Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lergryta??

  • kari58 14 november 2009

    Vill så gärna köpa en lergryta, men var? någon som har tips.

  • Fenella 14 november 2009

    Hej jag använder min lergryta ganska ofta och den är inköpt på secondhand. Funderar själv på att köpa en till, modell större. Hälsn Fenella

  • busan37 14 november 2009

    Jag köpte min på Citygross

  • Ellsi 14 november 2009

    Den mindre modellen finns på Clas Ohlsons :)

  • kari58 14 november 2009

    Tack för tipsen, har alldrig lagat mat i lergryta men har hört att det ska va jätte bra. Kul att prova

  • MatAnders 14 november 2009

    Skrivet av kari58 den 14 nov 2009

    Tack för tipsen, har alldrig lagat mat i lergryta men har hört att det ska va jätte bra. Kul att prova


    Ja du kommer inte bli besviken det lovar jag men blanda inte fiskrätter med kött utan ha då 2 i så fall.
    Lycka till

  • kattgnag 14 november 2009

    Köp den större modellen! Den finns bl.a. på Åhléns:)

  • kari58 14 november 2009

    Ursäkta en dumskalle:p men kan man laga all slags man i lergryta??

  • maria_wijk 14 november 2009

    Skrivet av kari58 den 14 nov 2009

    Ursäkta en dumskalle:p men kan man laga all slags man i lergryta??


    Ja man kan göra i stort settt vad som helst i en lergryta faktiskt kan man till och med baka i dem.

    Jag har faktiskt två lergrytor varav en större som är oanvänd och en mindre som jag använder vid tillagning av stekar eller hela kycklingar. Kunde inte låta bli att köpa på mig en till då jag råkade på en på loppis för blygsamma 20:-, man kan ju ha otur så att den andra går sönder.

  • jimboz 14 november 2009

    Jag fick en Lergryta i Julklapp och det är den mest överskattade skitpryl jag har i köket..Man måste lägga den i blöt och det tar en sabla tid..Det finns inget en lergryta kan göra som ingen annan gryta klarar av...Den är lika poppis hos mig som bakmaskinen.

    Köp en Emalj eller gjutjärnsgryta istället....

  • kattgnag 14 november 2009

    Skrivet av jimboz den 14 nov 2009

    Jag fick en Lergryta i Julklapp och det är den mest överskattade skitpryl jag har i köket..Man måste lägga den i blöt och det tar en sabla tid..Det finns inget en lergryta kan göra som ingen annan gryta klarar av...Den är lika poppis hos mig som bakmaskinen.

    Köp en Emalj eller gjutjärnsgryta istället....


    Möjligt att du har rätt men blötläggningen tar ingen sabla tid. Första gången skall den ligga rätt länge i blöt, ja, men sedan räcker det med 10 minuter före varje gång och det tycker jag är överkomligt. Lite framförhållning har man ju när det gäller matlagning:p
    Men grytor i gjutjärn är fantastiska!!(Y)

  • Lilljeppe 14 november 2009

    Jag gör stekar i min lergryta. Visst kan jag göra det in andra grytor, men jag tycker det blir en speciell smak när jag har haft det i lergryta. Inte vet jag om jag inbillar mig men jag älskar min lergryta. Även om jag inte använder den ofta.:p Men jag måste ju säga att den är svarti inne på kanterna. Så den är ju inte fin. Men vad gör det? Alla påstår ju att den blir bättre ju mer använd den är:)

  • linus82 14 november 2009

    Det finns en hel del olika lergrytor där ute...

    Olika inköpsställen:
    - IKEA
    - Clas Ohlson
    - Åhléns
    - Cervera

    Jag rekommenderar märket: Röhmenrtopf (reservation för felstavning) som finns på Cervera.
    Detta märke finns i olika storlekar, men jag rekommenderar den som klarar 2,5 kg (bra standardstorlek).
    Skulle du sedan gilla denna typ av matlagning kan du komplettera med andra storlekar...

    Lycka till! (Y)

  • Majbaggen 14 november 2009

    (L)Jag bara älskar våra lergrytor! En för kyckling, stekar, fläskfilé osv. Härligt att bara slänga in med lite kryddor och sen glömma bort i några timmar. Dumpar man sen i lite rotfrukter och lök så har man hela middagen på bordet på en gång. Uppskattat av hela familjen. Har till och med satt in grytan i ugen och sen kört på utflykt på några timmar (inget man rekomenderar ur brandsynpunkt) och när vi kom hem var maten klar. Suveränt!
    Den andra grytan gör jag mitt (och alla jag bjudit på) favoritbröd http://www.matklubben.se/recept/lergrytebroed_77305.html
    Kan bara VARMT rekomndera en lergryta. Så ni som har en som dammar i någon vrå - damma av och använd!

