Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lchf

  • Mistys 20 juni 2012

    Skrivet av jollo10 den 20 jun 2012

    Jag bryr mig inte om den är skit enligt någon person utan jag undrar

    Vad ni tror om detta socker?

    www.yesdeli.fi/karpin-ruokakomero/yesdeli-special-import-erytritol.html


    Verkar vara en bra produkt då den bara innehåller Erythirol. Vilket är ett naturligt sätt att söta. Dock kan den produkten ge en "kall" känsla i munnen och bör blandas ut med ex stevia. Ica har en utmärkt produkt som redan är färdigblandad.

  • jollo10 20 juni 2012

    Ok!, Ja, Ica stevia strö har jag också hemma, ska jag böanda dessa eller är Icas färdigblandad?

  • monstertessa 20 juni 2012

    Skrivet av jollo10 den 20 jun 2012

    Ok!, Ja, Ica stevia strö har jag också hemma, ska jag böanda dessa eller är Icas färdigblandad?


    Icas Stevia strö är färdigblandad, men det skall enligt förpackning ersättas 1 dl mot 1 dl (står det 1 dl socker i receptet tar man 1 dl stevia) men det ger en väldigt söt smak och en metallisk bismak, iaf enligt mig. Fast jag har å andra sidan inte riktigt förstått varför man vill använda sötningsmedel när man kör lchf, lite av syftet är ju att få bort sockerberoendet, vilket gör att man äter mindre överlag. Det går att göra mycket gott utan sötningsmedel när man väl kommit över tröskeln då sött inte längre smakar gott! :) Så funkar det för mig iallafall, men kan ju tillägga att jag var fruktansvärt sockerberoende förut, nu får socker mig att må illa :D

  • Mistys 21 juni 2012

    Skrivet av monstertessa den 20 jun 2012

    Skrivet av jollo10 den 20 jun 2012

    Ok!, Ja, Ica stevia strö har jag också hemma, ska jag böanda dessa eller är Icas färdigblandad?


    Icas Stevia strö är färdigblandad, men det skall enligt förpackning ersättas 1 dl mot 1 dl (står det 1 dl socker i receptet tar man 1 dl stevia) men det ger en väldigt söt smak och en metallisk bismak, iaf enligt mig. Fast jag har å andra sidan inte riktigt förstått varför man vill använda sötningsmedel när man kör lchf, lite av syftet är ju att få bort sockerberoendet, vilket gör att man äter mindre överlag. Det går att göra mycket gott utan sötningsmedel när man väl kommit över tröskeln då sött inte längre smakar gott! :) Så funkar det för mig iallafall, men kan ju tillägga att jag var fruktansvärt sockerberoende förut, nu får socker mig att må illa :D


    Gilla, gilla, gilla......finns ju ingen gilla knapp(Y)

    Du har så rätt i att sockersuget bara försvinner...det är så skönt. Att använda ex Stevia strö kan ju vara ett alternativ för de som inte är sockerberoende och vill baka en kaka på ett nyttigt sätt. Sen är ju detta inget sötningsmedel och ska inte förväxlas med ex Aspartam mfl. Stevia och Erythirol är i naturen naturligt förekommande ämnen och inte syntetiska. Men visst......syftet att äta LCHF är olika för alla och då får man fundera över om man ska ha det i sin kost eller inte:)

  • Mistys 21 juni 2012

    Skrivet av Linlock den 20 jun 2012

    Ursäkta att jag hänger på och går från det egentliga ämnet men är det inte så att man även utesluter klimatsmart, nyttig, mättande och billig mat såsom rotfrukter, pasta, bröd (surdegsbröd, helkorn, osv, jag vet att skogaholmslimpa inte är nyttigt för någon)och potatis? Detta är en fråga enbart bottnad i nyfikenhet då jag inte är insatt eller anhängare av lchf.:)


    Nyttig och nyttig {question}

    LCHF går egentligen ut på att äta sk artegen föda. Dvs sådan mat man åt i människans begynnelse, den mat som vår kropp och vårt tarmsystem är byggda för att äta. Nu inser ju alla att detta i dag är en omöjlighet att äta bara det vi åt för x-antal år sedan med tanke på att alla inte kan gå ut, slå ihjäl en hjort och dra hem till hyddan men.....vi kan göra så gott vi kan. Alla vet väl att våra husdjur mår dåligt om den får annan mat än den artegna födan och alla med lite ansvar skulle aldrig komma på tanken att ge sitt husdjur annan mat än den som den är byggd för.

    Att förändra vår kropp så att den blir byggd för att äta den mat som industrin tar fram idag tar längre tid än den tid som gått. Evolutionen går långsammare än så.

    Vi hade inte tillgång till pasta, bröd, potatis, frukt och rotsaker i begynnelsen. Man hade kanske frukt och bär sommartid.

