Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Murklor

  • sonja55 31 maj 2008

    Vad kan jag tillaga av mina murklor förutom murkelsås
    Fick en hel kasse murklor av en snäll granne

  • MatAnders 31 maj 2008

    Vilken lyckos du är ja gör en god murkelstuvning och ät på rostat bröd så gott..

  • lennali 31 maj 2008

    Hej Sonja
    Queenie har ett recept på en Murkelsoppa.
    Murkelsoppa
    Hälsningar Lena
    Ps. En sådan snäll granne skulle jag också vilja ha.

  • sonja55 31 maj 2008

    Skrivet av MatAnders den 31 maj 2008

    Vilken lyckos du är ja gör en god murkelstuvning och ät på rostat bröd så gott..



    Det låter gott ska absolut prova det

  • lennali 31 maj 2008

    Det här hittade jag på internet.

    Potatisplättar med murklor och tomatsallad

    Ingredienser
    Beräknat för 4 portioner
    300 g potatis, kokt
    1 st ägg
    eventuellt 0,5 msk mjöl

    1 st gul lök, finhackad
    1 burk(ar) murklor
    0,5 msk färsk rosmarin
    salt och peppar
    3 dl ströbröd
    brynt smör

    Tomatsallad:
    2 ask(ar) cocktailtomater
    2 st selleristjälkar, finskurna
    0,5 dl olivolja
    1 msk balsamvinäger
    salt och peppar

    Gör så här:
    Pressa potatisarna och blanda dem med ägget. Fräs löken, murklorna och rosmarinen i lite smör och olja och rör sedan ner det i potatissmeten. Tillsätt lite mer mjöl om smeten inte är tillräckligt fast och smaksätt med salt och peppar.

    Låt smeten svalna lite och forma sedan potatisplättar med hjälp av händerna. Rulla dem i ströbrödet och stek dem gyllenbruna i smör och olja på båda sidor.

    Ringla det brynta smöret över potatisbullarna och servera dem med tomatsallad som tillbehör.

    Tomatsallad:
    Dela tomaterna och blanda dem med de övriga ingredienserna. Smaksätt med salt och svartpeppar.

  • monac 31 maj 2008

    Hur är det nu med "giftiheten" med murklor????
    Kommer så mycket larm rapporter stup i ett....om att de kan slå ut njurarna & gud vet allt.....
    men nog är det gott alltid:)
    Inte för att jag hittat några ännu...min murkel skog blev ett kalhygge tyvärr!:(

  • sonja55 31 maj 2008

    Det ska visst finnas väldigt gott om murklor här uppe i år,har sälv aldrig varit ute och plockat håller mig till kantareller (gula o trattisar)

  • tilda 31 maj 2008

    Jag plockar inte murklor själv, men de jag känner som gör det har hittat massor här.

  • goldcamilla 31 maj 2008

    Stek förvällda murklor och blanda dem med vitlök, basilika, salladslök och chili. Blanda sedan med pasta och parmesanost. Mycket gott.

  • farmoringer 31 maj 2008

    Var i skogarna utanför Piteå förra helgen och det var massvis med murklor...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.