Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Matfusket

  • Kochang 22 april 2013

    Hej. Någon gång i början av förra månaden hittade jag en helt nystartad sida på Facebook som heter "Matfusket" - http://www.facebook.com/Matfusket?ref=stream&hc_location=stream
    Sidan har redan efter 1½ månad över 22 000 "medlemmar" och tipsar ofta om väldigt bra saker, och inte bara om matfusk, utan även tex hur man själv enkelt kan tillverka sitt eget ekologiska rengörningsmedel. Skickar man meddelande till sidan granskar de det och lägger upp även det om det är intresant.

    Jag sökte runt lite på matklubbens forum och hittade även här en del diskussioner om samma ämne, fast i olika trådar.
    Tycker ni att det skulle vara intressant att ha en egen liten forumdel här tillägnat detta, där vi tipsar varandra om bra och dåliga varor eller vad som helst som kunde vara intressant att veta? Eller har jag rent ut missat att det redan finns någonstans?

    22,000 medlemmar på 1½ månad är ju oerhört mycket, intresset är verkligen större än någonsin. Och jag tänkte att här finns ju hur mycket vetande och kunnande som helst.

  • Mistys 22 april 2013

    Har också lagt till sidan sedan ett par veckor tillbaka. Mycket läsvärt..... (Y)


    Bla den artikeln om Zetas balsamvinäger som egentligen är vanlig vinäger färgad med färgämne {weep}

  • LenaBE1 23 april 2013

    (Y) Ja jag tycker absolut att det skulle vara intressant med en egen tråd för detta.
    Att vi tipsar varandra om bra och dåliga varor blir ju toppen, det har vi alla nytta av. (Y)

  • Mistys 24 april 2013

    Såg Zetas svar till Rosatalo och vad dom än skriver så är det denna vinäger dom fuskar med. Balsamico ska inte tillverkas av vin utan druvmust och dessutom inte innehålla färgämne
    http://www.zeta.nu/produkter/vinager/balsamvinager/zeta-balsamvinager-sigillo-rosso-100-ml

    Se mer info på

    http://www.aktavara.org/Guide.aspx?r_id=34611

    Dålig stil Zeta (N)

  • boz1965 24 april 2013

    Samma sak med svarta oliver. Alltsomoftast är det vanliga gröna oliver man har färgat med svart järnoxid. Vill du vara säker på att du verkligen får riktiga svarta oliver ska du köpa Kalamataoliver som är EU-skyddade. De får inte heta "Kalamataoliver" om det inte är äkta vara.

    http://www.aktavara.org/guide.aspx?r_id=28964

    -----------
    Edit: Lagt till länk

  • boz1965 24 april 2013

    Skrivet av Mistys den 24 apr 2013

    Såg Zetas svar till Rosatalo och vad dom än skriver så är det denna vinäger dom fuskar med. Balsamico ska inte tillverkas av vin utan druvmust och dessutom inte innehålla färgämne
    http://www.zeta.nu/produkter/vinager/balsamvinager/zeta-balsamvinager-sigillo-rosso-100-ml

    Se mer info på

    http://www.aktavara.org/Guide.aspx?r_id=34611

    Dålig stil Zeta (N)


    Att Zeta dessutom inte tillåter genmäle till sina svar i forumet är extremt suspekt enligt min enkla åsikt.

  • Kochang 24 april 2013

    Skrivet av Mithrandir den 24 apr 2013

    Att Zeta dessutom inte tillåter genmäle till sina svar i forumet är extremt suspekt enligt min enkla åsikt.


    Har aldrig läst i det forumet förut. Men nu har jag det eftersom jag undrade om det du sa ovan verkligen kunde stämma. Och stämmer gör det. Där sattes ju ribban för förtroendet snabbt för min del.

  • rosatalo 25 april 2013

    Var det någon som förstod Zetas svar ang balsamvinäger? Jag tolkar det som att: Vi lurar er, för att vi kan. Och att de föredrar att jag hör av mig direkt till dem istället för genom forumet där alla kan se att de lurar sina konsumenter.

    {angry-annoyed}

  • DiLuca 25 april 2013

    Hej!

    I vårt forum Fråga experten så var avsikten att svara på era frågor runt buffér och mingelmat i en "en till en-dialog".
    Vi besvara gärna era frågor angående balsamvinäger i denna tråd, via Zeta Kundforum eller vår facebook-grupp.

