Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kramplösningar???

  • Lindanemon 6 juli 2008

    Min stackars pappa (L) drabbas allt oftare av kramp i sina vader på nätterna. :(
    Nu skickar jag ut en efterlysning här, om någon av alla kloka medlemmar har ett tips på vad man kan göra för att minska denna plåga?

    Linda

  • Annras 6 juli 2008

    Hej Linda!

    Be din pappa att dricka ett stort glas vatten innan han går och lägger sig. Vadkramp beror ofta på vattenbrist.

    Kram
    Ann

  • evaldo 6 juli 2008

    För att bli av med kramper räcker det oftast att sträcka ut den krampande muskeln och massera den försiktigt. Smärtorna och krampen kan också lättas av kylning eller uppvärmning av muskeln (för ökad blodgenomströmning). Intag av vätska efter träning, gärna vanligt vatten eller eventuellt sportdryck (som ofta innehåller salter av till exempel natrium, magnesium och kalcium) förebygger kramper.

  • festmaten 6 juli 2008

    Skrivet av evaldo den 6 jul 2008

    För att bli av med kramper räcker det oftast att sträcka ut den krampande muskeln och massera den försiktigt. Smärtorna och krampen kan också lättas av kylning eller uppvärmning av muskeln (för ökad blodgenomströmning). Intag av vätska efter träning, gärna vanligt vatten eller eventuellt sportdryck (som ofta innehåller salter av till exempel natrium, magnesium och kalcium) förebygger kramper.


    Ett bra tips är att massera o stretcha INNAN han lägger sig, förhoppningsvis slipper han då vakana o börja gymnastisera!
    Kolla på www.faxma.com behandling massage muskelkramp i säng o viloläge.
    Där är en bra bild på var han skall massera.
    Vore kul om du återkommar o berättar om våra tips har hjälpt, Lycka till / Ingrid

  • Roggan 6 juli 2008

    Tillskott på kalcium och magnesium brukar vara bra, om jag minns rätt. Kolla med hälsokost.
    Akupunktur brukar också vara bra...

  • Ernst76 6 juli 2008

    Jag lider själv av "restless legs" och för mig gäller det att stretcha innan jag lägger mig.

  • Ernst76 6 juli 2008

    http://www.restlesslegs.nu/

  • Ceviche 6 juli 2008

    När jag var gravid fick jag ofta kramp i vaderna på natten. Då hjälpte att sträcka ut hela benet samt sträcka själva hälsenan med tårna pekandes uppåt mot framsidan av vaden. Svårt och förklara men ibland kunde jag känna att det var på gång och gjorde jag detta så gick det att stävja många gånger.

  • Lindanemon 6 juli 2008

    Tack för alla era råd! :)

    Jag ska försöka få honom att dricka vattnet, men han ställer sig tveksam till det, för han får gå upp på toa så många gånger... :(
    Magnesium äter han redan.
    Ska också påminna honom om att han ska stretcha och massera innan han sover.

    En sak som jag glömde nämna, är att han har fruktansvärd ischiasvärk, ofta. Kan detta ha med saken att göra, tro?

  • monix 6 juli 2008

    Hej!
    Stackars din pappa! Jag har haft kramper i många år, för mig hjälpte kalcium och magenesium, från hälsokosten, likaså att dricka vatten. Min läkaare skrev ut kinin som var en bra hjälp. Säg till pappa att han tar på sig yllestrumpor till natten. Han får kanske pröva sig fram. Min svärmor tyckte att kramperna försvann då hon hade en rostfir kniv under madrassen!!?
    Lycka till
    MX

  • Okänd 6 juli 2008

    Skrivet av monix den 6 jul 2008

    Hej!
    Stackars din pappa! Jag har haft kramper i många år, för mig hjälpte kalcium och magenesium, från hälsokosten, likaså att dricka vatten. Min läkaare skrev ut kinin som var en bra hjälp. Säg till pappa att han tar på sig yllestrumpor till natten. Han får kanske pröva sig fram. Min svärmor tyckte att kramperna försvann då hon hade en rostfir kniv under madrassen!!?
    Lycka till
    MX


    Jag har matknivar under min bäddmadrass och hur otroligt det än låter så hjälper det mig.Jag fick rådet av en sjuksköterska.Hade sendrag var och varannan natt och numera är det kanske 2 gånger/ månad. Det låter himla mysko,men det hjälper mig iallafall.

  • Lindanemon 6 juli 2008

    Tack för det nya tipset med knivarna! (Y)

    Kommer att praktiseras direkt :D

  • 6 juli 2008

    Hej !!
    Min mamma köpte en burk..med en blandning av rölleka, bivax och oliv olja av Rut. en trevlig dam. på hembygdsgården I Ålvros.....hon smörer vaderna varje kväll o har inte haft en kramp sen dess..........Kanske värt att prova =)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.