Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mest misslyckade

  • jollo10 19 november 2010

    hej, jag har startat en tråd där man får berätta om vad man senast eller vad som helst man bakade, lagade mm. som misslyckades TOTALT eller Lite, Något Du själv gjorde eller som din kompis gjort. Har du till exempel bakat bröd som blev segt eller tråkigt eller fick du inte ens in brödet i ungen för att brödet var rinnigt, hoppas ni förstår principen!

    Har inte sett någon annan likande tråd!

  • bigganv 19 november 2010

    För ett par år sedan skulle jag, som vanligt, lägga in sill till jul. jag kokade lagen, hällde den på sillen, satte på locket och ställde undan burkarna.
    På julafton, när vi skulle ha sillen, öppnade vi burkarna, och vad fann vi? En gröt av sill och lag..... Jag hade, av någon anledning, hällt på den VARMA lagen! Vi fick nöja oss med köpesill den julen... :-)

  • Cassiopeya 19 november 2010

    En gång när jag var lite stressad slängde jag ihop en rulltårta till elva kaffet. Gästerna var på väg och hjärtat bultade. In med rulltårtan och sen ut. Men ooops det vart inte rulltårta, det vart rulltårtsklad. Fick ställa fram plåten med halvfärdig rulltårta, en skål med grädde och en med sylt. Gick ju att äta men inte som jag tänkt mig! Som tur var fanns det vissa små med på fikat som fortfarande pratar om mosters misslyckade rulltårta som den bästa någonsin! :DD

  • tojve 19 november 2010

    min mamma kokar underbar vinbärssaft i slutet på somrarna, som jag sedan glatt sörplade i mig på eftermiddagarna efter skolan. En gång missade hon dock någonting med sötningen så hela satsen blev besk och jag kunde inte få i mig den. :P

  • jollo10 19 november 2010

    Hahahah vilak roliga historier, berätta gärna mer historier ifall ni har

  • MosterNettan 20 november 2010

    Jag har alltid varit duktig på att laga mat och tycker om att göra det. Men vi har ju det här med bakning. Det är min Akilleshäl. Jag är fullständigt värdelös att baka, allt utom finska pinnar.

    Skulle försöka mig på att göra Chicago-tårta, finns flera namn på den tror jag. En sån där som görs i långpanna med maräng och hallon. Det är så lätt att till och med jag skulle klara av sa min svärmor. Men icke - det blev sophinken för den.

    Jag är en sån som inte kan göra mjuka kakor ens med mix. Fattar inte varför...

    En gång när sonen fyllde år, 11 eller nåt sånt, hade jag gjort en tårta med färdiga tårtbottnar så blev resultatet jättebra. Tårtan blev fin! Men när jag skulle servera pojkarna tårtan snubblade jag på mattan som knölat ihop sig när grabbarna rusat till bordet. Tårtan i golvet. Alla grabbarna fick jätteroligt utom sonen.

    Det är tur det finns glass och chokladsås!!!

  • mafia 20 november 2010

    Min man skulle baka tekakor för många år sen. När han väl lagt dem på plåten, tunt och fint utkavlade så vägrade de att jäsa. När han plockade ut dem ur ugnen, var de spröda knapriga . Barnen tittade in med kompisar och bjöds på nybakade tekakor med smör på. Dottern kom tillbaka gång på gång, med fler och fler kamrater och bad bevekande:" Kan vi inte få fler kex, pappa"
    Inte så misslyckat ändå.
    Då blev resultatet sämre, när jag hittade ett recept i en tidning på en chokladkaka med vitlök!!!!!
    . Nyfiken och exprimenterande som jag alltid är, var jag tvungen att prova. Minerna på mina kära var obeskrivliga. Då tog jag med mig resterna till jobbet men ack och nej. Uppskattningen uteblev helt.

  • jollo10 20 november 2010

    Chokladkaka med vitlök? Vad är det för recept?

  • Cassiopeya 20 november 2010

    Skrivet av MosterNettan den 20 nov 2010

    Jag har alltid varit duktig på att laga mat och tycker om att göra det. Men vi har ju det här med bakning. Det är min Akilleshäl. Jag är fullständigt värdelös att baka, allt utom finska pinnar.

    Skulle försöka mig på att göra Chicago-tårta, finns flera namn på den tror jag. En sån där som görs i långpanna med maräng och hallon. Det är så lätt att till och med jag skulle klara av sa min svärmor. Men icke - det blev sophinken för den.

    Jag är en sån som inte kan göra mjuka kakor ens med mix. Fattar inte varför...

    En gång när sonen fyllde år, 11 eller nåt sånt, hade jag gjort en tårta med färdiga tårtbottnar så blev resultatet jättebra. Tårtan blev fin! Men när jag skulle servera pojkarna tårtan snubblade jag på mattan som knölat ihop sig när grabbarna rusat till bordet. Tårtan i golvet. Alla grabbarna fick jätteroligt utom sonen.

    Det är tur det finns glass och chokladsås!!!


    Men usch vad trist! Men jag håller med, tur det finns glass :DD Det funkar alltid!

  • EricaGrahn 20 november 2010

    Jag har ett stort intresse för bakning, även matlagning men många gånger har det ändå inte funkat som jag vill!

