverige.

  • sanlin 1 april 2011

    Älskar kebab med pommes mest av allt när det gäller snabbmat! Men om det finns riktigt gott hemmagjort smörigt mos då är det ju så bäst det också! :)

  • boz1965 1 april 2011

    Skrivet av jas65 den 1 apr 2011

    Meny förslag enligt matklubben:
    Sigges grill & Co

    Kålpudding
    Lapskojs
    Strömming på bröd
    Svenska cevapcici och klyftpotatis
    Stekt fisk eller panerad fisk och pot mos
    Fish and chips
    Kallops
    Köttfärssås och spagetti
    Ärtsoppa
    Korv stroganoff
    Pannbiff med stekt lök och mos
    Grillad kycklingfile med pommes å bea
    Raggmunk med fläsk eller bacon!
    Mulligatawny
    Ängamat
    Potatis- och purjolökssoppa
    Fransk löksoppa
    Sparrissoppa
    Minestrone
    Tomatsoppa
    Bakad potatis med olika röror

    Mvh

    Höfta på med förslag och möjligheter


    Du glömde Chili con carne (Idrefjällens). ;)

  • boz1965 1 april 2011

    Sommartid vore det ju perfekt med en kall soppa - gazpacho...

  • amoz 1 april 2011

    Sitter och funderar på vad det är dessa goda "pannkakor" heter som är tunnare än vanliga och förmodligen innehåller antingen potatismjöl eller rivna kokta potatisar och som sedan gräddas tunna, fylls med olika fyllningar och viks ihop nästan som ett kuvert?????
    Någon som kan hjälpa mig hitta namnet!!!

  • boz1965 1 april 2011

    Skrivet av amoz den 1 apr 2011

    Sitter och funderar på vad det är dessa goda "pannkakor" heter som är tunnare än vanliga och förmodligen innehåller antingen potatismjöl eller rivna kokta potatisar och som sedan gräddas tunna, fylls med olika fyllningar och viks ihop nästan som ett kuvert?????
    Någon som kan hjälpa mig hitta namnet!!!


    Du menar inte vårrullar? Fast det är i regel kinakål och lite annat gottans i dem.

  • amoz 1 april 2011

    nej det är något sombörjar på G och det fanns när vi var i norra Frankrike på små matställen

  • asasto 1 april 2011

    Galette?

  • Amika 1 april 2011

    Mamma brukar berätta att de när hon var ung åkte till stan och åt köttbullar med potatismos och lingonsylt, det var snabbmat då det. :) Samt korv med bröd eller mos förstås. :) Men hon säger också att de åt sån skinka på burk, picnic bog, som var skuren i skivor och stekt med en ananasring som även den var stekt uppe på och på toppen av det hade de räksallad och till det åt de pommes... Det kom tydligen före hamburgarna. :) Det har hon gjort åt oss någon gång när vi var yngre och himmel så gott det var! :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.