Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nostalgi tillbaka i tiden!

  • C_Ice 7 november 2010

    Precis har skapat en blogg om detta.
    Ska vara nostalgi inom mat, sött, snacks, prylar, kläder&mode m.m

    Kika in på: http://tillbakaitiden.blogg.se/

    Diskutera även saker ni minns här på matklubben!

    Mvh!

    http://tillbakaitiden.blogg.se/

  • irrevirre 14 november 2010

    Jag minns ett godis i apelsin och citronsmak som sprakade och fräste i munnen, Det förbjöds ganska snabbt. Vad hette det? Någon annan som minne det? Undrar vad det var i det{hypnotized}

  • gottgris 14 november 2010

    Jag tror det hette Pop-Rocks

  • irrevirre 14 november 2010

    Skrivet av gottgris den 14 nov 2010

    Jag tror det hette Pop-Rocks



    Ja så var det! Tack för det.
    På Wikipedia kallas det för kolsyrat godis.

  • helenmartensson 14 november 2010

    Ja jag minns också det!! Gillade det samtidigt som jag tyckte att det var lite läskigt...

  • Mistys 14 november 2010

    Är det någon som minns läsken Zingo banan, Zingo choklad, zingo körsbär mm?

    Säkert massa i dag förbjudna ingredienser men oj vad vi gillade den!

  • safir74 14 november 2010

    Lakritsklubba vid namn Bloody Mary...oval och rätt platt
    Finns än idag men ärmindre och rund fast smaken är densamma dock

  • Orangeblossom 14 november 2010

    Zingo med chokladsmak! Det var både äckligt och gott. Man skulle säkert inte uppskatta smaken idag!

    Samma med Raketost, jag minns att den var mer rolig än god. Och det där snöret man skulle skära med blev tämligen kletig och äcklig efter att vi barn lekt med osten.

    Något jag verkligen saknar är en dryck som fanns på 80-talet, Naturens Under. Det var fruktjuice och någon sorts mjölk, kanske kärnmjölk? Jag tyckte att den var läskande och inte för söt och riktigt god. Vi hittade en liknande dryck för några år sedan nere i Malaga.

  • siggemums 15 november 2010

    Ja, Raketost är nostalgi för mig och Riff, ett grönt tuggummi med lakritssmak.

  • C_Ice 16 november 2010

    mycket uppdaterat & även skrivit om saker ser jag som ni diskuterat! =)

  • MosterA 16 november 2010

    Skrivet av Orangeblossom den 14 nov 2010

    Samma med Raketost, jag minns att den var mer rolig än god. Och det där snöret man skulle skära med blev tämligen kletig och äcklig efter att vi barn lekt med osten.



    Kan när jag vill komma ihåg smaken av Raketost (eller inte smaken). Kletig massa - men som sagt rolig för oss barn att hålla på med. Men:

    Någon som kommer ihåg:

    När jag var typ under 14 år (för inte så länge sedan) fanns det faktiskt en jättegod lakritzgodis som hette - hör och häpna "salta negerungar" - ja, det är sant !!! Storlek ungefär som "salta fiskar" idag. Smaken ungefär blandad med "salta fiskar" och "salta traktordäck" (någon som vet vad jag menar?). När man handlade smågodis så sa man faktiskt , typ - också vill jag ha 4 st salta neger ungar (kanske 10 öre styck). Nu drar jag täcker över mig . . . . .

  • irrevirre 16 november 2010

    Någon som kommer ihåg:

    När jag var typ under 14 år (för inte så länge sedan) fanns det faktiskt en jättegod lakritzgodis som hette - hör och häpna "salta negerungar" - ja, det är sant !!! Storlek ungefär som "salta fiskar" idag. Smaken ungefär blandad med "salta fiskar" och "salta traktordäck" (någon som vet vad jag menar?). När man handlade smågodis så sa man faktiskt , typ - också vill jag ha 4 st salta neger ungar (kanske 10 öre styck). Nu drar jag täcker över mig . . . . .
    "."...................................................................................................
    Oj då! Det har jag inget minne av. Nu får man inte ens ha ordet black med i ett glassnamn{curl-lip}

  • MosterNettan 16 november 2010

    Skrivet av Misty09 den 14 nov 2010

    Är det någon som minns läsken Zingo banan, Zingo choklad, zingo körsbär mm?

    Säkert massa i dag förbjudna ingredienser men oj vad vi gillade den!


    Jag kommer ihåg banan och choklad...! Banan var ganska gott om jag kommer minns rätt, men chokladsmaken var inte nån höjdare. Körsbär däremot har inget minne av.

  • Mistys 16 november 2010

    Kommer ni ihåg Nickel. Köpte alltid Nickel när man var på bio - helst gammeldags. Det var min favorit.

    Sunkist i trekantig tetra - föresten fanns ju även mjölken och filen i trekantig tetra när man var liten.

    Jenka tuggummi - oj vilka minnen man får.

    Fortsätt skriva....:)

  • Mistys 16 november 2010

    Och kommer någon ihåg oboy med jordgubb, vanilj och blåbärssmak?? Kommer ihåg att blåbär var supergod men oj vad vi barn fick tjata på mamma så hon köpte den - den var säkert dyrare än den vanliga choklad.

  • kantomen 16 november 2010

    Naturens under, den minns jag!!!

    Fans en del andra mer eller mindre suspekta drickor:
    Vira blåtira
    Black orange
    Kiviga kruse

    Antagligen en del E i dessa!?

  • 7201 16 november 2010

    Skrivet av kantomen den 16 nov 2010

    Naturens under, den minns jag!!!

    Fans en del andra mer eller mindre suspekta drickor:
    Vira blåtira
    Black orange
    Kiviga kruse

    Antagligen en del E i dessa!?

    Vira Blåtira finns att köpa .......
    Jag kommer ihåg en Lakritsstång som hade smak av "curry"
    med ett superstarkt laktitspulver i mitten......

  • Okänd 16 november 2010

    Skrivet av irrevirre den 14 nov 2010

    Jag minns ett godis i apelsin och citronsmak som sprakade och fräste i munnen, Det förbjöds ganska snabbt. Vad hette det? Någon annan som minne det? Undrar vad det var i det{hypnotized}


    Det var inte surisar? Det fanns oranga och gula.

  • safir74 16 november 2010

    Skrivet av Misty09 den 16 nov 2010

    Kommer ni ihåg Nickel. Köpte alltid Nickel när man var på bio - helst gammeldags. Det var min favorit.

    Sunkist i trekantig tetra - föresten fanns ju även mjölken och filen i trekantig tetra när man var liten.

    Jenka tuggummi - oj vilka minnen man får.

    Fortsätt skriva....:)



    Ja Nickel gammeldags...så god

  • safir74 16 november 2010

    Skrivet av kantomen den 16 nov 2010

    Naturens under, den minns jag!!!

    Fans en del andra mer eller mindre suspekta drickor:
    Vira blåtira
    Black orange
    Kiviga kruse

    Antagligen en del E i dessa!?


    Kopparbergs bryggeri har Berra Bus -blå läsk
    http://www.kopparbergs.se/viewproduct.asp?node=2&cat=lask&id=581


    Fantomenläsken saknar jag samt en läsk på burk: (när 50 cl burken kom)Love

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.