Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lchf

• jollo10 7 maj 2012

Hej!

Vi i våran familj är nybörjare med LCHF.

Och vi undrar vad man ska välja för socker? Ska man ta sötia, stevia eller vad?

Jag vill gärna köpa en föerpackning socker inte och inte köpa två påsar. SÅ vad ska man välja för socker? Samt finns det helt utan kolhydrater och får man alltid en bismak?

• Linda-77 7 maj 2012

Hej
    Jag har följt en bakblogg om lchf och har fått ett tips om en stevia som inte ska gen någon bismak, och den är helt ren, inte utblandad.
    http://shop.ekobiologisk.com/ma-bra/stevia/cat_97.html
    Jag har inte provat än, dom har fler billiga och bra lchf saker på sidan.
    mvh Linda(Y)

• jollo10 7 maj 2012

Okej, men stevia innehåller inga kolhydrater alls eller?:):)

• Linda-77 7 maj 2012

Nä det är helt fritt

• jollo10 7 maj 2012

Okej, härligt, då får man införskaffa lite stevia då och börja baka, HERE WE GO LCHF

• Carinjohanna 7 maj 2012

ett tips? kolla in lchf-butiken. där finns massor av val!:)
    http://lchfbutiken.se/

• hondjavulen 8 maj 2012

Använd sukrin eller stevia. Båda fungerar men sukrin är lättare att dosera då det har samma sötma som vanligt socker. Man kan alltså använda exakt samma dosering. Stevia kan vara upp till 300 gånger sötare än socker och är alltså svårare att dosera, man måste prova sig fram. Inget av dem höjer blodsockret. Båda kan köpas i hälsokostbutiker och stevia kan även köpas i välsorterade ICA-butiker

• jollo10 8 maj 2012

Okej, så du rekomenderar sukrin?

• Mistys 8 maj 2012

Bäst blir det och utan bismak om man blandar sukrin + stevia. Finns även färdiga blandningar att köpa. Titta gärna in på Mariannes bakblogg. Mycket bra tips, recept hur man doserar stevia och sukrin mm, mm.
    http://mariannslchf.se/baka-med-lchf/

• jollo10 8 maj 2012

Vart kan man köpa dessa blandningar?? Och är dessa socker helt kolhydratsfriA????!

• Mistys 8 maj 2012

Nej dom är inte kolhydratfria men kolhydraterna kommer från sockeralkoholer och räknas därför inte i LCHF-kost. Dvs dom påverkar inte blodsockret och ger därmed inte heller något insulinpåslag och det är det man vill åstadkomma med LCHF kost.

www.bodystore.se och www.lchfbutiken.se har allt man behöver. Även vissa ICA butiker har en steviablandning som kan användas. Läser man på förpackningen kan det exempelvis stå : Kolhydrater 10g varav sockeralkoholer 10g. Då räknas dom som LCHF, ej påverkbara kolhydrater.

• AcBtr 10 maj 2012

Skrivet av jollo10 den 7 maj 2012

Hej!

Jag vill gärna köpa en föerpackning socker inte och inte köpa två påsar. SÅ vad ska man välja för socker? Samt finns det helt utan kolhydrater och får man alltid en bismak?

• Mexan41 10 maj 2012

Skrivet av jollo10 den 7 maj 2012

Hej!

• jollo10 19 juni 2012

Vad tror ni LCHF:ARE om detta socker?

http://www.yesdeli.fi/karpin-ruokakomero/yesdeli-special-import-erytritol.html

• boz1965 19 juni 2012

http://www.expressen.se/halsa/forskarnas-nya-kostrad-sagar-lchf/

• jollo10 20 juni 2012

Jag bryr mig inte om den är skit enligt någon person utan jag undrar

Vad ni tror om detta socker?

www.yesdeli.fi/karpin-ruokakomero/yesdeli-special-import-erytritol.html

• robzon 20 juni 2012

kan bara säga att det är upp till dig vad du vill använda och hur strikt du skall vara i din diet..
    .. jag kör med sukrin från lchf butiken och stevia från ica butiken .. Bakade senast i går en tårtbotten .. det enda som jag lärt mig med denna diet bakning är att resultatet blir inte i utsendet som det "vanliga baket " . det blir tyngre och mer kompakt ... ska man vara riktigt strikt så läste jag på ett forum att dom räknade ut kolhydraterna på bakpulver_O .. nån måtta på det hela får det vara ....
    för då du kör denna diet så får du inte lika stort sötsug..och det söta du får i munnen smakar tillslut inte lika gott som då du åt det förut
    .. tycker jag i alla fall och jag var en socker råtta...

• Mistys 20 juni 2012

Skrivet av Mithrandir den 20 jun 2012

http://www.expressen.se/halsa/forskarnas-nya-kostrad-sagar-lchf/

Ingen kan få mig att tro att ren, hemlagat mat på riktiga råvaror är farligt. Och det är det som LCHF handlar om. Mat så som man åt förr när man var liten. Denna mat gav inte massa sjukdomar mm. Sjukdomarna har ökat sen socker och snabba kolhydrater, snacks, fabriksproducerat och konstgjort gjorde sitt intåg i våra mataffärer.

Jag förstår inte hur man tänker om man tror att riktig, hemlagad mat är farlig.... utan socker, E-ämnen, konserveringsmedel mm. Men att lightprodukter och nyckelhålsmärkta produkter fulla av E-ämnen, socker, färgämnen, konserveringsmedel, stabiliseringsmedel mm är nyttigt.

LCHF är kött, fisk, kyckling, rena fetter utan tillsatser samt massor av grönsaker i olika former.

Det är inte massor av fett till varje måltid som många tror utan måltidens fettandel ska vara hög. Dvs man föredrar ett kött som har naturligt fett i sig framför fläskfilé. Har man ett magert kött kan man tillsätta ca 1 msk kryddsmör thats it!! Inte speciellt fett alls.....bara naturligt och hemlagat{eat}

Dessa forskningsrapporter som kommer är mycket vinklade av bla tidningarna. Livsmedelsverket har också intressen inom industrin som många andra. Klart dom vill sälja allt skräp som finns i våra butiker.

Lek med tanken att alla i Sverige skulle gå över till LCHF och bara köpa färskt kött, fisk och fågel. Massa grönsaker. Samt naturliga mejerier som smör, grädde, fil, youghurt mm.Alla skulle börja laga sin egen mat från scratch, inga halvfabrikat. Vad skulle hända med alla som tillverkar skräpet...det som vi bara kommer låta stå kvar i butikerna??? Självklart finns det starka krafter bakom motståndet till LCHF....alla vill sälja och tjäna pengar på sina produkter som flingor, chips, kakor, godis, billig skräppasta och alla halvfabrikat som pulversåser mm

• sju 20 juni 2012

Jag tycker att det är mycket bekymmersamt att så många äter LCHF eftersom många ökar sitt intag av animaliska produkter med dieten. Vi behöver minska köttkonsumtionen för klimatets skull om inte annat.

• Linlock 20 juni 2012

Ursäkta att jag hänger på och går från det egentliga ämnet men är det inte så att man även utesluter klimatsmart, nyttig, mättande och billig mat såsom rotfrukter, pasta, bröd (surdegsbröd, helkorn, osv, jag vet att skogaholmslimpa inte är nyttigt för någon)och potatis? Detta är en fråga enbart bottnad i nyfikenhet då jag inte är insatt eller anhängare av lchf.:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.