Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mat efter kräksjuka

  • frucaos 22 december 2008

    Jag hittade en gammal tråd om kräksjuka, men mitt inlägg dök inte upp, så nu startar jag en ny...
    Det jag är ute efter är snäll mat för magen när man håller på att återhämta sig från kräksjukan. I alla fall jag och min gubbe sliter i flera dagar med att magen protesterar när vi äter något.
    Ris och fisk i folie funkade fint - gjorde bara misstaget att äta lite för mycket ...
    Skulle gärna ha fler förslag på snäll mat, så jag är beredd nästa gång vi drabbas (urk).
    (Skönt att ha det överstökat INNAN julhelgen förresten!)

  • anluk 22 december 2008

    Soppa tex svampsoppa är ju milt för magen. Kokt fisk eller kokt kycklingfilé. Va skönt för dig att ni blivit bättre. Usch vill inte ens tänka på att man skulle få det nu till julen.

  • farmoringer 22 december 2008

    Kokt mat är alltid bra efter magsjukan...Rostat bröd och te.

  • systeryster 22 december 2008

    Kan ju kanske behöva lite kalium, som finns i tex citrusfrukter.Späda kokta grönsaker, potatis brukar vara neutralt och bra för magen.Natrium är också en förlust som är bra att ersätta kroppen eftersom det är det som binder vätskan till cellerna, alltså salt.Oftast säger kroppen till vad den behöver, genom att det är det man blir sugen på.
    Potatis och purjolöksoppa kanske är en lagom start. Krya på er!:)

  • robzon 27 december 2008

    jag kör med lätt sockrad blåbärssaft (skaffa bär på hösten och safta själv
    frys sedan in i portionslådor/påsar och ta fram vid behov(Y)(Y))
    hårt bröd i små omgångar(Y)
    och där efter riktig havregrynsvälling .. inget pulver ,
    då magen
    börjar bli lite lugnare(Y)
    även min syster kör med detta och hon avskyr
    allt som har med vinterkräksjukan att göra:)
    hoppas ni blir bättre :)

  • matnjutaren 27 december 2008

    "Avslagen" Coca cola är ju också en "lugn" dryck för lilla "maggen" som är i olag..(Y)
    SKÖNT att ni hann bli friska, innan, julstöket körde igång på allvar.(L)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.