Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Manualen, så här ska recepten se ut för att underlätta för oss som godkänner

  • MammaModesty 4 april 2008

    Här kommer en direktlänk till manualen som är bra att kika på innan man lägger in recept
    om ni är inne o skriver en kommentar eller bara gör tummen upp/ner eller nått håller sig denna tråd synlig och kanske underlättar för alla att hitta den

    klicka bara på länken nedan så kommer den :p
    Den öppnas i nytt fönster

    http://www.matklubben.se/?page=kokboken&show=desc

  • enAnnan 4 april 2008

    Bra idé MammaModesty! (Y)
    Vi får försöka puffa upp den här tråden emellanåt.
    :)(Y)

  • Lotten_J 4 april 2008

    Mycket enkel och bra manual. Borde inte gå att misslyckas

  • Milla81 4 april 2008

    Håller med - det är viktigt att läsa den noga bara så man inte missar något.

    Milla

  • lennali 4 april 2008

    Ska bara "puffa upp", behöver vara aktuell i några dagar.

  • Milla81 4 april 2008

    Jag missade t.ex. att man inte ska numrera styckena i beskrivningen... :(

  • farmoringer 4 april 2008

    Jag är lite nyfiken ändå....Är det många recept som måste ändras på? Ibland så låter det som om det är var och varannat recept som krånglar med nåt... Men jag är superglad att ni ställer upp och håller på och godkänner. Men jag funderar lite på om man är lite ordblind eller har nåt annat litet problem med språket då är det ju inte alltid så lätt att se var felet är även om det är påtalat vars felet är. Man ser det ändå inte. Blir det integodkänt då det receptet??

  • Fiona 4 april 2008

    Håller med om och tycker allt är bra utom det sista...(N)
    Spaghetti & köttfärssås tycker jag borde vara acceptabelt.

    Annars bara bra!(Y)

  • monel 4 april 2008

    Många av reglerna är ju för att underlätta sökandet & är ett sånt exempel. Söker man på "och" och något har skrivit "&" så får man ju inte fram det receptet.

  • Queenie 4 april 2008

    När man skickar tillbaka ett recept så skriver vi alltid vad det är som är fel. Även för dem som har svårt för svenskan så förklarar man vad som behöver rättas till. Är exempelvis allt inskrivet med små bokstäver och vi påpekar att det ska vara punkt och stor bokstav efter det, det klarar man även om man är dyslektiker eller har svårt för svenska. Däremot förekommer det stavfel sitter vi ju inte och skickar tillbaka alla recept med stavfel utan då fixar vi till dem.

    Du undrade hur många man skickar tillbaka farmoringer. Det går i perioder. Vissa dagar funkar det hur bra som helst, andra dagar (som förut i dag på förmiddagen), då fick jag bara krångliga recept och recept med en massa fel i. När jag skickar tillbaka skriver jag vad felet är och hänvisar till manualen.

  • MammaModesty 5 april 2008

    Skrivet av farmoringer den 4 apr 2008

    Jag är lite nyfiken ändå....Är det många recept som måste ändras på? Ibland så låter det som om det är var och varannat recept som krånglar med nåt... Men jag är superglad att ni ställer upp och håller på och godkänner. Men jag funderar lite på om man är lite ordblind eller har nåt annat litet problem med språket då är det ju inte alltid så lätt att se var felet är även om det är påtalat vars felet är. Man ser det ändå inte. Blir det integodkänt då det receptet??


    som Queenie säger alla kan inte vara bra på att skriva svenska och att vara ex dyslektiker gör det ännu svårare. om det är stavfel rättar vi till dem utan att skicka tillbaka men står det något alldeles galet ja då åker de tillbaka med en trevlig kommentar om vad som ska ändras och att man kan få tips via manualen jag skickar tillbaka ca varannat recept i dagsläget, ibland mer och som sagt det hade varit tidskrävande att rätta till dem.

    för att göra en liten förklaring och ett exempel på hur det kan se ut:, så ni förstår vad vi menar kan vara såhär:

    ******* 2dl mjöl,
    ******* 3 dl Vatten, Jag tar inte kranvatten utan på flaska för att jag tycker det är mycket godare fast inte miljövänligt kanske men man tar det man vill
    1 appelsin
    salt & peppar så mycket man vill
    grädda i ugnen tills den är färdig

    nu var detta ett ganska "grovt" exempel men i vissa fall kan det nästan se ut så. Sen att det kommit en manual för alla oss som lägger in recept är ju för att vi vill att det ska se snyggt ut, inte för att hacka på att folk inte kan svenska eller något annat, om någon tar illa upp av att få tillbaka ett recept så är det iaf aldrig illa menat det måste man ha i åtanke. Vi vill ju bara hjälpa till att skapa sveriges bästa matsajt! :D

  • farmoringer 5 april 2008

    Tack för alla bra svar ni ger..Är bra att vara nyfiken så man får reda på allt...jag tycker ni är jätteduktiga som "orkar" med att gå igenom alla recept som kommer in. Men jätteglad för att ni gör det, eftersom jag spenderar så mycket tid med att bara läsa igenom recepten som finns här.(Y)(Y).

  • Queenie 5 april 2008

    mammaModesty

    Mycket bra skrivet där. (Y)

  • systeryster 5 april 2008

    Visste inte att det fanns en manual,Tacksam för informationen.Däremot kan det vara svårt att veta exakta proportioner när man skriver receptet , när man vanligtvis "hoftar" till det lite som man tycker.

  • Queenie 5 april 2008

    Puttar upp den här lite på listan

  • MammaModesty 5 april 2008

    Skrivet av 88888888 den 5 apr 2008

    Visste inte att det fanns en manual,Tacksam för informationen.Däremot kan det vara svårt att veta exakta proportioner när man skriver receptet , när man vanligtvis "hoftar" till det lite som man tycker.


    det förstår jag för jag höftar oxå en massa när jag lagar mat men man vet ju om det är ca 2msk eller 1dl så om man skriver ca 2msk så vet ju den som läser receptet på ett ungefär.... (Y)

  • Queenie 5 april 2008

    Kom på en sak till:

    Jag tycker inte det är korrekt att skriva den är såååå god, det är "chatsvenska" och absolut ingen korrekt svenska. Vill man betona att den är god kan man exempelvis skriva väldigt god, jättegod.

  • MammaModesty 5 april 2008

    bara puffar fram denna så alla kan komma åt länken

  • MammaModesty 5 april 2008

    puff

  • Queenie 5 april 2008

    Tänkte fylla på med två ord som ofta stavas fel:

    Hjorthornsalt (många skriver hjorthornssalt)

    Avokado (många skriver avocado)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.