Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mat som man vill gilla?

  • Amika 30 oktober 2009

    Har ni någon sån där rätt som ni skulle vilja gilla men aom ni absolut inte klarar av att tycka om, hur mycket man än försöker??

    JAg har flera...

    En sån sak är: Smulpaj med äpple... Luktar ju såååå underbart och smakar bläää enligt mina smaklökar! :'(

    Eller som ärtsoppa... JAg vill verkligen gilla det, men tycker inte alls om det...

    Eller pajskal på matpaj....

    Och jag tycker inte om pannkakor! :'(

  • The_mama97mia 30 oktober 2009

    Chevre....
    Har testat på olika sätt men får inte bort lukten av get.

  • kattgnag 30 oktober 2009

    Varför inte låta det vara som det är?
    Varför inte lyssna på vad ens egen kropp säger?
    Varför inte bara acceptera?
    Det undrar jag.

  • Amika 30 oktober 2009

    Ja men precis Mia... Chevré är ytterligare en sån sak som jag skulle vilja gilla. Men jag måste säga att jag gillar brie och annan dessert ost mycket bättre!

    Kattgnag:
    För att det kan se så gott ut och lukta så gott och de som äter det när det ser så där gott ut och luktar minst lika gott säger: Mmmmmm....
    Och så smakar man det för att man tänker: Jo, men jag kände nog fel förra gången... Och så inser man att... Nej, jag kände helt rätt. :)

  • Majainorr 30 oktober 2009

    Försöker lära mig att äta sill...
    Jag blir så avundsjuk på de som himlar med ögonen och pratar om sillen till jul och midsommar.
    Kan just så pass äta sill med jättemycket potatis till, för 10 år sedan gick det inte alls. Men om 10 år till så kanske jag är en big fan!
    Det är faktiskt lite gott! :p

  • Lotten_J 31 oktober 2009

    Klarar bara inte av att äta renkött, klarar inte ens av lukten av det då det tillagas. De flesta säger ju att renfilé är den godaste filén av dem alla men näe....enl mina smaklökar smakar det illa. Fårkött klarar jag inte heller av att äta.

  • Countrygirl 31 oktober 2009

    Skrivet av kattgnag den 30 okt 2009

    Varför inte låta det vara som det är?
    Varför inte lyssna på vad ens egen kropp säger?
    Varför inte bara acceptera?
    Det undrar jag.


    Det är väl klart att man får gilla läget men det skulle vara trevligt att faktiskt tycka att vissa saker är goda.

    Jag önskar jag kunde äta filmjölk. Det verkar vara en så smidig rätt och läskande på sommaren.

    Sedan skulle jag vilja kunna gilla att äta viltkött men det är tvärstopp. Det är ju nyttigt kött som har producerats på ett naturligt sätt. Blev bjuden på en jättefin viltsmörgås i veckan, älgkorv, rådjursfile, vildsvinspate. Kunde bara inte äta den. Inser att det var något riktigt fint jag bjöds på.

  • lena4 31 oktober 2009

    Min gubbe älskar Palt.
    För mig växer tuggan bara i munnen.Bläää.

  • anluk 31 oktober 2009

    Något som inte luktar gott men som låter så gott med alla tillbehör är surströmming. Har varit på surströmmingskiva hos min syster som fullständigt ÄLSKAR detta men jag kan bara inte. Men det hade jag gärna velat tycka om.

  • inaros 31 oktober 2009

    Jag säger bara lever, smakar illa luktar illa ser äckligt ut. Det funkar bara inte.

  • sikaal 31 oktober 2009

    Här är det Bruna bönor, det går inte! :( Jag blev tvingad i skolan som 9-10 åring, det kom upp igen! Sedan går det inte, tyvärr för maken älskar det.

    Misströsta inte om det inte funkar, jag "lärde" mig äta Lutfisk när jag var 45, nu äter jag det åtminstone 10 ggr på höst-jul och flera gånger vid påsk. (L)(L)

  • kari58 31 oktober 2009

    Lever det går bara inte

  • maria_wijk 31 oktober 2009

    Visst kan man lära sig uppskatta saker man haft svårt för, något jag lärt mig uppskatta som vuxen är kaffe och broccoli....nästa sak jag ska försöka lära mig att tycka om är fetaost.

