Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mina GI fragor

  • proborg 12 juni 2009

    GI bröd ... gör en Farinata på Kikärtsmjöl...
    bra om inte tål Gluten

    Degen (smeten)
    3dl kikärtsmjöl
    3,5-4 dl vatten (gärna mineralvatten)
    1 tesked salt
    ½ tesked färskmald peppar
    ½ dl extra-virgin olivolja

    option - tillsätt 1-2 dl riven parmesan i smeten

    garnering/fyllning
    3 tomater
    vitlök efter smak, jag använder en hel kinesisk vitlök (4 normala klyftor)
    1 lök, hackad som man låter svettas i stekpannan med olivolja och vitlök
    olivolja
    20 svarta oliver
    option champinjoner
    några nypor färska (frysta/ torkade) örter finhackat… valfritt slag
    några soltorkade tomater hackade
    ringla lite honung efter eget tycke
    salta peppra

  • puntella 15 juni 2009

    Var till en hälsokost affär i helgen, tror jag sag kikärtsmjöl (i allafall i nan hälsokost affär) sa det här brödet gar nog att göra TACK!

    Hoppas bara att det smakar bättre än kikärtor, för det är inte ätbart tycker jag.

    Köpte bovete (far man egentligen äta det? kom pa senare att det var vete....) och natt som heter amaranth/amarante. Nagon som har hört talats om det och vet om man far äta det? Enligt förpackningen liknar det quinoa (sa jag utgick ifran att det var ok....).

    Kan man egentligen se pa innehallsförteckningen pa varor om man kan äta det enligt GI eller inte?

    Verkar som om jag bara gar upp i stället för ner :'(
    Imorgon kan jag väga mig pa min egen vag igen sa vi far väl se. Förstar bara inte...
    Äter bara ägg, bacon, kött/fisk, sallad, grönsaker. Drack dessutom en massa vatten med citron och grönt te, ända hade jag gatt upp 0,4 kg :'(
    Hoppas att det inte fortsätter sa, för da är motivationen snabbt borta :o

  • proborg 15 juni 2009

    ät rejält till frukost sedan mindre och mindre under dagen
    måttliga portioner ... fet mat är nyttigt men energirikt...
    ... motionera

    går du inte ner då har du nog inte mycket att ta av,,,,

  • Okänd 15 juni 2009

    Fredagen den 5/6 bestämde jag mig, efter ett bastubad med tillhörande vägning, 84,5 kilo, att starta en ny omgång med GI-Fas ett.
    Fredagen den 12/6 var det ny vägning, 81,2 kilo.
    Jag har varje dag ätit frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag.
    Har inte varit hungrig en enda gång, men känt av sötsuget,
    Nu går jag in i vecka två, av erfarenhet vet jag att det kommer att bli en större viktminskning den här veckan, kanske tre till fyra kilo!
    Inga konstigheter alls.

    Men det finns inget GI-Bröd!

    Mjöl av alla slag måste bort under fas ett och två.
    Liksom frukt och ris, pasta och alla andra snabba kolhydrater, annars fungerar det helt enkelt inte!
    Här skiljer sig inte GI och LCHF åt, i båda metoderna måste kolhydraterna bort.
    Nej, man måste bestämma sig för vad man vill göra, ta reda på hur man skall nå fram till detta, sedan är det bara att utföra efter egen förmåga och inte bry sig så mycket om vad andra påstår!

    Jag ser med tillförsikt fram emot nästa vägning på torsdag, har "smygvägt" mig i dag,fastän jag bara brukar väga mig en gång i veckan, det ser lovande ut!

  • puntella 15 juni 2009

    Tänker inte äta bröd pa ett tag heller, men vill gärna veta vad man kan köpa och baka eget av (allt är ju bättre än vetemjöl iallafall).