    Man vet också att de folkslag som idag fortfarande äter som i begynnelsen dvs eskimåer, inuiter samt vissa stammar i Afrika och Asien inte har cancer och hjärt kärl sjukdomar i sin värld. Inte har diabetes!

    Men..... nu är det så att vissa av oss tål ex rotfrukter och frukt bättre än andra. Vissa av oss kan äta dessa livsmedel utan att få blodsockerhöjning som går i taket. Alla är vi olika och därmed ser vår kost olika ut. Vi skulle aldrig komma på tanken att ge en häst och en hund samma mat. Därför måste vi också ge oss själva olika föda. Vissa kan äta rotfrukter vissa inte. Sen finns det ju många som inte bryr sig om lite magont, gaser, höjt blodsocker, att man måste tillföra insulin utifrån, diarré mm. Man äter ändå för att det är gott, billigt och det som affären erbjuder. Sen har vi då LCHF-ätare som vill äta så nära den mat som kroppen är byggd för...som det är möjligt. Slippa magont, insulin, diarré uppblåsthet, viktökning mm.
    För så lustigt är det....100000-tals vittnar om hur magont försvann och insulinet kunde plockas bort efter att man slutat med en större mängd kolhydrater.

    För att förstå att LCHF inte är hokus pokus eller konstigheter eller massor av fett måste man förstås läsa på om kosten och läsa på om hur vår kropp, vår ämnesomsättning, vårt tarmsystem fungerar. Vad händer i kroppen efter en tallrik pasta?

    Alla bör äta så som man vill för att må så bra man kan. För att kunna njuta av livet utan mediciner och andra saker som kan ge problem. Idag äter vi ju inte bara för att få energi utan mat är också en social njutning. Därför kan vi inte, inte dom flesta av oss iallafall utesluta allt som vi egentligen borde utesluta. Vem vill inte ha jordgubbar på sommaren, en godbit till kaffet vid fest eller att glas vin till en god middag.

    Så mitt sätt att se det är att bättre göra rätt större delen av tiden och ibland fel än fel hela tiden.

    Många har fått för sig att LCHF är mycket fett och konstigheter men så är det absolut inte. Vi som växte upp på 60-70 talet kan säga att det påminner om vanlig gammaldags husmanskost som man åt innan 80-talets vikt och sjukdomsexplotion kom i spåren av snabbmat, helfabrikat, lightprodukter samt en explosionsartad ökning av socker, socker och socker i form av billig pasta men också godis, snacks mm. Inget hokus pokus, inga konstigheter bara en tillbakagång till 60-talet med mammas hemgjorda köttgrytor, fiskgrytor och kycklinggrytor med riktig grädde utan fabrikstillsatta, konstgjorda ämnen och en ev lite gotter på lördagen ( inte varje dag i veckan)

    Sen...som jag skrev tidigare är vi ju alla olika och alla har rätten att välja själv vad man vill utesluta, lägga till eller inte;)

  • Mistys 21 juni 2012

    Skrivet av sju den 20 jun 2012

    Jag tycker att det är mycket bekymmersamt att så många äter LCHF eftersom många ökar sitt intag av animaliska produkter med dieten. Vi behöver minska köttkonsumtionen för klimatets skull om inte annat.


    Nja{question} Att se det så är lite att sila mygg och svälja kameler. Vem vill inte ha Apelsiner till jul, billig fisk, ris till köttgrytan och buljongtärning eller pulversås som är så smidigt. Eller nudlar...hur gott är inte det ? Godis, kakor billigt köp tre betala för två. Passionsfrukt till pannacottan mm mm.

    Jag var nyss på en miljökonferans och här diskuterades detta flitigt. Det man kom fram till var att det fanns mycket, mycket större hot idag mot vår miljö än någon % ökad köttproduktion.
    För egen del kan jag lova att min köttkonsumtion inte ökat. Den ligger som förr. För som LCHF ökar man ju inte andelen protein i sin kost.

    * Billiga fiskpaketet i frysdisken har fångats i Norge, pakiterats i Kina och vänder sen hem till Sveriges affärer igen

    * Palmolja är ett av vår jords största klimathot pga av skövlingen av regnskogar. Finns i många buljonger, pulversåser, chips, färdigrätter mm mm.

    * Risodlingar är idag ett stort problem miljömässigt.

    * Nudlar tillverkas billigt i Asien och fraktas sen till oss i Sverige på billigaste och inte miljövänligaste sättet för att kunna säljas för 2,50 kr

    * Embalage, frakter, tillverkningsmetoder mm av billiga kakor, godis, färdigmat, halvfabrikat i konservburkar mm är ett mycket större hot än högreven i kyldisken

    * Oljor och kemiska medel som hamnar i naturen vid tillverkning av margarin, lätta,becel mm samt i tillverkningen av plast är ett större hot.