    När det gäller Aceto Balsamico di Modena finns det två kvalitetsnivåer. Den högsta kvalitetsnivån är den ni kallar äkta balsamvinäger heter Aceto Balsamico di Modena Tradizionale D.O.P.
    Denna produkt är hårt kontrollerad av EU-lagstiftning och tillverkas enbart av druvmust som får jäsa under lång tid. Aceto Balsamico di Modena Tradizionale D.O.P. får endast säljas i 100 ml flaska och kostar från 10000 kr/l

    Nästa nivå kallas Aceto Balsamico di Modena I.G.P. utan tillägget Tradizionale och D.O.P. Även denna produkt regleras av EU-lagstiftning. Aceto Balsamico di Modena I.G.P. tillverkas av druvmust som blandas med vinäger och ev. karamellfärg. Denna blandning är godkänd och kontrolleras av regelverket.
    Alla Zetas Aceto Balsamico di Modena I.G.P. uppfyller mer än minimikraven för receptet.

    Begrepp som Balsamvinäger och Balsamico är inte reglerade eller skyddade. Därför kan produkter med detta namn vara tillverkade av andra råvaror än druvmust och med andra tillsatser eller med andra andelar vinäger och druvmust.

    Utförlig information om vad Zetas Aceto Balsamico di Modena I.G.P.innehåller hittar du på zeta.nu

    http://www.zeta.nu/gott-att-veta/gott-att-veta-om-vinager/gott-att-veta-om-vinager-tillverkning/balsamvinager

    Vi svarar gärna på era frågor!
    /Anna

  • rosatalo 25 april 2013

    Så att låta bli att vilseleda är inte aktuellt? Bara för att namnen balsamico och balsamvinäger inte är namnskyddade betyder det väl inte att man ska kalla vad som helst för det. Jag är inte imponerad av förklaringarna som kommit från Zeta. Jag kommer inte att handla mer produkter från dem. Varför inte kalla vinägern för färgad vitvinsvinäger, för det är vad det är. Vilket trams ni håller på med.

    {yawn} (N)

  • DiLuca 25 april 2013

    Hej!

    Precis! Du har helt rätt, man ska inte vilseleda och kalla vad som helst för vad som helst. Vi saluför äkta Aceto Balsamico di Modena I.G.P. som är ett skyddat begrepp. Vi påstår inte att vi saluför en Aceto Balsamico di Modena Tradizionale D.O.P.

    Du har också rätt i att Aceto Balsamico di Modena I.G.P. innehåller vinäger.

    Följande lagstadgade krav har en Aceto Balsamico di Modena I.G.P.
    Druvsockerhalt 110 g/l
    Tillsatt E 150d Max 2%
    Andel druvmust 20 %
    Druvmustens densitet 1,24
    Mängd råvara (druvor) till 1 liter must 1,7 kg
    Andel vinäger 78%
    Den färdiga produktens densitet 1,06

    Zeta Aceto Balsamico di Modena I.G.P. Sigillo Rosso innehåller följande
    Druvsockerhalt 260 g/l
    Tillsatt E 150d Max 0,3%
    Andel druvmust 40 %
    Druvmustens densitet 1,33
    Mängd råvara (druvor) till 1 liter must 2,9 kg
    Andel vinäger 59,7%
    Den färdiga produktens densitet 1,13

    Information om våra övriga vinägrars innehåll finns på zeta.nu

    /Anna

  • rosatalo 25 april 2013

    http://www.aktavara.org/Guide.aspx?r_id=34611


    Läs särskilt avsnittet med rubriken " se upp för "

  • Anderstam 25 april 2013

    Trodde i min enfald att matprat var en sida för MK medlemmars småprat om mat.
    Inte en marknadsföringsplats för företag!
    (N)

  • annkatrin366 25 april 2013

    {ghost}

  • Kochang 25 april 2013

    Oj, det blev lite hett här.
    Jag märker i alla fall personligen av trenden hur fler och fler uppmärksammar vad de stoppar i sig. Själv har jag varit väldigt uppmärksam på innehållsdeklarationen på förpackningar i ett antal år. Ibland väljer jag att blunda för det jag inte tror är alltför "dåliga" E-ämnen, men många många saker har jag helt slutat upp att använda.
    Jag köper tex aldrig, eller åtminstone nästan aldrig, något som innehåller olika former av smaktillsatser. Vad katten är det för vara som behöver det?? Det kan ju få precis vad som helst att smaka bra och man undrar verkligen hur en del varor hade smakat utan just dessa smaktillsatser. De hade kanske varit totalt oätbara i många fall.

