Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Östeuropa?

  • segerwitch 5 september 2008

    :)Rolig tävling, om mat från östeuropa, men vilka länder räknas till östeuropa????:o det skulle vara roligt att få veta.:)

  • MatAnders 5 september 2008

    Gulasch från Ungern.

  • The_mama97mia 5 september 2008

    Borstj eller hur det stavas från fd Ryssland ...
    Jag håller med - hur långt går Östeuropa nu förtiden? Turkiet?

  • Chillfors 5 september 2008

    Tänkte precis starta samma tråd för att kolla vilka länder som Matklubben räknar till östeuropa..
    Det är ju lite olika vad folk anser...
    Tror Turkiet räknas till centraleuropa, men ska inte säga säkert.. Testade att söka på google, men man får ju olika bud så...
    Men det är väl iallafall typ Ryssland, Vitryssland, Ungern.. Moldavien?
    Sen blir det mer diffust :P

  • segerwitch 5 september 2008

    :

    Skrivet av mama97mia den 5 sep 2008

    Borstj eller hur det stavas från fd Ryssland ...
    Jag håller med - hur långt går Östeuropa nu förtiden? Turkiet?


    :)Sökte på google, Wikipedia:
    Östeuropa omfattar alltid:
    Europeiska Ryssland
    Ukrania
    Moldavien
    Vitryssland
    Ibland räknas:
    Hela Ryssland
    Bulgarien
    Estland
    Lettland
    Litauen
    Rumenien
    Det förekommer att följande länder inkluderas:
    Albanien
    Armenien
    Azerbajdzan
    Georgien
    Grekland
    Kroatien
    Makedonien
    Montenegro
    Polen
    Serbien
    Slovakien
    Slovenien
    Tjeckien
    Turkiet
    Ungern
    Det skulle vara roligt att få veta, om tävlingen omfattar, mat från alla dessa länder????:o

  • Vivoplena 5 september 2008

    Wikipedia-guden säger:
    Östeuropa omfattar den östra delen av Europa, men är inte helt väldefinierat ens som geografisk region. Svenska UD betraktar endast Ryssland, Vitryssland, Ukraina och Moldavien som Östeuropa.

    En annan definition är de slaviska och baltiska länderna plus Ungern, Rumänien och Albanien. Denna definition knyter an till förhållandena under det kalla kriget, och inkluderar flera länder som idag definitivt betraktar sig själva som centraleuropeiska.

    Man kan också se Östeuropa som den östkyrkliga delen av Europa. Då ingår Ryssland, Vitryssland, Ukraina, Moldavien, Rumänien, Bulgarien, Grekland, Makedonien, Serbien och Montenegro.

    Östeuropa omfattar alltid:
    Europeiska Ryssland
    Ukraina
    Moldavien
    Vitryssland

    Ibland inräknas:
    Hela Ryssland
    Bulgarien
    Estland
    Lettland
    Litauen
    Rumänien

    Det förekommer att följande länder inkluderas:
    Albanien
    Armenien
    Azerbajdzjan
    Georgien
    Grekland
    Kroatien
    Makedonien
    Montenegro
    Polen
    Serbien
    Slovakien
    Slovenien
    Tjeckien
    Turkiet
    Ungern

    [källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96steuropa]

    Det är ungefär lika diffust som te.x. "mellansverige" alltså.

  • The_mama97mia 5 september 2008

    *skrattar* men hörni det måste ha hänt ngt, jag gick ini tävlingen o la till två bidrag från mina recept. Men nu ligger det massor med recept där som är från Mexico o Afrika o överallt...
    Men , det är ju bara en definitionsfråga. *ler*

  • popik 5 september 2008

    Pelmeni från Ryssland

  • Annras 5 september 2008

    Ja, hur man än definierar östeuropa, så ligger det i alla fall i Europa, eller hur? Man skrattar liksom mama97mia, när man ser de inlagda recepten. Hur står det till med geografikunskaperna här i landet, egentligen? :(

  • segerwitch 5 september 2008

    Skrivet av Annper den 5 sep 2008

    Ja, hur man än definierar östeuropa, så ligger det i alla fall i Europa, eller hur? Man skrattar liksom mama97mia, när man ser de inlagda recepten. Hur står det till med geografikunskaperna här i landet, egentligen? :(


    :oJa det kan man undra???? Men ett gott skratt får man ju!:D

  • anluk 5 september 2008

    För mig är östeuropa Ryssland och de länder som tillhörde f d Sovjet (kan inte alla...), Ungern, Balkanländerna (fd Jugoslavien), Rumänien, Tjeckien, Estland, lettland, Litauen, Polen, Bulgarien

  • The_mama97mia 5 september 2008

    jag håller nog med dig anluk. TÄnkte på Grekland som nämndes ovan, o det ligger mkt grekiska recept i tävlingen redan. Men det tycker jag är mer "Medelhavsmat" liksom. Om man ska definiera efter maträtter med... som sagt, det är en fråga om definition.... *ler*
    Frågan är hur mkt Finland hör till Östeuropa.... matmässigt? Man har väl en del likheter med ryssland där vad gäller mat o recept? Faktiskt kul att grunna på!

  • anluk 5 september 2008

    Satt precis som du och funderade på Finland, men tror nog inte det räknas som öst, eller??? Jättesvårt att definiera egentligen.

  • Vivoplena 5 september 2008

    Vinsten i tävlingen är ju en kokbok av Dominika Peczynski som är från Polen, ett land som inte räknas till Östeuropa per automatik.

  • segerwitch 5 september 2008

    :oDet är väldigt oklart vad som skall gälla??:(

  • Smulpajen 5 september 2008

    Jaha ny tävling!! Den hade jag missat. Men var hittar ni recepten ni pratar om??

  • Smulpajen 5 september 2008

    Okidoki! Nu har jag hittat dom!!! Men det var väldigt vad det var många som var ute och cyklade... Japan är väldigt långt österut:D För mycket frimärke på det receptet:D:D

  • Annras 5 september 2008

    Ja, det är ju oklart vad som menas! Man kan antingen tycka att östeuropa är alla länder som låg bakom järnridån, eller så kan man tycka att det är alla länder som ligger i östra Europa. Vilket det är, är som sagt en tolkningsfråga. Jag tyder det nog som om det gäller länder som ligger i östra Europa, eftersom länderna bakom järnridån endast har funnits från kalla krigets dagar på 50-talet och fram till slutet av 80-talet.:)

  • Annras 5 september 2008

    Alltså, för att rätta mig själv: Det är inte länderna som bara har funnits mellan 50- och 80-talen, utan själva järnridån!

  • segerwitch 5 september 2008

    Skrivet av Smulpajen den 5 sep 2008

    Okidoki! Nu har jag hittat dom!!! Men det var väldigt vad det var många som var ute och cyklade... Japan är väldigt långt österut:D För mycket frimärke på det receptet:D:D


    :pDet är klart att fortsätter man österut från Japan så kommer man så småningom även till Mexico och Usa,
    som jag har sett några bidrag ifrån:p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.