Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mina GI fragor

  • puntella 10 juni 2009

    Började med GI igar, men har en känsla av att jag gör en massa fel, tycker att det är svart att veta vad man far/inte far.
    Tänkte använda det här inlägget till alla fragor som jag stöter pa.

    1) Far man använda soja (mrs Cheng)?
    2) Far man använda sambal (badjak / oelek)?
    3) Far man använda currypaste?

    Vad jag har förstatt är det olika beroende pa i vilken fas man sitter (har ju precis börjat).
    Tyckte att det blev för trist att bara steka kyckling och använde currypaste och sambal (har fatt för mig att starka kryddor är bra), kan dessutom inte hitta recept som är lämpliga sa här i början :'(

  • rallylena 10 juni 2009

    Du har rätt, starka kryddor är bra. De sätter fart på ämnesomsättningen och därmed förbränningen. Det GI går ut på är ju att äta mycket protein och lite kolhydrater. Proteinrika livsmedel är tex. kyckling, fisk, kött, ägg och baljväxter (ärter, bönor etc.). Undvik sånt som har snabb energi, tex. potatis, ris, pasta, bröd etc. och naturligtvis allt som är sött! Sallad och grönsaker är också bra, de innehåller fibrer vitaminer och mineraler, nästan inga kolhydrater alls (dock heller ej protein). Lycka till!

  • puntella 10 juni 2009

    En annan sak som jag inte riktigt förstar är mjölkprodukter...

    Enligt GI tabeller är GI värdet pa röd mjölk lägre än lätt/mellan/mini, varför star det da alltid att man ska använda sig av lättprodukter i recepten?

    Far man använda tomat i burk första veckan? Tomatpuré?
    Maste hitta pa natt med köttfärsen imorgon...

    Hittade förresten 70% choklad med chili, maste ju vara top (pga av den heta chilin)!

  • Ulrika91 10 juni 2009

    Tomat är ju himla nyttigt, mer Cvitamin i de än det är i citrusfrukt. Tomat ska du aboslut kunna äta, i alla dess former. Det är mycket anitoxidanter i och då är alltså tomatpuré mest nyttigast, eftersom den är koncentrerad :)

  • mooseella 10 juni 2009

    Jag tänker så här, ät allt med ta bort det vita (vitt mjöl, vitt ris, potatis, socker) Red hellre en sås genom att koka ihop den lite. Använd vildris eller basmati som är det bästa vita riset ur GI synpunkt. Rårivna grönsaker är väldigt gott blandade med lite bönor med vinegrett på till alla typer av kött eller fågel/fisk. Grönsaker är ok.
    Bra lunchomelett är:( Eller middag om det är väldigt varmt.)
    Tortilla á la Montignac
    4 portioner
    Tillagningstid: 35 minuter

    2 gula lökar, finhackade
    4 vitlöksklyftor, finhackade
    olivolja
    3 små squasher, tunt skivade
    8 ägg
    3 msk hackad persilja
    250 g tomater, tärnade och väl avrunna
    Herbes de Provence
    200 mozzarella
    salt, nymald peppar
    cayennepeppar
    chiliolja

    Fräs löken och vitlöken i olivolja i en mycket stor stekpanna på svag värme. Tillsätt squash och ev. mer olivolja om det behövs. Fräs men se till så att inte lök och vitlök bränner fast. Vispa äggen och krydda med salt och peppar och cayennepeppar, tillsätt även hackad persilja. Häll äggsmeten i stekpannan och stek på svag värme utan att röra om.
    Medan äggsmeten stelnar strör du över tomattärningarna.
    Värm grillen i ugnen till 250 celsius. När tortillan är nästan klar stör du på Herbes de Provence och lägger på ett jämnt lager mozzarella. Ställ tortillan 10 cm under grillen så att osten smälter.
    Droppa på olivolja smaksatt med chili och servera.

  • jimboz 10 juni 2009

    Jag hittade en sida som är gratis... http://www.gi-metoden.nu/

    Dom har recept och forum..Jag har reggat mig där nu och ska se vad det ger !

  • puntella 10 juni 2009

    Var medlem där för nagra ar sen (har registrerat mig pa nytt), men alla deras recept är fas 3 eller 4, sa hjälper inte sa här i början...

  • Okänd 11 juni 2009

    Skrivet av puntella den 11 jun 2009

    Var medlem där för nagra ar sen (har registrerat mig pa nytt), men alla deras recept är fas 3 eller 4, sa hjälper inte sa här i början...