    Känns som om man vill ha bulghur eller bönor till men det far väl vänta ett tag, far väl fortsätta Äta bara grönsaker, kött/fisk och ägg, börjar redan bli trakigt :(

    Peter: Det finns tyvärr en hel del att ta av. Vem hade kunnat ana att jag kunde bli sa tjock (när jag vae 21 ar vägde jag 46,5 kilo, är 172 m lang, och da at jag allt och en massa).
    Det värsta är att jag gatt upp mer än 8 kilo sen jag sluta med antidepressiva för ungefär en manad sen, fattar inte hur, men verkar heller inte vilja försvinna :'(

  • puntella 17 juni 2009

    Hmmmm, vill verkligen ha natt gott, typ efterätt / muffins.
    Finns det nagon typ av muffins (söta eller brödaktiga) som man kan göra enligt GI (har köpt en muffinmaker)?
    Har även köpt en hushallsmaskin som jag skulle vilja använda, men verkar inte som om det gar om man ska leva enligt GI

    Om man syndar med vin, är rödvin da bäst enligt GI?

    Fattar fortfarande inte varför alla säger att man ska dricka lättmjölk osv när GI (enligt tabeller) är lägre hos röd mjölk...

    Hur är det egentligen om man vill göra nagot som innehaller socker? Jag har köpt nan typ socker (tror att diabetiker använder detta socker), är det bättre att använda?

    i vilken GI fas kan jag äta detta Chezz cake eller cheesecake frozen

    Tack pa förhand

  • puntella 17 juni 2009

    Oeps menade det här receptet Blomkål och broccolimos med grillad kyckling LCHF

    Men nu när jag ända fick dit chezz caken.. Kan man äta den (i vilken fas?) om man byter ut sockret?

  • safir74 17 juni 2009

    Det finns visst GI-bröd!
    http://www.matklubben.se/matprat/matbroed_43/koepa_gi_broed_i_butik_5751.html

    Man kan använda sig utav Dinkelmjöl när man bakar bröd,kakor eller dylikt. Det funkar jättebra dessvärre så är den dyrare än vanligt vetemjöl.

    Sockret kan bytas ut mot sötningsmedel typ Hermetas eller Canderel. Men du kan även använda råsocker. Jag bakade jättegoda blåbärsmuffins häromdagen med dinkelmjöl och råsocker. De blev jättegoda och inte så söta.(Y):D

    I fas 1 ska man dricka röd mjölk.

  • safir74 17 juni 2009

    dubbel post

  • puntella 17 juni 2009

    Problemet är att jag inte kan hitta dinkelmjöl här, men det ska ga att köpa vid kvarnar har jag hört. Far väl leta reda pa en kvarn i närheten...

    Har du receptet pa de där blabärsmuffinsen?
    Är de ok att äta enligt GI, sa ja, i vilken fas?

  • safir74 17 juni 2009

    Dinkelmjölet jag köper kommer från Dinkelboden. De använder sig av tyska dinkelsorter : Bauländer Spelz och Frankenkorn.

    Jag använde detta recept när jag bakade muffins, byte mjölet mot dinkelmjöl och sockret mot råsocker. Hade i 2 dl frysta blåbär. Du kan nog äta de redan i fas 1..

    http://www.dansukker.com/default.aspx?ID=38&ProductPage=2&ProductID=1491&GroupID=52

  • mooseella 17 juni 2009

    Skrivet av puntella den 17 jun 2009

    Problemet är att jag inte kan hitta dinkelmjöl här, men det ska ga att köpa vid kvarnar har jag hört. Far väl leta reda pa en kvarn i närheten...

    Har du receptet pa de där blabärsmuffinsen?
    Är de ok att äta enligt GI, sa ja, i vilken fas?


    DINKEL kan också heta SPELT.
    Enligt GI så äter man inga sötsaker. Sötsuget försvinner efter ett tag. Du måste nog ändra ditt tänk om sötsaker. Då ska du se att alt går mycket lättare.

