Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kuriosa om mat och annat.

  • Okänd 17 mars 2012

    Här startar jag en ny tråd som jag hoppas blir kul att läsa och ge inspiration till nya underligheter. Kom igen, det finns säkert många som har kul saker att skriva om.

    Här kommer mitt första:

    Som barn vistades jag ofta hos min morfar i Härnösand. Hans hushållerska (vanligt på den tiden), tant Hilma, lagade många goda måltider som gladde och mättade en liten grabb. Jag minns med glädje särskilt en rätt. Bara tanken får det att vattnas i munnen ännu i dag.

    I morfars stora kök fanns i centrum det stora matbordet. Vid kortänden fanns en utdragbar låda, brödlådan. I den förvarades de stora kakorna av hembakat tunnbröd som bröts när någon ville ha. Efterhand blev det mängder av mindre smulor i lådan och när dessa blivit för många lagade tant Hilma något som hon kallade "Brömaja". En liten grabbs stora favorit.

    Som jag minns det gjorde hon så här:

    Först stektes rätt mycket fläsk i ett stekjärn. Fläsket togs upp och ställdes på värme på spishällen (vedspis). Så lade hon brödflisorna i det flott som bildats i stekjärnet och lät flottet sugas upp av brödet. Så tillsatte hon ganska mycket sirap i röran, kanske saltade hon och pepprade, jag minns inte. Men sedan serverades röran med det stekta fläsket.

    Voila! "Brömajan" stod på bordet. "Smaskigt!", tyckte både morfar och jag.

  • The_mama97mia 18 mars 2012

    (Y)
    Rolig läsning!
    Du, jag tycker du verkar ha så mkt trevligt o intressant att skriva om! Kolla in detta med att skriva "artiklar" här!

    Jag läser gärna!

  • Mistys 18 mars 2012

    Håller med mama97mia. Kan du inte skriva i artiklar om sådana matminnen du har från förr. Då ligger dom kvar på ett annat sätt än dessa trådar som försvinner långt ner så småningom. Jag skulle också gärna läsa.

  • Okänd 18 mars 2012

    Tack för intresset, stort tack!

    Ja, jag kanske har ett och annat minne att komma med. Om ni tror att fler vill ta del av just mina upplevelser skall jag kolla in detta med att skriva artiklar. I så fall om både ditt och datt. Ber att få återkomma i ämnet.

    Väldigt roligt också att få kommentarer, såväl om mina recept (kommer fler i sinom tid) som annat.(Y)

    Och hör ni, jag saknar faktiskt fler inlägg i min gästbok.

  • Okänd 20 mars 2012

    Kan man ha öl som ingrediens i en dessert? Mitt svar är ja.

  • husmusen88 20 mars 2012

    Öl i en dessert?
    Vidarutveckla gärna! Det närmaste jag kan komma är när en kompis råkade frysa ölen och fick ölglass!

  • Lenkan 20 mars 2012

    Vi åt faktiskt Guinnes-glass en gång, det var en upplevelse o_O

  • Okänd 21 mars 2012

    Skrivet av husmusen88 den 20 mar 2012

    Öl i en dessert?
    Vidarutveckla gärna! Det närmaste jag kan komma är när en kompis råkade frysa ölen och fick ölglass!




    Öl i dessertt går alldeles utmärkt. Håll utkik efter recept som jag lägger in snart!

  • blekegreven 21 mars 2012

    Öl är också väldigt gott som degvätska i en krydd- och fruktkaka. Blir saftigt, mustigt och smakrikt.

    (och jag skulle också mycket gärna "ta del av (dina) upplevelser" så kolla absolut upp det där med att skriva artiklar)

  • Okänd 23 mars 2012

    Till mama97mia och Misty09! Tack för att ni gillade det jag skrev här i tråden!

    Nu har jag kollat detta med att skriva artiklar. Det verkar vara knepigt att hitta en sådan som intresserar. Det finns en stor mängd artiklar, men det är inte lätt att hitta i myllret om man inte vet en rubrik. Eller en författare. Och att söka på måfå bland alla titlar för att hitta nåt läsvärt är inte ett nöje som passar mig, tyvärr.

    Dessutom tycks intresset vara i döende. Den senast skrivna artikeln tillkom 2010. Så i fortsättningen kommer jag att skriva ev. minnen som dyker upp i någon lämplig tråd i stället.

    Men tack för intresset!

  • Okänd 25 mars 2012

    Mitt första stora matminne, och kanske det som ledde in mitt intresse på kulinariska upplevelser, kom genom en film.

    Det var någon gång i pojkåren. Var på bio med en kompis. Mattiné. "Robin Hood", alltså originalet, den med Errol Flynn. Vi tyckte filmen var bra. Riktigt riktigt bra och spännande. Vem kan glömma de enastående fäktscenerna, Errol mot Basil Rathbone, fantastiskt. Och prickskyttet med pil och båge. Stimulerade verkligen pojkfantasin.

    Men, läs och häpna, det mest bestående minnet var upplevelsen att se det laglösa gänget sitta och spisa vid lägerelden i Sherwoodskogen. Härligt feta gåslår, som man gnagde på med den flottiga handen hållande skanken med ett fast grepp. Oj, vad man gottade sig vid tanken på att själv få vara en i gänget och ta del av den stora njutning som de synbarligen upplevde i frossandet.

    Konstigt nog följde den bilden, som etsad på näthinnan, mig genom livet. Föreföll vara höjden av kulinarisk njutning. Har dock själv aldrig haft tillfälle att vid en lägereld njuta en sådan läckerhet på det sättet. Om det skulle ske någon gång numera, skulle kanske det bli något av en besvikelse. Men som det än idag framstår för min fantasi torde det vara en enorm gastronomisk njutning.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.