Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mat att minnas!

  • familjenlundin 28 oktober 2011

    Minns när jag var liten 70-80-tal och mamma fick tag i råmölk ibland av en bonde och gjorde kalvdans. Åt den ljummen med mjölk och lingonsylt, gud så gott det var {eat}

  • 7201 28 oktober 2011

    Skrivet av wildlife den 28 okt 2011

    När jag var ca 10 år var jag ute med pappsen och vandrade i fjällen, och vi metade oss uppför i en liten bäck... sen stekte vi småöringarna i hemkärnat smör över eld i gjutjärnspanna och åt med knäckebröd, enkelt och svårslaget... {eat}

    (Y) Såååå Norrlänskt det kan bli.....(Y)

  • wildlife 28 oktober 2011

    {dance}

    Skrivet av 7201 den 28 okt 2011

    Skrivet av wildlife den 28 okt 2011

    När jag var ca 10 år var jag ute med pappsen och vandrade i fjällen, och vi metade oss uppför i en liten bäck... sen stekte vi småöringarna i hemkärnat smör över eld i gjutjärnspanna och åt med knäckebröd, enkelt och svårslaget... {eat}

    (Y) Såååå Norrlänskt det kan bli.....(Y)


    Ja, det är konstigt, men det är aldrig dom stora middagarna man kommer ihåg utan det är dom små enkla grejorna... :)
    Per Morberg har nog rätt i att allt sitter i råvarorna och man ska inte trassla till det... {dance}

  • Liindis 28 oktober 2011

    Alltid!!!
    I tonnåren!
    Va all min mors mat väkommen!!,
    Nu oxå!!
    Något jag gillade bäst var hennes ungskassler!!!
    Hopp hop!!!,
    Gräddig o god.!

  • Solitarie 28 oktober 2011

    Färjan över till Tyskland, jag var i tonåren och hade inte ätit på ett dygn. Den nyfriterade spättan med klyftpotatis och remouladsås var då gudomlig! :)

    Budapest för ett år sen, var utsvulten efter en heldag på vift utan mat, gick på medeltida restaurang och fick en 500g rosaröd oxfilé att äta med sked(?) och kniv. Det var så gott, så mört... kändes som att befinna sig i himmelriket :)

  • littlejohn 1 november 2011

    Skrivet av MatAnders den 28 okt 2011

    Skrivet av littlejohn den 28 okt 2011

    I slutet på 70-talet åt jag en grillad örtkryddad biff på Madeira och jag kan fortfarande förnimma smaken ibland. Det var färska örter som var inhackade i köttet och jag har genom åren försökt, men jag kommer inte ens i närheten av den smak jag minns.

    Gott var det med våfflorna som mamma gräddade på vedspisen när vi var barn. De gräddades i ett järn som man snurrade över elden.


    http://www.google.se/images?hl=sv&rlz=1G1GGLQ_SVSE368&gs_sm=s&gs_upl=47l8766l0l10407l17l14l0l2l2l2l328l2063l2.4.5.1l12l0&q=espetada&spell=1&sa=X&oi=image_result_group&sa=X


    Tack för den länken, med det vi fick var stora biffar med blandade färska kryddor. Grillspetten var heller inte dumma.

  • Solitarie 1 november 2011

    Första gången jag åt långfil fattade jag knappt vad det var ;) Var mellan 7-9 år... men gott var det!

  • Kakan1986 1 november 2011

    Kommer från en rätt stor familj, (5 barn) och när vi var små var det inte några utlandsresor som gjordes när det var semester. Vi tog "folkabussen" som vi kallar den och så åkte vi runt i Sverige till olika smultronställen. Kommer knappt ihåg ett enda namn på platser men jag kommer ihåg känslan... Vi sov i bussen och ibland stannade vi och åt på något ställe. Men många gånger kom stormköket fram. Det var enkel mat men oj vad gott det var och vad mysigt vi hade!

  • zekelina 4 november 2011

    Åh när jag var hos mormor o morfar i en by utanför Karesuando där vi fick renköttssoppa med potatis och mormors nybakta mjukbröd som man satte smör på och sedan doppar det i soppan. Det var så gott. Har försökt göra det senare men det smakar inte alls som det gjorde då.