    Enligt GI-Metoden.nu finns det bara tre faser inom GI.
    Fas ett och två innebär att man äter mat med mycket låg kolhydratshalt, mindre än 20 gram per dag, detta gör man tills kroppen befinner sig i ketos, där övergår man automatiskt till fas två.
    Sedan gäller det att hålla sig där så länge man vill gå ner i vikt, och det gör man om man inte äter mer än 20 gram kolhydrater per dag, detta är alltså fas två.
    Sedan övergår man till fas tre, då kan man börja att tillföra fiberrikt mörkt bröd, fullkornspasta, och andra matvaror som innehåller "långsamma" kolhydrater.
    Ett annat måste med GI-Metoden är att man ökar på sin dagliga motion, det räcker inte med de vanliga rutinerna, ut och promenera, det gjorde vi!
    Undertecknad är medlem i GI-Metoden.nu sedan flera år och har skapat flera recept enligt metodens fas ett och två som finns i deras kokbok.
    Tillsammans gick vi ner 36 kilo under en åttamånadersperiod tillsammans med GI-Metoden.nu! Lillan minskade 20 kilo och jag själv 16 kilo. Lillan har i stort sett hållit sin vikt, har gått upp ett par kilo, medans det gått lite sämre för mig. Därför har jag nu börjat med stenhård fas ett igen. Började förra lördagen och har rden minskat tre kilo! Men det är mycket vätska som försvinner i början så det går snabbare då.
    Lycka till med GI-Metoden alla som börjar med den!
    Janne-G & Lillan

  • puntella 11 juni 2009

    Hmm har för mig att GI-Metoden.nu's första fas varade i 3 dagar, följande fas 20 g kolhydrater...

    Varför försvinner det det vätska? Enda som tas bort är ju mjöl osv....
    Hmm kanske borde försöka halla mig till 20 g kolhydrater / dag, hur jag nu ska kunna räkna ut det...

    Sökte igenom deras recept här om dagen, hittade inget för fas 1 iallafall (hade för mig att det bara stond fas 3-4, men var troligen 2-3 da...).

  • jimboz 11 juni 2009

    jag önskade att jag hade en flickvän som pushade mig men jag har bara 2 tonåringar hemma och dom vräker i sig kolhydrater..Men så går dom ju på gym,dans,amerikansk fotboll osv..Synd att man inte går ner i vikt på att tjata på barn, då hade jag haft vingar och vägt som en Kolibri :)

  • mooseella 11 juni 2009

    Ja, i det läget hade nog alla föräldrar varit små och tunna varelser. :D *asg'

  • puntella 11 juni 2009

    Inga problem Jimboz, jag är bra pa att tjata.
    Dags att sätta igang!!!!

    NUUUUUUU!!! *spark i baken*

  • Stighastrup 11 juni 2009

    Glöm GI och satsa på LCHF istället. Börja på www.kostdoktorn.se

  • puntella 11 juni 2009

    Men vad är det för skillnad????

    Tycker att Atkins, LCHF och GI verkar vara samma sak...

    Antar att kostdoktorn kostar pengar, inget för mig eftersom jag inte ens kan fa tag pa alla ingredienser.

  • Okänd 12 juni 2009

    Skrivet av puntella den 11 jun 2009

    Men vad är det för skillnad????

    Tycker att Atkins, LCHF och GI verkar vara samma sak...

    Antar att kostdoktorn kostar pengar, inget för mig eftersom jag inte ens kan fa tag pa alla ingredienser.



    Är det verkligen så illa ställt i Holland att det inte går att få tag på de ingredienser som behövs för en kost enligt GI eller LCHF?
    Då tycker jag synd om dom som tvingas att bo där!

  • proborg 12 juni 2009

    Hej- jag har läst hela tråden
    Jag har själv gått ner 27 kilo på 8 månader.

    Mina kommentarer

    1
    Jag anser inte GI metoden hör ihop med Ketonfas etc .. det är en annan metod som jag provat tex Cambridge.... gav mest förstoppning .

    2
    GI är avsedd för kontroll av blodsocker och insulin - inte en strikt btningsmetod även om den hjälper till

    3
    Är GI LCHF och Atkins mfl samma sak .. ?
    NEJ .. men dom berör varandra.
    Jag har läst alla och provat alla och skapat en egen enkel principlista se nedan.

