Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Magsjuka i familjen!

  • JennyV 29 juli 2009

    Åhh, jag blir så trött!! Magsjuka är något av det värsta jag vet!!!!
    Min äldsta flicka på 5 år började att spy kaskader, på en restaurang till råga på allt! Spyr en gång om dagen och har diarré, är nu inne på sitt fjärde dygn! I natt började min minsta flicka på 6 månader att spy och få diarré! Måtte jag, gubben och min mellersta flicka klara oss!!! Läste lite för sent, tror jag, på matklubben om att man kunde äta vitpeppar för att motverka denna hemska sjuka!!
    Vad ger man en liten bebis, funkar välling??
    Här går vi höga på desinfektionsmedel och städmani :(
    Någon som har bra tips på vad man kan ge en liten att äta??

  • Eery 29 juli 2009

    tsaaaaa uch magsjuka är inte att leka med... gudskelov har jag sluppit minsta tillstymmelse till magsjuka sista åren trots att jag oftast befunnit mig mitt i eländet.
    kanske är det min huskur som funkat.

    svälj ner några hela vipepparkorn med lite vatten.
    vart tipset kommer ifrån har jag ingen aning om men det verkar funka. hoppas ni larar er och att småttingarna snart blir bätre

  • Myggan-65 29 juli 2009

    Visst kan du ge den lilla välling. Och nån form av vätskeersättning, vill minnas att det finns sånt på apoteket. Vätska är ju det absolut viktigaste, så att dom inte blir uttorkade.
    Man har ju inte så mycket aptit när man mår så där så det viktigaste är ATT du får i dom något... Även om man ju naturligtvis kan tänka på att kanske inte ge stekt mat eller sånt som kan fresta extra mycket på mag/tarmsystemet så är det viktigt att dom får i sig den näring dom kan få.

    Hoppas att dina flickor kryar på sig snabbt och att ni andra klarar er från eländet!! Vitpepparkorn och desinfektion är det bästa man kan göra för att klara sig.

    /Kram Maggan

  • snuosm 29 juli 2009

    Usch då! Jag hade själv något liknande för några veckor sedan. Jag åt blåbärsgröt. Det går nog bra med blåbärssoppa eller kräm också. Hoppas det går över fort!

  • croxie64 29 juli 2009

    När min son var liten och hade svår magsjuka så fick jag tipset att mata honom med kokt vatten i matsked eller tesked. Och att absolut inte ge kranvatten eftersom det innehåller mycket bakterier.

    Att mata med sked gör att dom äter långsammare och har större chans att få behålla vätskan.

    Hoppas att din dotter kryar på sig snart.

  • Cassiopeya 29 juli 2009

    Usch usch för magsjuka, har inte haft det många gånger som tur är, men när jag väl fått det har jag druckit blåbärssoppa, te och ätit skorpor. Inte botar det eller håller borta sjukan, men det är mat som är lite snäll mot magen, tänk på att inte ha mjölk i teet bara =) Hoppas ni blir friska snart! :)

  • MissLo 29 juli 2009

    Jag har hört att avslagen Coca Cola skall vara bra att dricka när man har magsjuka. En sjuksköterska skrev i ett forum att på barnavdelningen, där hon jobbar, brukar dom ge magsjuka barn Coca Cola och Chips eftersom dom då får i sig både socker och salt. Det måste ju förstås vara måttliga mängder och förmodligen inte till bebisar.
    Kanske värt att testa på barn som även i vanliga fall äter chips.
    När det gäller din lilla bebis så skulle jag nog rådgöra med sjukvården eller apoteket. Uttorkning kan ske väldigt snabbt och det är ju farlligt.
    Hoppas ni kryar på er snabbt.

    OBS! Kolla att din bebis kissar minst 3 ggr per dag.

  • Annafbg 29 juli 2009

    När min son var liten och fick magsjuka fick jag råd från sjukvårdsupplysningen att försöka få i honom 1 dl vätska/ timme. Helst vätskeersättning, men om barnet inte vill ha det så går det bra med vad som helst som barnet tycker om. Hemgjord vätskeersättning ska man inte ge till barn under 12 år, men det finns att köpa på apoteket.
    Samt att hålla uppsikt på barnets allmäntillstånd, om barnet visar tecken på att bli slött och apatiskt är det viktigt att kontakta vårdcentralen omedelbart.
    Hoppas att ni alla blir friska snart!

