Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Liknande recept!

  • segerwitch 10 september 2008

    :oEn liten undran?? Hur mycket eller hur lite skall det skilja på recepten för att räknas som olika???är det ingrediensena
    som gör skillnaden eller mängden,:o namnet?:o skulle vara roligt om vilka olika uppfattningar vi har???:o

  • Smulpajen 10 september 2008

    Det här har jag verkligen funderat på:o Jag tycker inte liknande recept räcker för att få underkänt. Ska det underkännas ska det vara exakt samma recept. Det lilla som skiljer kanske är det som gör det. Ex: Receptet som redan finns kanske innehåller mer vätska än det som är på godkännarstadiet. Det sista kanske är det som är bäst. Det måste vara upp till var och en som vill spara receptet att avgöra vilket man vill ha.

  • zonale 10 september 2008

    För mig är det ingredienserna som är mest avgörande. Så många snarlika recept och tom dubletter som finns inskrivna under olika namn sedan begynnelsen så är det inte namnet. Intressant tråd, väntar med spänning på olika åsikter.

  • marwis 10 september 2008

    Jag anser att om det bara är en liten detalj som skiljer tex ngn krydda kan man skriva det i kommentarrutan till det befintliga receptet istället för att skriva ett nytt. Tycker själv att det är jättejobbigt med alla snarlika recept när man snabbt ska hitta ett recept!(Y)

  • Smulpajen 10 september 2008

    Ja, men då kan vi ju plocka bort en fasligt massa recept här som är snarlika. Ibland får man använda sin fantasi och byta ut och lägga till ingredienser.

  • segerwitch 10 september 2008

    Skrivet av hubert06 den 10 sep 2008

    För mig är det ingredienserna som är mest avgörande. Så många snarlika recept och tom dubletter som finns inskrivna under olika namn sedan begynnelsen så är det inte namnet. Intressant tråd, väntar med spänning på olika åsikter.


    :oVisst är det intressant! Ibland som smulpajen säger är det, de små sakerna som gör hela skilnaden i både smak och konsistens,:)

  • segerwitch 10 september 2008

    Skrivet av molgan den 10 sep 2008

    Ibland kan ju bara en enda ingredens förändra hela receptsmaken.


    (Y)Håller fullkomligt med dig(Y)

  • Smulpajen 10 september 2008

    Skrivet av molgan den 10 sep 2008

    Ibland kan ju bara en enda ingredens förändra hela receptsmaken.

    (Y)(Y)(Y) Exakt!

  • boz1965 10 september 2008

    Skrivet av Smulpajen den 10 sep 2008

    Det här har jag verkligen funderat på:o Jag tycker inte liknande recept räcker för att få underkänt. Ska det underkännas ska det vara exakt samma recept. Det lilla som skiljer kanske är det som gör det. Ex: Receptet som redan finns kanske innehåller mer vätska än det som är på godkännarstadiet. Det sista kanske är det som är bäst. Det måste vara upp till var och en som vill spara receptet att avgöra vilket man vill ha.


    Håller med. Det är ofta detaljerna som gör det.

  • Smulpajen 10 september 2008

    När slutade man godkänna dubletter?

  • monac 10 september 2008

    tycker det är trist med samma recept men annat namn...så bort med dem!

  • Lilloo 10 september 2008

    vi får inte längre godkänna kopior. Tyvärr har matklubben periodvis haft problem med sökningsfunktionen så under den tiden kan vi nog tyvärr ha släppt igenom några kopior

  • Smulpajen 10 september 2008

    Skrivet av Lilloo den 10 sep 2008

    vi får inte längre godkänna kopior. Tyvärr har matklubben periodvis haft problem med sökningsfunktionen så under den tiden kan vi nog tyvärr ha släppt igenom några kopior

    En exakt kopia får inte godkännas, det är okej. Men ett liknande är ju ingen kopia, ändå blir dom inte godkända. Varför?
    Jag vill också vet NÄR man slutade godkänna kopior? När fick ni godkännare dom direktiven?

  • Lilljeppe 10 september 2008

    Det datum som styr om vi får makulera pga dubblett är alla recept nyare än 1/6 -08. Alla äldre recept får inte makuleras oavsett om det är en dubblett eller inte.

    Receptet som redan finns kanske innehåller mer vätska än det som är på godkännarstadiet. Det sista kanske är det som är bäst. Jo det är sant, det är därför man kan redigera recepten i sin kokbok.

