Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Microvågsugn, djävulens kastrull???

  • Jade69 1 juli 2008

    Hej hopp alla glada matpratare,

    Jag skilde mig för ett antal månader sedan. Efter som min matlagning i det närmaste varit obefintlig under alla år blev det micromat för hela slanten. Praktiskt tyckte jag de dagar jag inte bjöd in mig själv hos vänner precis lagom till middagstid.

    En efter en började mina väninnor kommentera min kosthållning. Den ena sa värre saker än den andre. En sa att all näring förstördes och att all den mat jag åt blev helt näringslös. En sa att jag skulle tappa mina öron!! Nä skämt åsido så undrar jag faktiskt vilka rön som finns ang detta. Själv använder jag numera micron väldigt sparsamt. I princip bara till popcorne. Dock använder jag den när jag tinar mina hembakade grahamsbullar som smakar papper om man inte fryser in dom.

    Förstör jag all näring i bullarna när jag micrar dom:'(

  • The_mama97mia 1 juli 2008

    Grattis till skilsmässan, eller välkommen till livet efter detta... Missförstå mig rätt nu.

    Jag tror inte ett dugg på att mikron skulle vara dålig för din kost överhuvudtaget/kosthållning. Lägg av. Det finns bra recept på hur man tillgara mat i mikron, själv tycker jag inte att det ser lika gott ut, men resultatet är ju detsamma. Mat ska värmas upp.

    Suck. Du kanske ska skilja dig från några av väninnorna med.....

  • frucaos 1 juli 2008

    Håller med - skulle det verkligen vara så att micron var så dålig så tror jag nog att konsumentverket skulle gå ut och varna för dem!
    Jag värmer ofta mat i micron, och i stort sett alltid bröd.
    Men färdigrätter som ska värmas i micron är inte så näringsriktiga - inte microns fel utan tillverkarnas. Bättre att laga mat själv, från råvaror. Mindre fett, fler näringsämnen, billigare. Enda nackdelen är väl att det tar lite mer tid, men med god planering går det faktiskt rätt fort att laga riktig mat!
    Att man sen har en period när man inte orkar ta tag i saker som matlagning är ju en annan sak! Skillsmässor är smärtsamma, jag hoppas innerligt att jag aldrig ska behöva genomgå en!

  • Jade69 1 juli 2008

    Ah ni är för goa(Y). Jag tror inte heller att micron är så farlig som mina väninnor gör gällande. Och ni har så rätt det är nog när man köper färdig micromat som det inte är så bra. Så då kan jag lugnt fortsätta att micra mina godiga bullar till frukost:D

    Tack för den(H)

  • monac 1 juli 2008

    jade69, Håller med dina vänninor...! (kanske öronen ramlar av, vem vet?:o)
    Yttersta nödfall!
    Ta en liten teflon kastrull & värm/laga din mat i den. Ät maten så färsk som möjligt!

    djävulens kastrull,...he he...ett bra uttryck!
    När min befintliga micro pajar kommer det inte in någon ny!

  • bernit 1 juli 2008

    Micron är toppen på alla sätt och absolut ofarlig (om man inte stoppar i katten)

    /BÅ :p

  • mariaefors 1 juli 2008

    Mikron är en super köksmaskin som jag använder till att tina upp frysta varor i eller för att värma upp överbliven mat från dan innan. Räddaren i nöden (Y)! Däremot tillreder jag inte mat i den.

    I dagens stressiga tid och samhälle förstår jag inte hur någon kan klara sig utan mikrovågsugn...

  • monac 1 juli 2008

    Skrivet av bernit den 1 jul 2008

    Micron är toppen på alla sätt och absolut ofarlig (om man inte stoppar i katten)

    /BÅ :p
    absolut ofarlig????:o
    Är du säker på det bernit????

  • Jade69 1 juli 2008

    bernit, oups! ja några kissekatter vill man inte få in i micron haha:D

    monac, kommer att göra som du, när micron lägger av blir det ingen ny!!!(Y)(Y)

  • tantdrake 1 juli 2008

    :o är oxå skild och har singelhushåll ....fast utan micro.....bestämde mej för att göra som jag gjorde BM....Before Microwave. Tar upp frysbackarna i kylen kvällen innan och tinar dem först, sen värma i gryta eller i ugnen. Brödet värmer jag i ugnen eller i rostaren - underbart!!!
    Här måste tilläggas att halvfabrikat eller helfabrikat ändå aldrig skulle komma innanför min dörr!!! Lagar all mat själv och portionsförpackar. Gooooodare (L) och eftersom jag gillar njutningar så är valet lätt!
    Microbristen var ett ekonomiskt beslut då efter separationen - hade inget med näringsvärde eller allmänfarlighet att göra. Bara för liten plånbok för allt som behövdes införskaffas.
    Och vet ni....saknar inte micron ett dugg!!! Nu vill jag inte ha nån fast jag har råd :p

  • Jade69 1 juli 2008

    Heja tantdrake(Y)(Y),

    Lagar all mat själv, wow inte illa, sällan man hör någon göra det idag. Synd för det blir så mycket godare och är definitivt värt den lilla extra tid det tar att göra det själv från grunden.

    Om någon undrar varför man sitter uppe mitt i natten och skriver inlägg så är det inte av egen fri vilja:Z. 14-åriga sonbarnet ska göra ett sömn-EEG imorgonbitti(idag). Har bara 7 timmar kvar gäsp.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.