Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Monarki för eller emot?

  • Lenkan 3 mars 2012

    Skrivet av theodora den 3 mar 2012
    Ful unge dessutom, ser inte ut som en prinsessa.

    Men det var väl taskigt! Lillan kan väl inte rå för vilka hennes föräldrar är, och det har ju absolut inget med monarki eller inte att göra?

  • Solitarie 3 mars 2012

    Ska kungen ha mer pengar för att det blir fler arrangemang när Daniel och Estelle tillkommit? Eh, nej! Avskaffa monarkin och gör något vettigt av våra skattepengar!

  • chrisq 4 mars 2012

    (Y)(Y)(Y)(Y)(Y) love kunga familjen o betalar gärna så fina dom är trots allt skit som spyrs på dom :DD(L){kiss} love,,,,,,,,,

  • Annlis 4 mars 2012

    Helt klart för monarki! (Y)

  • Paulmartin 6 mars 2012

    Skrivet av chrisn den 4 mar 2012

    (Y)(Y)(Y)(Y)(Y) love kunga familjen o betalar gärna så fina dom är trots allt skit som spyrs på dom :DD(L){kiss} love,,,,,,,,,
    . Så glad jag blir ängtligen en som har pengar,jag och säkert många andra tackar dig,så slippar vi och kan bruka pengarna på något förnuftigt!!!

  • The_TL 6 mars 2012

    Skrivet av Paulmartin den 6 mar 2012

    Skrivet av chrisn den 4 mar 2012

    (Y)(Y)(Y)(Y)(Y) love kunga familjen o betalar gärna så fina dom är trots allt skit som spyrs på dom :DD(L){kiss} love,,,,,,,,,
    . Så glad jag blir ängtligen en som har pengar,jag och säkert många andra tackar dig,så slippar vi och kan bruka pengarna på något förnuftigt!!!


    En alldeles utmärkt idé tycker jag!
    Låt dem som vurmar mest för kungahuset betala för dess apanage, och låt alla oss övriga lägga pengarna på något vettigt istället. (Y)

  • ScarlettRose 7 mars 2012

    Skrivet av TL71 den 7 mar 2012

    Skrivet av Paulmartin den 6 mar 2012

    Skrivet av chrisn den 4 mar 2012

    (Y)(Y)(Y)(Y)(Y) love kunga familjen o betalar gärna så fina dom är trots allt skit som spyrs på dom :DD(L){kiss} love,,,,,,,,,
    . Så glad jag blir ängtligen en som har pengar,jag och säkert många andra tackar dig,så slippar vi och kan bruka pengarna på något förnuftigt!!!


    En alldeles utmärkt idé tycker jag!
    Låt dem som vurmar mest för kungahuset betala för dess apanage, och låt alla oss övriga lägga pengarna på något vettigt istället. (Y)


    Problemet med det där är väl att om man ska få välja om man ska betala till kungahuset eller inte så måste man låta var och en bestämma precis vad man ska och inte ska betala till. Det kommer väl förmodligen innebära att en del slutar betala till t ex skolor och sjukvård. Alla tycker ju olika, så man kan ju inte anta att alla vill lägga pengar på sånt som man själv tycker känns viktigt.
    Det vore väl rimligare att folket får rösta om ifall vi ska ha kvar kungahuset eller inte. Sen får minoriteten finna sig i vad majoriteten beslutar, och så får alla betala till det de flesta tycker att vi ska ha. Det är ju så demokrati fungerar.
    Så får man väl bara hoppas på att de flesta inser hur orimligt det är att ha kvar kungahuset :P

  • Lenkan 7 mars 2012

    Fast jag tror inte att många anser skola och sjukvård till exempel vara onödigt att lägga pengar på.

  • The_TL 7 mars 2012

    Skrivet av ScarlettRose den 7 mar 2012

    Skrivet av TL71 den 7 mar 2012

    Skrivet av Paulmartin den 6 mar 2012

    Skrivet av chrisn den 4 mar 2012

    (Y)(Y)(Y)(Y)(Y) love kunga familjen o betalar gärna så fina dom är trots allt skit som spyrs på dom :DD(L){kiss} love,,,,,,,,,
    . Så glad jag blir ängtligen en som har pengar,jag och säkert många andra tackar dig,så slippar vi och kan bruka pengarna på något förnuftigt!!!