    * Billig pasta fraktas långväga, tillverkas av fabriker på så billigt sätt som möjligt ej miljövänligt.

    * Exotisk frukt ( Ja apelsin är också exotisk;) ) fraktas långa vägar och regnskog skövlas för att kunna odla mer.

    Allt detta sammantaget är värre än några extra nötkreatur. Det var vad man kom fram till på den miljökonferans jag var på i Naturskyddsverkets regi.

  • sju 21 juni 2012

    Jag vet att vegetariskt inte automatiskt är ekologiskt, men just köttkonsumtionen är extra problematisk ur miljö och klimatsynpunkt. Just naturskyddsföreningen rekommenderar oss att dra ner på köttkonsumtionen:

    "Varför äta mindre kött?

    Den storskaliga köttproduktionen är en extrem belastning för klimatet och miljön. Uppfödningen av slaktdjur står för nästan en femtedel av utsläppen av växthusgaser. Det är mer än trafikens utsläpp globalt.

    I Sverige köper vi 86 kg kött per person och år. Det är en ökning med 50 procent de senaste 20 åren. För att minska vår klimatpåverkan måste vi äta mindre kött. Men det är också noga med vilket kött vi väljer."

    http://www.naturskyddsforeningen.se/gron-guide/ata/kott/

    Men som du säger så står det varje människa fritt att välja hur vi vill leva och hur vi vill äta. Jag äter inte kött, kyckling eller fisk längre både ur djurrättsliga och miljömässiga aspekter. Men även ur ett rättviseperspektiv, om vi slutar överkonsumera och konsumera så mycket kött kan vi få jordens resurser att räcka till fler. Det är ett val jag har gjort och är nöjd med. Maten är god och när jag har ätit mår jag bra, ända ner i tårna och ända in i hjärtat. :)

  • Mistys 21 juni 2012

    Precis alla väljer själv:) Men som jag skrev tidigare är det att sila mygg och svälja kameler om man tror att man är miljösmartare om man äter En gryta med ris eller nudlar, en importerad frukt till efterrätt, lätta på brödet, chips till kvällen, en köpt kaka till kaffet med palmolja i ( Deklareras oftast som vegetabiliskt fett) Sen importerade flingor till frukost. Kaffe eller te och sojamjölk i. Soja är också en mycket, mycket stor miljöbov idag som vi enligt konferansen ska undvika)

    Så lek med tanken ( obs! Bara en tankelek) att alla dessa produkter försvann ur våra butiker och vi istället åt kött, fisk, kyckling, grönsaker ,frukt närproducerat. Undrar då vad som var störst klimathot? Alla förpackningar , tillverkningsmetoder och tillsatser eller några kossor. Detta var vad som sattes mot varandra i konferansen iallafall.

    Du skriver att det dom senaste 20 åren skett en kött ökning med 50% och att detta skulle vara ett hot. Står det någonstans hur mycket skräpmat, kakor, godis, snacks, frukostflingor, nudlar importerad pasta, palmolja, soja, ris mm mm har ökat dom sista 20 åren. Tittar man sig runt i en butik idag och för 20 år sen tror jag man snabbt inser att miljöhotet inte kommer av en ökning av köttet utan att problemet ligger djupare än så....nämligen i industrins starka krafter och pengar. Vad ska alla skräptillverkare göra om vi slutar köpa? Hur påverkas miljön av alla dessa massproducerade skräplivsmedel?


    Förlåt till TS för trådstöld;)

  • sju 21 juni 2012

    Du har rätt, allt skräp i butikerna är ett minst lika stort hot mot vår miljö som köttet. Både skräpet i maten och skräpet som omsluter maten. Som jag skrev innan så vet jag att vegetariskt inte är lika med ekologiskt. Man behöver ha ett helhetsperspektiv på maten och hur den producerats för att välja klimatsmart, oavsett om man äter lchf, vegetariskt eller någon annan diet.

  • Mistys 21 juni 2012

    Skrivet av sju den 21 jun 2012

    Du har rätt, allt skräp i butikerna är ett minst lika stort hot mot vår miljö som köttet. Både skräpet i maten och skräpet som omsluter maten. Som jag skrev innan så vet jag att vegetariskt inte är lika med ekologiskt. Man behöver ha ett helhetsperspektiv på maten och hur den producerats för att välja klimatsmart, oavsett om man äter lchf, vegetariskt eller någon annan diet.


    (Y)(Y)(Y)

    Ha en skön mat sommar !

  • sju 21 juni 2012

    Skrivet av Mistys den 21 jun 2012
    (Y)(Y)(Y)

    Ha en skön mat sommar !

    Detsamma. :D

  • jollo10 21 juni 2012

    Jag skippar också socker helt, men nu till helgen vill jag göra en jordgubbstårta då en i min familj fyller år och en tårta helt utan sötning blir inte gott enligt mig oavsett hur mycket man hatar eller skippar socker

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.