    GRUND= jämnt blodsocker + mindre energieintag + ökad förbränning(motion tex)

    a)
    Skippa helt alla Kolhydrater som jag enkelt kan skippa
    dvs, alla läsk, godis, kaffebröd, söta efterrätter, vitt bröd, potatis, pasta, ris.
    Deta gynnar både GI och energiesituationen.

    b)
    Om du äter kolhydrater följ GI
    dvs om du äter müsli till frukost ... Puluns Müsli är ett sätt

    c)
    Fet mat = inga problem
    MEN fett är dubbelt så kaloririkt som Kolhydrater
    nötter tex är jättebra GI men har högt energieinnehåll - Måttlighet!

    d)
    Proteiner - ät mycket rent kött, kyckling, tonfisk.

    e)
    Vin sprit
    Påverkar inte blodsocker negativt (finns dock andra nackdelar)
    har relativt högt energieinnehåll, men inte extremt
    Jag har personligen ingen stor restriktion här, jag dricker mycket vin.

    f)
    Frukt
    Skippa all frukt. Frukt innehåller Fruktos vilket är en katastrof.
    Framförallt skippa bananerna i fruktkorgen på jobbet.

    g)
    grönsaker
    ät massor särskilt avocado.

    h)
    vinäger
    Vinäger är nyttigt ddet höjer förbränningen.
    Jag har en Vinflaska med Äpllecidervinäger (20% + vatten) väl kyld i Kylen.
    När jag blir sugen på ett glas vin tar jag ofta ett glas vinäger istället.

    i)
    motion
    cyckla eller gå minst en halvtimme helst på morgonen och VIKTIGT ät en rejäl frukost
    ät sedan mindre mot kvällen.

    Summa summarum

    mindre kolhydrater - mer protein - mindre fukt - gärna måttligt med riktigt fett - mera motion

    4
    Klanka inte på Holland ... har bott där flera år
    Det finns bättre möjlighter till råvaror och matglädje där än i Sverige
    Bara man ger tusan i Patat Frit med Orlogsauce

    Peter

  • jensanw31 12 juni 2009

    (Y)

  • puntella 12 juni 2009

    Tack Peter!

    Kommer precis hem från marknaden, köpte blomkål, rucola, nån blandning av sallader (har ingen aning om vad det är), rökt lax snipper (tänkte ha i sallad till lunch), nan rökt fisk som skulle vara typ sill (maste prova), jord-/cashewnötter med vitlök/basilika (har för mig att det var basilika, var iallafall nått grönt :D), blandade oliver, 1 kg räkor (tänkte att man kanske äter mindre om man måste skala :o).

    Dessutom blev det sambalost med chili och en fruktansvärt god getost.
    Antar att ostarna måste vänta ett tag i mitt fall...

    Jag måste ha gjort nått fel, började i tisdags:
    tisdag: 76,3 k
    onsdag: 75,8 kg
    torsdag: 75,6 kg
    fredag: 76,2 kg

    Har gatt upp i vikt :'(
    Känns ju lite värdelöst :'(

    Kan det bero på min aubergineröra? http://www.matklubben.se/recept/fylld_aubergine_69959.html
    Använde pyttelite ost...

    Började egentligen den 3 juni (gick ner från 77,2 kg till 75,6 på ett dygn), men det kom en 4 rätters och en utflykt med jobbet ivägen, lyckligtvis väger jag iallafall mindre än då :D

    Peter: Frukten blir nog inga problem, glömmer att köpa och är allergisk för en massa. Vad jag hade tänkt mig var att gå ner till minst 65 kg, fortsätta att äta GI aktigt då men mindre strängt och synda nån gång ibland. :D

    Jan Gunnar J: Vilket sätt att tänka! Låter som en 3 åring (no offence!)!
    Att man inte kan få tag på dinkel, durum osv (iallafall har inte jag lyckats) är knappast en anledning att inte vilja bo i Holland! Det går att få tag på bulghur, quinoa, cous cous osv. Bara lite svårt att hitta nått som jag kan baka GI bröd med :'(

    GI är ingen känd metod här, finns ett par böcker på biblioteket, men ingen har hört talas om det.
    Kanske kan jag hitta rätt ingredienser i Tyskland, de hade iallafall fullkornsströbröd när jag var där sist :p

  • puntella 12 juni 2009

    Nu ska jag försöka mig på att marinera vitlökar, det borde man väl få äta...

  • proborg 12 juni 2009

    Man åker upp och ner ca 2 kilo hela tiden ..
    dom snabba viktminskningarna är vatten
    du behöver inte vara rädd för osten och feta saker fisk är kanon

    hur mycket rör du på dig ...

    Blomkål .. koka och mosa blanda i stekta bakonbitar och 1-2 cm långa stänger av grön sparris som du fräser lätt i fettet efter baconet ... rena godiset
    Laxbitar med gorgonsola i ugnen ett tag passar till .. strö lite lätt"stekta" pinjenötter på

    att gå ner i vikt tar tid att gå ner i källaren går fortare ..

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.