    Exempel: Glömmingetårtan som finns här i matklubben. Jag har gjort det receptet utan mandel. Jag kan inte få min variant godkänd, då det är ett liknande recept, så då har jag redigerat det receptet i min kokbok.

    Det är ju svårt för matklubben att tillmötesgå alla önskemål. När de ville godkänna dubbletter och liknande blev det ramaskrik och uppror. På detta sätt har de försökt tillmötesgå allas önskemål. Nu kan man inte lägga in dubbletter/liknande, men man kan få sitt recept så som man vill ha det i sin kokbok. Är inte det viktigast? Ja inte vet jag, det kanske är viktigast för en del att få lägga in sitt recept? Men vad vill majoriteten?

    Lilljeppe:)

  • farmoringer 10 september 2008

    Jag fick en undran då. Hur liknande menar du? En sak med mandel och en utan, tycks för mig en stor skillnad. Men det kanske det inte är. Jag har oregano i min mat men det finns inte det receptet, med oregano, bara utan. Är det liknande då? Förstår du hur jag menar?
    Vad jag vet, är att det är svårt för nya medlemmar att kunna få in recept och visst, det är lite kul om man kan få in ett recept som man har själv, tror jag i alla fall.
    Men jag håller med dig att det funkar bra nu när man kan göra som man vill ha det , i sin kokbok.
    Ja det blir aldrig lätt att tillgodo se alla medlemmars önskan om vad som ska finnas.

  • zonale 10 september 2008

    En del medlemmar har i trådar uttryckt sitt missnöje när de söker på ett recept och får upp hur många snarlika och dubletter som helst. Detta har ibland också ifrågasatts. Det tar naturligtvis tid att gå igenom alla dessa recept. För mig är det viktigast att kunna få recepten, på mitt sätt i min kokbok. En funktion som har gjort det hela mycket enklare.

  • anluk 10 september 2008

    Tycker inte liknande recept skall godkännas utan korrigeras i den egna kokboken. Precis som Lilljeppe skriver.

  • Penne 10 september 2008

    Skrivet av Lilljeppe den 10 sep 2008

    Det datum som styr om vi får makulera pga dubblett är alla recept nyare än 1/6 -08. Alla äldre recept får inte makuleras oavsett om det är en dubblett eller inte.

    Receptet som redan finns kanske innehåller mer vätska än det som är på godkännarstadiet. Det sista kanske är det som är bäst. Jo det är sant, det är därför man kan redigera recepten i sin kokbok.

    Exempel: Glömmingetårtan som finns här i matklubben. Jag har gjort det receptet utan mandel. Jag kan inte få min variant godkänd, då det är ett liknande recept, så då har jag redigerat det receptet i min kokbok.

    Det är ju svårt för matklubben att tillmötesgå alla önskemål. När de ville godkänna dubbletter och liknande blev det ramaskrik och uppror. På detta sätt har de försökt tillmötesgå allas önskemål. Nu kan man inte lägga in dubbletter/liknande, men man kan få sitt recept så som man vill ha det i sin kokbok. Är inte det viktigast? Ja inte vet jag, det kanske är viktigast för en del att få lägga in sitt recept? Men vad vill majoriteten?

    Lilljeppe:)



    Jag tycker det hade barit bra om det receptet hade fått godkännas. Är man osäker i köket är det svårt att veta att om man kan plocka bort/lägga till saker och man följer gärna ett recept till punkt och pricka och vågar inte exprimentera.

    Jag tycker det är lite det som är så bra med matklubben att man kan ge varandra tips om hur man enkelt varierar olika rätter genom att bara byta ut en ingrediens, lägga till eller dra ifrån. Och om man bara ändrar i sin kokbok är det ju ingen annan som får ta del av de tipsen. :)

  • Smulpajen 10 september 2008

    Om rekommendationen nu är att korrigera befintliga recept i kokboken, ja då känns det ju inte meningsfullt att lägga in recept. Ett ex: kanelbullar! Vill man inte ha kanel utan vanilj, ja då får man ändra själv. Kontentan är att det räcker med ett basic recept så får man ändra som man vill... Så tolkar jag det (N)

  • evaldo 10 september 2008

    En svår fråga. Det kan skilja på smaken med bara en ingrediens ändrad, eller mer eller mindre av den.
    Så jag anser att de ska vara indentiska med varandra för att bli underkända.(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.