  • blekegreven 4 november 2011

    Utflyktsmatsäck när man var liten... oavsett vad som var i den var det alltid oerhört gott.

    Jag mins de där ostfrallorna på skridskoutflykten, där grönsakerna blivit alldeles soggiga och hur ljuvligt de smakade när de doppats i den söta varma chokladen. Hur smöret från mackorna smälte ner och flöt runt som små pärlor i koppen och fick chokladen att bli lite salt och helt underbar.

    Jag minns de kalla pankakorna på sommarens badutflykt, Hur sockret knastrade mellan tänderna, hur väl det gick ihop med den ljumma vinbärssaften i sin siraps-flaska, och hur gott det var att slicka av fingrarna efteråt...

    För att inte tala om de där smörade smörgåsrånen med ost. De som sugit upp fukten från osten så att både rånen och osten blivit alldeles sega...

    Ja... det kan nog ingen lyxmiddag i världen överglänsa...

  • Marksten 6 november 2011

    Mat jag minns är från denna helg. Var på middag ASA herrgård. Herregud så gott. Jag har ätit mycket i min dag men det är slog nog rekord.

    Förrätt:
    Brödstekt gösrygg med confiterat lantäggula, blomkålscreme och kryddkrasse

    Varmrätt:
    Variation på oxe med timjanbakad majsrova, rosenkål och cubebpeppaesky.

    Efterrätt:
    Havtorn med Bowmore och choklad

    Sedan fick vi även mellanrätter som rökt älg och frysta äpplen.

    Även utvalda viner till detta.
    Underbart är bara förnamnet.

    Minus! Kanske att maten var lite kall

  • Erajscha 6 november 2011

    Vi hade underbara grannar (ett par i sjuttiofemårsåldern) där vi bodde tills jag var fem. Hon gjorde en underbar rabarbersoppa som var alldeles klar och som hon hade några enstaka russin i. Jag minns det som fantastiskt gott...

  • Jilliii 6 november 2011

    var på en "kurs fär unga föräldrar" som var i Årjäng i Värmland (vi bor i Karlstad) men väl där så dök det tydligen inte alla deltagare upp så det fanns mer pengar i budgeten åt oss andra till mat. Så vi fick åka tilld et nyöppnade hoteller (2008) och på menyn hade de lax med kantarellsås. Lät lite mystisk så jag blev nyfiken och herregud vad gott det var! Med små späda kokta babymorötter... åh vill ha...

  • Josses 6 november 2011

    Att dricka saft i ur en ketchupflaska när man var på utflykt när jag var barn...

  • DoctorWho 8 november 2011

    Havrevällingen min mormor gjorde till mig när jag var 4-5 år. Den smakade underbart och värmde mig från topp till tå. Har försökt att laga det själv, men den smakar inte lika gott. :(

    Jag hatade Jansons frestelse som barn, men brukade smaka den då och då för den både luktade och såg god ut. När jag runt 12 år började den nästan att smaka gott, det vara bara ansjovisbitarna som jag inte gillade. Ogillar fortfarande ansjovisbitarna som inte helt smält sönder, men nu äter jag upp dem. Jansons frestelse smakar numera jättegott.

  • piha63 9 november 2011

    På daghemmet Berga slott där jag gick som barn fick vi ibland sagosoppa.
    Minns att det var stora mjuka russin i den och vi var många barn som jublade
    när vi fick denna röda soppa med små gryn i. :DD

  • Amamatryd 9 november 2011

    Mitt senaste matminne skapades för ett par månader sedan. Jag var i New York med min pojkvän och vi satt på en jättefin rustik&modern mexikansk restaurant. Ute ÖSTE regnet ner, som riktigt filmregn och blixtrarna avlöste varandra på himlen. Där inne åt jag då en så underbar Tacosallad med en gudomlig dressing till. Inte de vanliga "svenska tacosmakerna". Lagom starkt. Ååååh, skulle göra vad som helst för en trallrik nu!

    Mitt första matminne är köttsoppa på burk. Min farfar hade tillagat detta till sig själv när jag och pappa kom på besök. Jag hoppade upp i farfars knä och fick provsmaka soppan. Tyckte den var fantastisk god och åt upp alltihop. Stackars farfar tog det hela med ro och fixade någon ny mat till sig själv.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.