    Jag läste någonstans att hade vi istället ätit samma mat som våra husdjur får så hade vi mått ofantligt mycket bättre.

    Finns det några särskilda ämen eller tillsatser som ni själva undviker till varje pris?

  • rosatalo 25 april 2013

    Skrivet av [email protected] den 25 apr 2013

    {ghost}



    {question}

  • Mistys 25 april 2013

    Jag har också blivit mer och mer medveten om vad jag stoppar i grytorna. Det började med att jag upptäckte vad margarin, lätta mm är för något. Detta fick mig att övergå till smör och bregott. Sen började jag läsa om ökade allergier, astma mm Hur kommer det sig? Kan vår kost vara boven i dramat eller åtminstone en bidragande orsak? Varför ökar sjukdomar idag som var ovanliga när jag var liten på 60-70 talet och mamma lagade all mat själv med enkla råvaror utan tillsatser ? Finns det ett samband ? Har själv varit drabbad av cancer vid 34 års ålder och det blev min ögonöppnare. Om man bara läser och söker information ramlar pusselbitarna på plats och man får en riktig aha upplevelse...ja men självklart, så är det ju det finns ett sammanhang !

  • DoctorWho 25 april 2013

    Korv är en sak som jag ALLTID läser ingredienserna på. Förklaringen:
    När jag var tonåring och stod i en låång kön till kassan i en mataffär läste jag ingredienserna på några varor på hyllan bredvid mig för att få tiden att gå. Bullens pilsnerkorv var en av dem. Jag har själv valt att inte äta inälvsmat, (troligen för att jag blev tvingad att äta bla blodpudding i skolmatsalen trots att jag mådde illa av smaken.) Äntligen förstod jag varför jag aldrig har tyckt om smaken av Bullens korvar, nöthjärta och blodprotein av nöt och gris. Bindväv var jag tvungen att slå upp i ett lexikon när jag kom hem, enklaste förklaringen: Har du putsat en fläskfilé så har du sett bindväv. Det är den vita sega hinna som sitter runt om. Ingredienslistor för två av Bullens korvar följer nedan.

    Bullens varmkorv tillverkas av Scan.
    Ingredienser:
    Gris- och nötkött, Vatten, Potatismjöl, Nöthjärta, Nötlunga, Fett från gris, Bindväv från gris, Mjölkprotein, Salt, Blodprotein av nöt och gris, Potatisfiber, Druvsocker, Kryddor, Arom, Antioxidationsmedel E300, Konserveringsmedel E250

    Bullens pilsnerkorv tillverkas av Scan.
    Ingredienser:
    Gris- och nötkött, Vatten, Potatismjöl, Nöthjärta, Nötlunga, Potatismjöl, Fett från gris, Bindväv från gris, Mjölkprotein, Salt, Blodprotein av nöt och gris, Potatisfiber, Druvsocker, Kryddor, Arom, Antioxidationsmedel E300, Konserveringsmedel E250

  • KristinaIE 26 april 2013

    {angry-annoyed}
    Jag hörde nyligen att i Italien är det 80 % av konsumenterna som läser innehållsförteckningen på förpackningarna.I Sverige är det 10 %! Köpte ICA:s kalvkorv eftersom vi inte ville ha fläsk-kött. Såg sen på innehållsförteckningen: "Griskött, vatten, kalvkött..." Vi kontaktade ICA och fick veta att innehållet är 47 % griskött och 8% kalvkött!
    Jag rekommenderar intresserade att läsa Mats-Eric Nilssons bok "Den hemlige kocken. Det okända fusket med maten på din tallrik".
    Kristina Andersson

  • Mistys 26 april 2013

    Äter heller aldrig bullens korv....inte människoföda. Är också jättenoga med korv. Läser ingrediensförteckningen noga. Får inte innehålla blodproteiner, maskinurbenat kött och bindväv vilket alla "hot dogs" gör. Nej tack (N) När min son var liten var han så ledsen för att han inte fick äta "Denniskorv". Har aldrig köpt och skulle aldrig lägga pengarna på det heller.

    Har också läst "den hemlige kocken" jättebra bok som ger en aha upplevelser.

    Det är skrämmande att vi konsumenter inte är mer medvetna om vad vi köper och äter. Skulle alla sluta köpa Dennis hotdogs så skulle dom ju få ändra innehållet. Varför betala dyrt för innehåll som egentligen inte är människomat bara så fabrikanterna kan tjäna pengar på slaktavfall...nej tack!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.