Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Monarki för eller emot?

  • mariec 26 februari 2012

    Monarki (Y)

  • svengelsk 26 februari 2012

    En fördel med monarkin är att monarken representerar hela folket, inte bara de som röstar på ett visst parti. Sen är jag också tacksam över att inte leva i ett land med presidentval.

  • boz1965 26 februari 2012

    Skrivet av svengelsk den 26 feb 2012

    En fördel med monarkin är att monarken representerar hela folket, inte bara de som röstar på ett visst parti. Sen är jag också tacksam över att inte leva i ett land med presidentval.


    Jag kan inte, för mitt liv, få det till att monarken skulle representera folket. H*n är inte av folket, kommer aldrig att bli det. Det enda logiska är att avskaffa monarkin, denna koloss på lerfötter.

    Eller också kan man gå tillbaka till de gamla traditionerna att faktiskt VÄLJA en kung/drottning som man gjorde före Gustav Vasa, när tronen faktiskt INTE gick i arv. När kungen dog valdes en ny kung och det var inte nödvändigtvis den gamle kungens son eller ens en släkting.

    Gör man om monarkin efter den modellen kan jag tänka mig att bli anhängare. Naturligtvis ska h*n inte sitta på livstid, utan ha en mandatperiod på exempelvis tio år med maximalt två mandatperioder på tronen. Först DÅ kan man kalla det demokrati.

  • svengelsk 26 februari 2012

    Skrivet av Lenkan den 26 feb 2012


    Jag håller med dig till fullo. En förvirrad analfabet (inget fel på analfabeter, men som ett lands representant?) med förlegade traditioner som omger sig med kaffeflickor är inget jag heller skulle rösta på. Och eftersom han inte får ha en åsikt så kan man heller inte välja att rösta på honom på grund av dem...undrar egentligen vad det är monarkister ser...
    Kaffeflickor är ett för mig nytt ord. Rör det sig om en yngre version av kaffekäringen?

  • Lenkan 26 februari 2012

    Skrivet av boz1965 den 26 feb 2012

    Lenkan, nu blir jag faktiskt lite sur på dig. Jag är visserligen ingen rojalist, långt därifrån, men att kalla kungen "analfabet" är lite väl magstarkt. Det är ett hån mot landets alla dyslektiker. Kungen kan inte rå för att han har dyslexi. Enligt statistiken har c:a 25% av Sveriges befolkning läs- och skrivsvårigheter i varierande grad (källa: funka.nu). Det är alltså en bra bit över 2 miljoner svenskar du nedvärderar när du kallar kungen "analfabet".

    Dyslexi är inget hinder för att kunna funka alldeles utmärkt i samhället. Många gånger kan det t.o.m. vara en fördel eftersom man ser saker och ting från en lite annan vinkel.

    Kolla in här t.ex.: http://www.erikwinqvist.se/component/content/article/90

    PS! Den som skrev listan glömde Jamie Oliver som har så grav dyslexi att han måste diktera sina kokböcker för förlaget. ;) DS!

    ----------
    Edit: Lade till länk

    Jag misstänkte att något sånt här skulle komma, jag måste be om ursäkt för ordvalet analfabet. Det var dyslektiker jag menade och jag menade det inte i nedlåtande syfte.

    Vad jag menade var att när det gäller att representera ett helt land på ett sådant "stelt" sätt som kungahuset ska göra så känns det inte som om en person som inte kan stava (återigen, inget ont mot dyslektiker, de är superbra på alla möjliga sätt, men det gäller dokumentation och underskrifter av ganska stora saker här) ordentligt är en man som JAG skulle välja att representera landet.

    Återigen, jag ber hemskt mycket om ursäkt för ordvalet analfabet, det var INTE det ordet jag menade. Jag är utbränd och tappar därför ord. Förlåt.

  • Lenkan 26 februari 2012

    Skrivet av svengelsk den 26 feb 2012
    Kaffeflickor är ett för mig nytt ord. Rör det sig om en yngre version av kaffekäringen?

    kaffeflicka
    ny betydelse: ung kvinna som bjuds in ”som något sött till kaffet” på en herrmiddag [aktuellt i samband med skandalboken om kungen]

    Taget från Språkrådets nyordslista 2010

  • boz1965 27 februari 2012

    Det är lugnt Lenkan. ;)

    Jag menar bara att det inte finns någon som helst koppling mellan intelligens (eller avsaknad av densamma) och dyslexi/dyskalkyli.

  • theodora 27 februari 2012

    Det är dags att leva i tiden. Monarki är ute och omodernt. Dessutom är det inte så viktigt att bevara Bernadotte som kung. De har inte suttit länge på tronen. Det finns bättre ställen att stoppa deras lyxpengar på.

