Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mat vid gallbesvär

  • Svesse60 2 mars 2008

    Jag sitter varje dag vid datorn och läser om alla underbara recept som finns här. Längtar efter att kunna äta precis vad jag vill. Men mina :@ gallbesvär :@ sätter stopp. Önskar att någon kunde ge mig tips på goda maträtter som passar. (Vet att det är lite individuellt det där, med vad man kan äta.) Jag har så dålig fantasi, när det gäller att laga nyttig" mat...:'(
    Kanske det är därför jag drabbats av gallproblem :D:D:D

  • tina62 2 mars 2008

    Detta bör du undvika:
    vitkål, rödkål, kålrot, jordärtskocka o gurka
    äpple , päron , ägg - en del tål frukten om man skalar den.
    Sedan ska du undvika feta maträtter-mat samt allt som är rökt.
    Detta är vad jag vet men det kan vara flera saker oxå samt att du kanske tål något av detta.

  • farmoringer 2 mars 2008

    Man ska välja nyckelhålsprodukter också när det gäller chark och mejeri...Och så var det där med motion också...

  • MammaIrene 2 mars 2008

    Kyckling i kokt, ugnsbakad eller lagad i gryta är väldigt bra mat!
    Jag har själv haft svåra gallbesvär o blev till slut oppererad förra våren då de tog ut en sten på
    2 1/2 cm i diameter.
    Fisk kan vara bra mat, men kan vara känsligt. Undvik den feta fisken såsom makrill, lax o syl, pangasiusfileér funkade dock för mig.
    Bra saker att blanda i som god utfyllnad är den smala cremefraichen, champinjoner o annan svamp.....

    Under de åren jag hade gallsten lärde jag mig verkligen göra grytor o slutade steka maten i största utsräckning. Ugnsbakat är också väldigt gott o också mycket nyttigare, skaffa en lergryta är ett gott tips!

    Var försiktig med grönsakerna, kokta morötter är aldrig fel dock!
    Lycka till!

  • The_mama97mia 2 mars 2008

    Jag har inte haft problem själv, men har hört att en del har problem med rå paprika. Antar att det är lite samma sak som med Äpplen etc, det kan vara själva skalet som blir lite för hårdsmält.
    Allmänt är det väl också så att man bör lära sig att äta mkt små/mindre portioner för att inte fresta gallal för mkt åt gången. Det klassiska gallstensanfallet är väl typ efter smörgåsbord .... "Matslaget" som jag säger...
    Det är viktigt att ange att man har gallstensbesvär om du uppsöker sjukvård , jag har för mig att vid narkos kan Kodein utlösa gallvägsbesvär. Fråga din läkare om du använder ngt smärtstillande som innehåller kodein.

  • Okänd 2 mars 2008

    Jag har opererat bort gallan,men kan fortfarande inte äta tex.päron,råa äpplen,helst inte vitkål,men det kan jag inte låta bli.Råa bananer måste jag också undvika.
    Det är vanligare för kvinnor än män att få gallbesvär.
    Har du inte fått nån förfrågan om operation?
    Hör dig för så du inte går för länge med gallbesvär,det kan bli ett helsicke annars.
    Till slut kanske du inte kan äta nåt alls.

  • Svesse60 3 mars 2008

    Tack alla ni som gett förslag på recept och andra goda råd! (L) Kommer att operara mig inom närmsta tiden, men fram till dess är det pest och pina...:(
    /Eva

  • Okänd 3 mars 2008

    evaste, blir det titthålskirurgi?Det gjorde jag och det gick hur fint som helst.Idag har jag ätit pizzasallad igen och det känns i min " fantomgalla".Kan ju inte låta bli, är så gott.
    Önskar dig lycka till.

  • Svesse60 3 mars 2008

    Skrivet av Liliane den 3 mar 2008

    evaste, blir det titthålskirurgi?Det gjorde jag och det gick hur fint som helst.Idag har jag ätit pizzasallad igen och det känns i min " fantomgalla".Kan ju inte låta bli, är så gott.
    Önskar dig lycka till.


    Det blir titthålskirurgi har de sagt. Har bekanta som gjort detta och alla har blivit nöjda. Vet att man kan ha känningar efteråt också, men det kan ju inte bli lika jäkligt som det är nu.
    Tack för uppmuntran! (Y)
    Eva

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.