Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kylskåp / frys?

  • Jilliii 5 januari 2012

    Fick ett ryck här nu, när det äntligen är någon minusgrad här i Karlstad. Började göra rent kylen, sådär ordentligt- glas hyllorna urtagna ur sina hållare till och med. Inte bara snabb avtorkning...

    Nu tog vi även tag i frysen. Insåg att i slutet av denna månad har vi bott här ett år och inte frostat av den. Fy oss. Vi har bara tagit bort den värsta isen typ...

    Hur ofta gör ni? Något supertips i rengöringsväg?

  • UBO5011 6 januari 2012

    Kylen torkar man ju ur ganska ofta även ut med hyllorna men frysen behöver man ju inte storstäda så ofta eftersom det i allmänhet inte blir söligt där. Så har du inte spillt eller att den inte har varit helt stängd så du behöver frosta av så tycker jag nog att det räcker med en gång per år.
    frysen som jag har i köket och som används dagligen blir nog avfrostad 2 ggr / år men de andra 2 gör jag när det är som minst i dom innan skördarna börjar på sommaren.

  • estrid1 6 januari 2012

    Jag brukar placera ut ett gäng värmeljus i frysen.Då tinar isen fortare.Frostar med andra ord inte av så ofta...:$

  • sju 6 januari 2012

    Jag brukar ställa in en eller två kastruller med hett vatten så det tinar snabbare. :)

  • The_mama97mia 6 januari 2012

    Min frys är självavfrostande, så den ska man inte behöva greja med.

  • boz1965 6 januari 2012

    Lägger ett gäng gamla frottéhanddukar i och under frysen och sätter värmefläkten på 2000W riktad rakt in i frysen. Tar högst en kvart att få den isfri så att man kan tvätta ur den. :)

    OBS! Ställ fläkten en bit ifrån - du vill INTE ha vatten i den. :D

  • Mistys 6 januari 2012

    Jag har också självavfrostande frys....mitt bästa inköp på länge{laugh}

    Men trots det behöver man ju torka ur lådorna och botten lite då och då. Gör det när den inte innehåller så mycket mat.

    Kylen gör jag ren när jag ser att det behövs, att det runnit eller läckt. Mina dörrlådor kör jag i diskmaskin blir såååå fina!

    Mat förpacknngar borde egentligen inte få stå i en kyl med mat. Dom är såååååå smutsiga. Ibland får ju mjölkburar mm stå ute ett tag i väntan på att få komma in i butiken och man kan riktigt se hur smutsiga dom är. Äckligt egentligen {sick}

  • The_mama97mia 6 januari 2012

    Jo, det så klart att man måste torka ur o diska lådor, jag menade bara att själva avfrostningen ska man slippa. Vad gäller kylen så blir det ju av nöden påkallat rätt ofta... som Misty skriver - många förpackningar är ju som smutsiga redan när man kommer från affären...

  • flabban 6 januari 2012

    Skrivet av mama97mia den 6 jan 2012

    Min frys är självavfrostande, så den ska man inte behöva greja med.


    LYCKOST.
    Själv gläpper jag i frysen (frysarna, har 2 stycken) flera gånger om da´n, så därför frostar jag av dom 3 ggr. om året. Jag garanterar, det behövs! Sätter in långpannor på hyllorna, för att fånga upp vattnet och överst en kastrull med hett vatten, för att det ska gå fort.

  • MosterNettan 6 januari 2012

    Har inget tips till dig. Vill bara berätta om min första avfrostning!.
    Jag flyttade till min första lägenhet -71, 20 år och ensamstående mamma. Mitt kylskåp var ett sånt där med frysfack högst upp som frös igen ganska snabbt. När jag till slut inte fick upp luckan så skulle jag sätta igång med avfrostning. Jag tyckte det gick för sakta, så jag ställde in en plaskbunke med hetvatten, men tyckte ändå det tog för lång tid.
    Snilleblixt! Jag tar dammsugaren till hjälp!!! Hade fått mormor och morfars gamla ElektroLux, en gammal trotjänare. Det var en sån där med utblås i bakänden. Där stoppade jag i slangen och pallade upp röret på en hylla och knäppte igång.
    Hur det gick? Jo skitbra, efter en stund slockade lyset och dammsugaren stannade och luktade bränt. Det droppade ju såklart rakt ner i dammsugarröret så motorn brann och en propp gick!
    Köpte mig en ny modern dammsugare, en grön Hugin på Obs! Därefter har kyl och frys fått tagit sin tid utan hjälpmedel.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.