  • puntella 17 juni 2009

    Äter i stort sett aldrig sötsaker, men nu vill jag ha muffins LOL

    Är sirap ok?
    Vet att jag gjorde linfrö pankakor när jag försökte mig pa Atkind för ett par ar sen...

  • mooseella 17 juni 2009

    sirap är också socker, .
    Socker och sockeravvänjning
    Socker

    Socker är ett kolhydrat och ett organsikt ämne. Sackaros är ett annat ord för socker. 80 % av sockret vi äter är gömt i vanlig mat. Exempel på sådan mat är fruktyoghurt, mjukost, ketchup och pulver såser. Om vi äter för mycket socker, ökar riskerna för blindtarmsinfektion, cancer i tjocktarmen, hemorrojder, förstoppning, allergier, hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och humörsvängningar. För mycket intag av socker ger även symptom på bland annat, irritation, sömnlöshet och yrsel.

    Sockeravvänjning

    Sockeravvänjning är nödvändigt för den som har blivit beroende av socker. Avvänjningen kan liknas vid en sådan som en narkoman måste gå igenom innan han blir ”ren” från drogerna. Det du måste göra är att successivt minska mängden socker och att ersätta detta med sockerfattiga och sockerfria alternativ. När du känner ett sockersug så kan du äta morötter, avokado eller nötter till exempel. De två första veckorna är alltid svårast. Det är då som kroppen börjar sakna suget efter sockret men också avvänja sig beroendet efter socker. Det viktigaste under den här perioden är att få känna kärlek runtomkring sig, motionera och allt annat som ökar ditt välbefinnande.

  • puntella 18 juni 2009

    SOCKER:

    Ok jag vet att socker inte är bra, men om man nu vill synda finns det nagon typ av socker som är ok?
    Vilken typ socker bör man välja?
    1) syntetiskt
    2) honing
    3) fruktsocker
    4) druvsocker
    5) rasocker

    Blir matten samma?
    typ 1 dl socker = 1 dl rasocker?

  • monfo 20 september 2009

    Ni som har god koll: Hur är det med färska fikon?
    Vet att de har högt gi-värde men har också läst att de är bra snacks,

  • proborg 20 september 2009

    Skrivet av puntella den 10 jun 2009

    Började med GI igar, men har en känsla av att jag gör en massa fel, tycker att det är svart att veta vad man far/inte far.
    Tänkte använda det här inlägget till alla fragor som jag stöter pa.

    1) Far man använda soja (mrs Cheng)?
    2) Far man använda sambal (badjak / oelek)?
    3) Far man använda currypaste?

    Vad jag har förstatt är det olika beroende pa i vilken fas man sitter (har ju precis börjat).
    Tyckte att det blev för trist att bara steka kyckling och använde currypaste och sambal (har fatt för mig att starka kryddor är bra), kan dessutom inte hitta recept som är lämpliga sa här i början :'(

  • proborg 20 september 2009

    Jag blir bekymrad över envisennheten att prata om olika faser i GI metoden...

    GI är ett förhållningssätt till kosten inga faser

    GI metoden är helt enkelt att äta sådant som ger en låg blodsockerökning i blodet och därmed en balans i insulinnivåerna...

    Feta produkter ger låg GI men har hög energinivå men det är vanligt sunt förnuft och är ingen metod... all energi måste förbrukas

    Det allmäna förhållningssättet att hellre äta fet mat och skippa kolhydraterna är snarare Annika D metod HFLC om vi skall prata kolhydrater

    Dom tre nivåerna påminner snarare om Cambridgemetoden som inte har med GI att göra

    skit i metoderna
    Skippa alla kolhydrater som du kan
    måste du äta kolhydrater tillämpa GI metoden
    skippa frukt juice och läsk
    ät grönsaker och bönor
    ta en rackabajsare i bland no problem...
    MEN skippa ölen
    se upp med nötterna .. bra GI men mycket energie
    OCH motionera .. annars är det bortkastat
    :p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.