  • Lenkan 27 februari 2012

    Skrivet av boz1965 den 27 feb 2012

    Det är lugnt Lenkan. ;)

    Jag menar bara att det inte finns någon som helst koppling mellan intelligens (eller avsaknad av densamma) och dyslexi/dyskalkyli.

    Det är jag mycket medveten om att det inte gör.
    Min svägerska är dyslektiker och kirurg. Det var som sagt var inte för att idiotförklara kungen på grund av hans dyslexi.

  • wildlife 27 februari 2012

    Personligen är jag för monarkin då jag anser att kungafamiljen öppnar många dörrar som en politisk ledare inte klarar av tack vare sin politiska hållning
    Det svenska apanaget ligger på ca: 110 miljoner kronor (billigast i Norden), varav drygt hälften går till underhåll av slott mm. och resten ska täcka all representation, resor och levnadskostnader för kungafamiljen... och pengarna som går till underhåll av slott mm kommer vi inte undan om vi inte vill se alla kulturskatter förfalla.

    Jag accepterar helt att många är emot monarkin och meningarna är som vanligt delade. Och att folk tycker olika är ju anledningen till att vi aldrig kommer att få se en ledare som fullt ut kan representera folket... i bästa fall kanske drygt hälften av Sveriges befolkning röstar på en och samma person i ett presidentval...

  • theodora 27 februari 2012

    Om vi har en folkvald president så sitter inte presidenten en hel livstid. Kungahuset är bara ett stort skämt. De lever inte som de lär. Om Victoria vill vara kronprinsessa så passar det inte att hon gift sig med en gymägare av folket eller vägrar att döpa barnet efter tradioner, för monarki är ju tradition. Hur kan Bernadotte representera o vara ansiktet utåt för Sverige, när de uppför sig som de vill o även skämmer ut sig med skandaler?
    Det är bara pengar o lyxliv de vill behålla!
    Dom har betett sig som en bortskämd diktatorfamilj. Dom har inte vad Sverige behöver. Deras tid är förbi.

  • boz1965 27 februari 2012

    Skrivet av theodora den 27 feb 2012

    ...Det är bara pengar o lyxliv de vill behålla!
    Dom har betett sig som en bortskämd diktatorfamilj. Dom har inte vad Sverige behöver. Deras tid är förbi.


    (Y)

  • husmusen88 27 februari 2012

    Ska vi ha en demokrati så kan vi inte ha monarki som det ser ut just nu, så enkelt är det.
    Det är inte demokratiskt att ha några galjonsfigurer att visa upp som får vara det bara för att de råkar ha ett visst efternamn.

    Dessutom så borde de som representerar sverige, dvs kungen och drottningen ha inkomsten.
    Prinsen och prinsessorna ska inte ha ett dugg förrän kungen avgår och lämnar över till sina barn.
    Har aldrig hört att andra kan få lön i förskott innan de är anställda bara för att de är barn till någon.

  • Mistys 3 mars 2012

    12 miljoner mer till kungen nästa år? Kungen begär högre apanage....skyller på att Daniel kommit in i familjen. 4 av 5 läsare säger nej!

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14462839.ab

  • The_TL 3 mars 2012

    Monarki (N) (N) (N) (N) (N) (N) (N) (N) (N) (N) (N) (N) (N) (N)

  • wildlife 3 mars 2012

    Monarki!!! (Y) (Y) (Y) (Y) (Y) (Y) (Y) (Y) (Y) (Y) (Y) (Y) (Y) (Y)

    Haha... nu har vi lika många TL71...

    ;)

  • Bettan1969 3 mars 2012

    Monarki, självklart (Y)

  • theodora 3 mars 2012

    ABSOLUT INGEN MONARKI!

    Släng ut skandal familjen från deras lyxliv. Det är slut med Brtnadotte. Det är inget speciellt med dom o när dom får barn heller. Ful unge dessutom, ser inte ut som en prinsessa.

    Lägg pengar på jobb, skola o vård istället för att ge 12 miljoner mer till Bernadotternas lyxliv.

    Det finns en orsak till att de flesta av 85000 läsare röstade nej. Kungen trodde väl att han skulle passa på nu när ungen är född men det fjäsket köper inte folket. Dessutom så kostade Vickans bröllop skamligt mycket o det var inte kungen som betalade.

  • boz1965 3 mars 2012

    Skrivet av Bettan1969 den 3 mar 2012

    Monarki, självklart (Y)


    Monarki, självklart INTE. (N)

    Demokrati, självklart JA! (Y)

  • The_TL 3 mars 2012

    Skrivet av wildlife den 3 mar 2012

    Monarki!!! (Y) (Y) (Y) (Y) (Y) (Y) (Y) (Y) (Y) (Y) (Y) (Y) (Y) (Y)

    Haha... nu har vi lika många TL71...

    ;)


    Hehehe... ;)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.