    Det var någon gång för inte så länge sen som jag skullee baka wienerbröd.. Har gjort det förut, och har alltid gått utmärkt! Gjorde degen precis som vanligt, följde receptet till punkt och pricka osv. men vad blev det? Degen gick inte ihop, det blev mer en sås. Jag gav dock inte upp utan fortsatte, då blev det precis som den skulle.. Jag gör dem, fina blev dom! .. Men väl på plåten.. Vad händer? JO, dom jäser aldrig!
    Små blev dom, men goda! :)

  • flabban 20 november 2010

    En gång för många år sen, när vi fick oväntat besök, gjorde jag petit choux, som jag gjort så många gånger förrut. Men vad hände, något plattare har aldrig mitt öga skådat. Det blev kex till kaffet. Tilläggas kan att vi hade varken frys eller micro på den tiden.

  • Gnurf 20 november 2010

    Skulle göra pizzasnittar till välkomstbubblet en Nyårsafton för några år sedan. Råkade ta smörgåspapper ist för bakplåtspapper på plåten. När pizzalängderna kom ut ur ugnen var de väl integrerade med underläggspappret (fastlimmade med Karlssons klister typ). Fick pensla varmt vatten med brödpensel och lirka loss smörgåspappret centimeter för centimeter...

    Fast smaken var det inget fel på {party}

  • mafia 20 november 2010

    Skrivet av jollo10 den 20 nov 2010

    Chokladkaka med vitlök? Vad är det för recept?


    Tro inte att jag sparade det och var glad för att du inte har det.

  • estrid1 20 november 2010

    Min dåvarande man kom glad i hågen hem från jobbet med en hel bärkasse full med röda vinbär.Frysen var full.Min enda erfarenhet från safting och syltning var från förskolan då vi gorde rönnbärsgele.Fick fram ett recept på vinbärssaft.Hällde den goda saften på flaskor som fick stå på diskbänken under natten och kallna.På morgonen skulle maken ta ett glas saft.Det kom inget ur flaskan för det hade blivit gele.Skulle göra sockerbullar då det var min tur att ta med fika , dom gäste inte utan blev små och hårda.Min far som är kockutbildad skulle göra skorpor.Dom blev så hårda att hästen fick äta upp dem...

  • wimpan 20 november 2010

    :sJag hade ett beredskapsarbete i ett kök på ett äldreboende för snart trettio år sedan och vi skulle göra fattiga riddare.Jag skulle blanda socker och kanel som vetebrödet skulle vändas i men det uppskattades inte av dom gamla vid serveringen för jag hade tagit salt ist för socker

  • Okänd 20 november 2010

    Det värsta som jag gjort som jag helst av allt vill glömma var när jag nyss flyttat från mina föräldrar, var 17 år.
    Jag fick oväntade gäster och skulle slänga ihop en mjuk kaka. Jag hade ett pkt pistagekaka i skåpet och hällde i pulvret, sen vattnet. Då fick jag se nåt blask i skålen, jag hade tagit 1½ LITER vatten istället för 1 ½ DL vatten. Jag hade läst fel!! Jag skäms än i dag {embarrassed}

  • Okänd 20 november 2010

    Jag minns också en fadäs när jag skulle larva till mig och baka maränger. Jag vispade ihop äggvita och socker men tydligen inte så länge som det behövdes.

    Dom flöt ut på plåten och såg mer ut som mintpastiller när dom var färdiga och stenhårda. Något bättre är jag väl på bakning nu även att jag inte litar på mig själv.

  • lingonbubble 20 november 2010

    Om det kan ha varit två tre år sedan på julafton som min far skulle göra Janssons så gick det väl inte alls som planerat.

    Pappa hade gjort i ordning alltihop och ställt ifrån sig ansjovisspadet på diskbänken, för att alltså använda det senare. När han då skulle använda det så hörde man frågan genom huset "var är spadet?" Det visade sig att mamma hade slängt det utan att tänka sig riktigt för. Därför slängde hon sig iväg de 7 kilometerna till stan för att köpa nytt. Denna gång gick det till på samma sätt. Pappa ställde ifrån sig burken och mamma slängde iväg den.

    Jag kommer tyvärr inte ihåg slutet på historien men jag gissar på att mamma någon timme innan släkten kom hem klockan 13.00 fick åka ner och köpa den andra burken ansjovis under den julaftonen.
    :)

  • MizzQt 20 november 2010

    Maken min skulle göra egna våfflor på sin mors recept. Med sin mor i luren noterade han alla ingredienser men något blev galet och mannen reflekterade inte över att 5 tsk salt var en "aning" mycket.

    Vår son klämde i sig en halv våffla, innan vi andra hann börja, sen ville han inte ha mer. Jag tog en bit på gaffeln och satte våfflan mot tungan och reflexen var att omedelbart spotta ut det, så salt var det haha. :x

    Det var bara att ställa sig o göra en ny sats våffelsmet.

  • SeijaKaarina 20 november 2010

    Min man skulle fixa mat till sönerna som var rätt små på den tiden. Han gjorde det lätt för sig som vanligt. Köpte färdig pizza som skulle bara gräddas i ugnen. Sagt och gjort. På med värmen i ugnen och in med pizzorna. Läsa på förfpackningen det var inte ens att tänka på- Så det blev hög värme och grill symbolen på ungen. När han tyckte och trodde att dessa var klara och tog ut pizzorna så var dessa stenhårda och torra. Omöljiga att äta, men som fresbe dög pizzorna till! Det testades med lysande resultat. Grabbarna pratar om pappas pizzor än idag!{highfive}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.