  • Okänd 29 juli 2009

    Försök att pilla i de små några frysta och halvtinade blåbär utan socker, Det återställer snabbt bakteriefloran i magen! Funkar även på vuxna.
    Strunta i cola-metoden!

  • rektorskan 29 juli 2009

    Lättsaltade chips och riskakor är bra, ris binder vätska, förr i tiden kokade dom 1 msk ris i 1 liter vatten, det silades av och svalnade sen drack man det en msk i taget, det blir stärkelse i risavkoket som binder vätskan i magen.Lycka till.

  • sivan52 29 juli 2009

    I vår familj brukar vi ta vid magsjuka

    1 liter kokt vatten och lägga 8 tsk socker och 1/2 tsk salt i. Äts gärna med sked så det blir lite åt gången. brukar hjälpa,

    Krya er!!
    .

  • Lotten_J 30 juli 2009

    Jag skulle inte ge välling men däremot bör du ge ngn form av vätskeersättning plus att ni övriga sväljer ner ca 10 hela vitpepparkorn med valfri dryck....vitpeppar har alltid funkat sen jag fick tipset för 7-8 år sedan.

  • TeresaH87 30 juli 2009

    Min mormor kokade blåbärssoppa utan socker till mig och min syster när vi var små och hade magsjuka. Jag tror att sockret ska undvikas för att det är näring för bakterierna. Om det inte blir gott kan man ju alltid tillsätta lite socker men försöka hålla ner på mängden.
    Jag själv tycker att popcorn är lätt att äta när jag är magsjuk och det är bra för då får man i sig salt!
    Hoppas att småttningarna snart blir bra!

  • JennyV 1 augusti 2009

    Idag har det gått en vecka sen den första av oss fick magsjuka och nu börjar det avta.... peppar peppar.... Här har vi ätit blåbärsoppa, nyponsoppa, proviva och smörgåsrån!

  • JennyV 31 mars 2010

    Hittade denna tråden och konstigt nog så var det vi som var drabbade då med :(
    Nu är det min mellersta tjej som är 2 år som spyr, spyr, spyr.... var 10:de minut {sweat}
    Hon vägrar att dricka något och spyr bara galla och slem.
    Hade helt glömt bort vitpepparknepet, så det var tur att jag tittade här för nu svalde jag en hög! Hur ofta ska jag ta vitpeppar? Morgon och kväll?? Hoppas resten av familjen klarar sig!! Och jag som ska jobba hela påsken :$

  • boz1965 31 mars 2010

    Ja fy 17! Inte kul alls när de små liven drabbas av sånt. {sick}

  • sikaal 31 mars 2010

    Stackars er! Det är jättejobbigt, hoppas att inte den lilla blir uttorkad! Hopplöst när de inte vill dricka! Hoppas att allt vänder snart och ni andra klarar er.

  • ul74 31 mars 2010

    Köp vätskeersättning på apoteket. Ge 5 ml var 5 min... Om den lilla vägrar finns det sprutor på apoteket så man kan "tvinga" i dom, det är inte kul, men man får tänka på att man gör det för deras bästa.. Majsvälling är milt för magen, det kan du börja ge när hon börjar få behålla vätskeersättningen, men då samma princip ca 5-10 ml var 5 min ungefär... Förra året fick min lilla kille magsjuka (som då va drygt 1 år), efter 3 ggr på en vecka så blev han slö. Jag höll på en hel natt med vätskeersättningen, men på morgonen va det dax igen.. Det bara forsa ur honom... det slutade med att vi fick åka in till sjukhuset o bli inlagda för sondmatning, o det va inte kul..
    Hoppas de små kryar på sig snart o att ni andra klarar er...

  • Okänd 31 mars 2010

    Skrivet av JennyV den 31 mars 2010

    Hittade denna tråden och konstigt nog så var det vi som var drabbade Då med: (
    Nu är det min Mellersta tjej som är 2 år som spyr, spyr, spyr .... Var 10: de minut (Svett)
    Hon vägrar Att dricka Något och spyr bara galla och slem.
    Hade helt glömt bort vitpepparknepet, så det var tur Att jag tittade här för nu svalde jag en Hög! Hur Ofta ska jag ta vitpeppar? Morgon och kväll? Hoppas Resten av familjen klarar sig! Och jag som ska jobba hela påsken: $ [/ quote]
    Håll ordentlig koll på så Int Barnet blir uttorkat, det kan gå fort.{weep}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.