Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mellanmål :)

  • Sashuk 25 mars 2011

    Hejsan!
    Alla av er vet och förstår säkert att det är rätt jobbigt att gå i skolan elr jobba hela dagen. Så när man kommer hem så vill man bara slappna av o ta det lungt. efter en stund kan man oxå upptäcka att man är lite hungrig, men ändå inte vill äta middag ännu, utan bara ta nåt litet, som tex mellanmål. så jag undrar är det någon som kan något bra recept? tacksam för alla svar :)

  • Buspippi 25 mars 2011

    Vi äter alltid en frukt när vi kommer hem. Då klarar vi oss både jag och min 3 åring fram tills middagen är klar vid 6 tiden.

  • Sashuk 25 mars 2011

    ja frukt är ju bra, fast det blir ju lite tråkigt efter några dagar, tycker jag iaf.

  • Cassiopeya 25 mars 2011

    Ja men gör en fruktsallad! Släng i några russin och häll över apelsinjuice, voila! du har något smaskens...vill du lyxa och vara lite onyttig kan du ta en klick glass till ;)

    fil och müsli är gott också!

    eller gör matmuffins med olika fyllningar.

    pizzabullar kanske är något? Gör ett helt gäng och släng i frysen! Mycket gott :D

    min favorit är nog piroger, hemmagjorda såklart, med köttfärsfyllning eller skink-och ostfyllning. yummie!

    våfflor är gott! inte så nyttigt men vissa dagar får man lyxa :D

    smoothies är också gott och lätt, och mättande. antingen med yoghurt som bas (jag brukar använda vaniljyoghurt och de frukter och bär som finns hemma), eller med juicebas (apelsinjuice är min favorit men det går bra med vilken som helst!).

    Hoppas du fått några idéer nu så du kan äta lite varierade mellanmål! :D

  • Sashuk 25 mars 2011

    mums låter gott!1 nu finns det mycket att välja på :D tack!

  • Cassiopeya 26 mars 2011

    åh du! bakpotatis är smidigt, om du kör den i mikron, gör någon god röra till medan potatisen blir klar...finns massa recept på olika röror här på MK, skinka, räkor, kräftstjärtar....

  • Cilla71a 27 mars 2011

    Jag brukar äta lite keso med kaviar eller dricka lite drickyoughurt. Är barnen hungriga så brukar dom få en frukt tills middagen är klar.

  • fvander 27 mars 2011

    finns hur mycket som helst! varma mackor är lätt att slänga ihop, gör i ugnen eller i smörgåsjärn. smoothies med olika smaksättningar, ha en bas av banan, youghurt och juice bara och tillsätt annan frukt, bär, osv.
    fil och müsli med en skivad banan eller torkad frukt i
    äggmackor med antingen stekt eller skivat/mosat kokt ägg, en klick kaviar på om du gillar det.
    olika frukt- och bärsoppor som blåbärssoppa, nyponsoppa, lyxa till med mandelbiskvier och glass i soppan
    fruktsallad med turkisk/grekisk youghurt och flytande honung eller sirap på och hackade nötter
    te och scones med marmelad & ost, superenkelt och supersnabbt att slänga ihop en sconesdeg, finns massor av recept här på matklubben

  • Cilla12 28 mars 2011

    Äpplen,

  • Sashuk 28 mars 2011

    ja, klart det finns mkt att välja på, men inte alltid man kommer på det ;) tack så mkt för tippsen! :P

  • Vetebullen 28 mars 2011

    Dessa äter jag själv 1 eller 2 av som extra energi men som ändå inte är för mycket om man ska äta snart.

    Supergoda Energikakor

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.