  • kattgnag 14 november 2009

    Skrivet av linus82 den 14 nov 2009

    Det finns en hel del olika lergrytor där ute...

    Olika inköpsställen:
    - IKEA
    - Clas Ohlson
    - Åhléns
    - Cervera

    Jag rekommenderar märket: Röhmenrtopf (reservation för felstavning) som finns på Cervera.
    Detta märke finns i olika storlekar, men jag rekommenderar den som klarar 2,5 kg (bra standardstorlek).
    Skulle du sedan gilla denna typ av matlagning kan du komplettera med andra storlekar...

    Lycka till! (Y)



    Varför rekommenderar du Römertopf?
    På vad sätt är ex Schlemmertopf sämre?

  • markus 14 november 2009

    Schlemmertopf har jag, och det är ju busenkelt å göra en riktigt god rätt utan ansträngning. Brukar bottna med lite rotfrukter, olika lökar och sen på med lite kött, fisk eller kyckling. Inget fett utan bara råvaror. Det fina med en lergryta är att den inte mår illa av tex lite vin eller så, vilket en gjutjärnspanna tar stryk av och missfärgar anrättningen.
    Våga improvisera med råvaror och smakämnen. det blir bra... och kusligt enkelt. Bara fyll upp och vätska på, och sen in i ugnen. Kan det bli lättare. Det sköter sig själv.

  • Vetebullen 14 november 2009

    Skrivet av kari58 den 14 nov 2009

    Tack för tipsen, har alldrig lagat mat i lergryta men har hört att det ska va jätte bra. Kul att prova


    Ja det är väldigt enkelt att göra mat och baka i lergryta
    Inget stänk i ugnen och det man gör i lergrytan blir väldigt saftigt och gott. Jag gör nästan allt kött i lergrytan, även skinkan nu till jul. Kolla på mina recept Lycka till!! :D:D

  • Snoops 15 november 2009

    Vad jag har läst så är tillagning i lergryta en utav de äldsta sätten att tillaga mat på.

    Jägarfolk hettade upp stora stenblock på sina eldar.
    Medan de väntade på att stenarna skulle bli genomvarma virade man in sina byten i stora blad eller i gräs-paket som sedan packades in i ett tjockt lager lera så att de inte skulle ta eld.
    När stenarna blivit genomvarma placerades de i djupa hål som grävts ut, och ler-paketen placerades på de heta stenarna.

    Allt täcktes sedan med en hud (för att skydda paketen och göra det lättare att få upp dem när de var färdiga.)
    Hålet täcktes sedan med jord för att isolera värmen och lämnades ifred i några timmar. När allt sedan grävdes upp igen hade de en läcker måltid att dela på.

    Våra lergrytor är en förfinad variant av deras matlagningsmetoder.

  • Okänd 15 november 2009

    Skrivet av kattgnag den 14 nov 2009

    Skrivet av jimboz den 14 nov 2009

    Jag fick en Lergryta i Julklapp och det är den mest överskattade skitpryl jag har i köket..Man måste lägga den i blöt och det tar en sabla tid..Det finns inget en lergryta kan göra som ingen annan gryta klarar av...Den är lika poppis hos mig som bakmaskinen.

    Köp en Emalj eller gjutjärnsgryta istället....


    Möjligt att du har rätt men blötläggningen tar ingen sabla tid. Första gången skall den ligga rätt länge i blöt, ja, men sedan räcker det med 10 minuter före varje gång och det tycker jag är överkomligt. Lite framförhållning har man ju när det gäller matlagning:p
    Men grytor i gjutjärn är fantastiska!!(Y)



    Visst har jimboz helt rätt, det blir långt mycket bättre med en rejäl gjutjärnsgryta.
    Den kan man dessutom använda både på spiseln och i ugnen.
    Den behöver inte heller läggas i blöt.
    Satsa på en riktig Skeppshultare i stället så får du en kvalitetsprodukt som tål att tappas i golvet!

  • linus82 27 november 2009

    Skrivet av kattgnag den 14 nov 2009

    Varför rekommenderar du Römertopf?
    På vad sätt är ex Schlemmertopf sämre?


    Röhmertopf-grytan har ett praktiskt handtag på locket, känns mer robust...

    Men den ABSOLUT största fördelen är att botten i grytan är "glacerad" vilket gör att ingenting kan bränna fast...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.