    En alldeles utmärkt idé tycker jag!
    Låt dem som vurmar mest för kungahuset betala för dess apanage, och låt alla oss övriga lägga pengarna på något vettigt istället. (Y)


    Problemet med det där är väl att om man ska få välja om man ska betala till kungahuset eller inte så måste man låta var och en bestämma precis vad man ska och inte ska betala till. Det kommer väl förmodligen innebära att en del slutar betala till t ex skolor och sjukvård. Alla tycker ju olika, så man kan ju inte anta att alla vill lägga pengar på sånt som man själv tycker känns viktigt.
    Det vore väl rimligare att folket får rösta om ifall vi ska ha kvar kungahuset eller inte. Sen får minoriteten finna sig i vad majoriteten beslutar, och så får alla betala till det de flesta tycker att vi ska ha. Det är ju så demokrati fungerar.
    Så får man väl bara hoppas på att de flesta inser hur orimligt det är att ha kvar kungahuset :P


    Ja där har du naturligtvis en poäng.
    Eller varför inte privatisera kungahuset istället? Undrar varför inte Reinfeldt och hans kamrater har gjort detta då de är så angelägna om att privatisera allting annat.

  • ScarlettRose 7 mars 2012

    Skrivet av Lenkan den 7 mar 2012

    Fast jag tror inte att många anser skola och sjukvård till exempel vara onödigt att lägga pengar på.


    Det tror såklart inte jag heller att särskilt många tycker. Men någon tycker säkert att det vore bättre att behålla pengarna själv och låta andra betala. Men det jag menar är att om vi som inte vill betala till kungahuset vill kunna välja att inte göra det, så måste alla andra få möjlighet att välja bort sånt som de inte vill att skattepengarna ska gå till - även om det skulle råka vara något som är så viktigt som skola och sjukvård. Antingen betalar alla till det majoriteten tycker är bra eller så bestämmer individen hur mycket man vill betala och till vad...

  • Lenkan 7 mars 2012

    Det är just det där med majoriteten...jag undrar om man gjorde en landsomfattande undersökning idag, skulle då majoriteten vilja behålla kungahuset?

  • Mistys 7 mars 2012

    Dagens Aftonblad:

    Olika bud om Prinsessan Madeleine lever på apanage eller privata pengar. Ena dagen är det privata pengar men nästa medger man att det kan vara apanage. Nu ska det tydligen granskas. Tydligen får hon ingen lön för det jobb hon utför på Childhood fondation. Vad för pengar lever hon på då?
    Kungen beräknas dessutom ha en halv miljard i sparade pengar. Var kommer dom ifrån? Måste bli mycket apanage kvar varje år med den summan.

    http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article14482781.ab

  • Paulmartin 7 mars 2012

    Då undertecknad svarade på chrisn inlägg var det menad lite ironisk chrisn skrev "jag betalar gärna" mitt svar underförståt så bra då slipper alla vi andra.hållar med lt71 privatisera familjen bernadott får vara så kungliga dom vill bara dom betalar själva

  • Paulmartin 7 mars 2012

    Skrivet av Paulmartin den 7 mar 2012

    Då undertecknad svarade på chrisn inlägg var det menad lite ironisk chrisn skrev "jag betalar gärna" mitt svar underförståt så bra då slipper alla vi andra.hållar med lt71 privatisera familjen bernadott får vara så kungliga dom vill bara dom betalar själva
    p.s.förlåt TL71d.s.

  • Paulmartin 7 mars 2012

    Skrivet av Paulmartin den 7 mar 2012

    Skrivet av Paulmartin den 7 mar 2012

    Då undertecknad svarade på chrisn inlägg var det menad lite ironisk chrisn skrev "jag betalar gärna" mitt svar underförståt så bra då slipper alla vi andra.hållar med lt71 privatisera.Familjen bernadott får vara så kungliga dom vill bara dom betalar själva
    p.s.förlåt TL71d.s.

  • piagbg 8 mars 2012

    (N)(N)(N) Nej nej nej!!! En monarki hör inte hemma i ett DEMOKRATISKT land, sen må kungafamiljen vara hur söt som helst. Det är en KVARLEVA från gamla (mycket gamla) tider när kungen verkligen hade makt och kunde regera. Kunde han/hon inte regera blev dom avsatta. Så enkelt var det. Nu har vi statsministern som har den rollen, eller försöker åtminstone.

    Det enda kungafamiljen sysslar med är representation. Visst kan de sätta guldkant på olika evenemang genom sin närvaro, men det är en DYR guldkant. S har haft monarkins avskaffande på
    sitt program sen 70-talet. Och jag väntar fortfarande......
    Personligen gillar jag Victoria och Daniel, och kungen kan man skratta ihjäl sig åt ibland, så dumt han bär sig åt. :DD Men faktum kvarstår, de är en relik....

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.