    Sedan finns det sådant jag provat som inte bara fungerar och inte lägger då jag tid på att försöka lära mig tycka om just det när det finns så mycket annat gottt att välja bland...exempel är t.ex. kokt blomkål, ärtsoppa, lappskojs och senap.

    Sedan finns det sånt jag inte provat och inte heller har för avsikt att prova för rena tanken får mig illamående....exempel är surströmming, lever och blodpalt.

    Skall medges att jag är ganska kräsen även om jag uppskattar god mat.

  • Gul13 31 oktober 2009

    Jag skulle gärna vilja tycka om bönor. Kidneybönor, vitabönor, svartabönor ... de enda bönor jag kan äta är gröna haricot verts (om de nu räknas till bönor) och vaxbönor.

  • MammaModesty 31 oktober 2009

    Skrivet av Majainorr den 31 okt 2009

    Försöker lära mig att äta sill...
    Jag blir så avundsjuk på de som himlar med ögonen och pratar om sillen till jul och midsommar.
    Kan just så pass äta sill med jättemycket potatis till, för 10 år sedan gick det inte alls. Men om 10 år till så kanske jag är en big fan!
    Det är faktiskt lite gott! :p



    jag tyckte inte heller om sill innan... men smakade varje jul och midsommar... och tillslut gillade jag det... och den sillen som gjorde att jag idag äter nästan all sill och tom Jansson som jag inte heller gillade har jag bland mina recept.. det är en senapssill... du kan ju alltid testa den... o lycka till i sill ätandet...

  • MammaModesty 31 oktober 2009

    lägger in receptet åt dig här Majainorr.....

    Senapssill

  • zudette 31 oktober 2009

    Jag skulle vilja tycka om ost i alla former..... Jag äter bara ost i mat, aldrig på smörgåsen, tycker varken om doft eller konsistens. I mat, pizzor, gratänger, varma mackor, kan jag sätta nästan hur mycket som helst! - Knäppt eller hur!

    Jag har börjat äta mjuka ostar som Philadephia och Creme Bonjour o dyl och det funkar men jag kan tyvärr inte uppskatta en riktig ostbricka och det är jättetrist! Det låter så gott när de pratar om den och den och den osten..... :(

    Senap är en annan grej som jag kan tycka att det kanske vore bra om man tyckt om men det luktar så vedervärdigt så de få gånger jag utmanar mig själv att sätt det i mat, så får maken uppdraget att klicka i röra om så jag slipper se den och kan låtsas "glömma" att vi ens haft fram senapen från kylen!

  • familjenlundin 31 oktober 2009

    Många fiskrätter kan lukta jättegott (exempelvis Janssons frestelse) när det tillagas, men jag avskyr allt med fisk så tyvärr :'(

    Senap föråt jag mig på när jag var liten....kunde sitta och sleva i mig senap med sked, men nu får jag kväljningar bara jag tänker på senap, men i maträtter där man inte känner så mycket av senapssmaken går bra ( vad knepig man är :p )

  • frucaos 31 oktober 2009

    Lever är ju avskyvärt - och inte vill jag gilla det heller, kroppens reningsverk - hur mycket otäcka slaggprodukter innehåller inte det??

    Men oliver skulle jag vilja tycka om, de är ju nyttiga ... kan till nöds äta kalamataoliver, men vore bra att gilla de gröna - de är nyttigast.
    Skulle vilja gilla vilt (särskilt älg) och lamm är heller inte så gott, men skulle vara bra att tycka om. Särskilt i Norge där det är rätt vanligt.

  • Ulrika91 31 oktober 2009

    Te är en sån sak för mig. Luktar som parfym och smakar som parfym brukar jag säga :)
    Keso och avocado är också saker jag Vill gilla men tyvärr inte gör det.

    Och nu när jag läst era inlägg kan jag lägga på sill och Jansson på listan, huu!!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.