Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Landet Brunsås

  • Gnurf 4 mars 2010

    Jo...det är ju den där cyniska, absurda humorn som gör showen...att man pallar engagera sig i förtjockningsmedel och konserveringsmedel och härdade fetter igen. Igår när jag shoppade runt i stadens dagligvaruhandel noterade jag hur enormt mycket chokladkakor, mazariner, bondkakor, snickers, kexchoklad, energidrycker och kallvispade sockerkrämer som ligger på lit de parade under en hel vandring genom en butik...från ingången och hela vägen ut genom kassorna. Att ha med sig några sockerberoende ungar som håller på att tända av under en sån tripp måste vara en veritabel golgatavandring...o_O

  • Mistys 4 mars 2010

    Skrivet av Gnurf den 11 feb 2010

    Idag ägnar tydligen genomsnittssvennebanan 14min åt sin dagliga matlagning, Matindustrin beräknar (styr Oss mot) att om 30 år är daglig matlagningstid 5min :o Detta känns ju ganska skrämmande och en motrörelse krävs. Jag har ingen inblick i dagens skolvärd, men fördomsfullt förutsätter jag att Hemkunskap liksom Gymnastik är åsidosatta och på väg in i glömskan...:'(

    Vart har kvinnornas kunskap och intresse tagit vägen!?? Försvunnit i samband med för mycket stress!??

    Redan när jag var 17 år och började med lite längre förhållanden :p förvånades jag över flickvänner som åt Barnmatsburkar (istället för att laga nyttig dietmat från scratch), vars paradrätt var fiskpinnar med makaroner, inte kunde göra en enkel pizzadeg, vadå pajdeg?, inte kunde slänga ihop en köttbullssmet/biffsmet, behövde recept för att steka plättar, inte vet hur man gör en sås, inte kan göra en soppa (har liksom ingen aning om vad en soppa ÄR) utan att öppna en påse och köra igång vattenkokaren :'(. Och det har fortsatt...kvinnor som inte kan panera/steka fisk utan köper färdigpanerad fiskfilé, inte kan göra tacos utan en påse tacokrydda (med 50% druvsocker), inte kan göra en marinad, inte kan göra en dressing osv osv :'(

    Vad händer när dessa kvinnors barn växer upp!?? När barnbarnen växer upp!?? Kommer de plötsligt att börja söka Matens rötter, satsa på slow-food och gå kurser i hur man styckar oxar och stoppar kalkoner!?? Kanske. Eller så står Matindustrin där och väntar med sina tuber med umamiförstärkare och micromat.

    *PLING*...5 minuter :o

    Goda Matvanor börjar Hemma (Y)

    Visst...en lika berättigad fråga är...varför intresserar sig så få Män för att familjen ska få i sig bra mat!?? Självklart :D


    En del av förklaringen tror jag stavas heltidsarbete. I samma veva Sverige fick det nya ordet "kvinnofälla" försvann den goda hemgjorda maten.. Allt prat om att kvinnorna måste bli jämnställda mannen och ut och göra samma karriär. In med ungarna på dagis innan dom kan gå.
    Ok, alla har inte ett val. Ensamstående mm Så vi ska inte skylla allt på detta men en del tror jag iallafall.
    Vem orkar stå med långkok efter en lång dag? Hämtat hungriga barn kl 5 och ska ha mat på bordet helst fem över.
    Varför är det fult att våga vägra dagis om man har möjlighet?
    Ett förändrat sätt att se på det, förändrat pensionssystem som inte tvingar ut kvinnan direkt efter förlossningen och kunskap. så kanske vi kommer en bit iallafall.

    Jag gjorde valet. Jobbade kvällar och helger när min man var hemma. Mina barn har aldrig gått på dagis. Vi har alltid haft tid att laga mat.

    Så jag säger inte att alla kan ha det så, tyvärr . Men samhället kanske skulle lägga större fokus på valfrihet än kvinnofällan, hemmet! Då kanske den hemlagade maten gjorde sitt intåg tillbaka igen som när man själv var liten.

  • FruAst 4 mars 2010

    Om man sysselsätter sig med långkok och camping i trädgården istället för thailandssemester så har man nog råd att låta bli dagis. Slänger vi ut TV (och datorn) så får vi defenitivt tid med att laga mer och bättre mat...

    Men även ivrig matlagare som jag använder en hel del industriprodukter. Man får ju lägga otroligt mycket tid i köket om man ska klara sig helt utan. Det är smidigt med pasta, gryn, ketchup, nyponsoppa mm. De flesta av oss maler ju inte mjöl själva heller, man är ju duktig bara att man bakar själv. Jag syltar och saftar det jag behöver, men det blir mycket industriprodukter ändå om man tänker efter.

  • jimboz 4 mars 2010

    I mån om tid så är det rätt kul att göra egen sylt, marmelad, majonnäs osv...MEN ..Jag tror också att man måste vara åtminstone LITE intresserad av att göra mat annars funkar det inte..För mig är det mer eller mindre en Hobby...Jag försöker verkligen få ungarna hemma att intressera sig för matlagning, men det är svårt i deras ålder då det rör sig så mycket annat i skallen på dom.MEN jag är övertygad om att dom kommer att ta med sig en hel del hemifrån när dom flyttar ut...

  • anitasuzanne 4 mars 2010

    Skrivet av jimboz den 4 mar 2010

    I mån om tid så är det rätt kul att göra egen sylt, marmelad, majonnäs osv...MEN ..Jag tror också att man måste vara åtminstone LITE intresserad av att göra mat annars funkar det inte..För mig är det mer eller mindre en Hobby...Jag försöker verkligen få ungarna hemma att intressera sig för matlagning, men det är svårt i deras ålder då det rör sig så mycket annat i skallen på dom.MEN jag är övertygad om att dom kommer att ta med sig en hel del hemifrån när dom flyttar ut...


    mina ungar var inte direkt överdrivet intresserade av matlagning när dom bodde hemma, nu när dom är vuxna är dom otroligt duktiga, rena mästerkockarna stundtals. Något fastnade tydligen.

  • jimboz 4 mars 2010

    (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.