Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Pannacota

  • tuden 8 november 2007

    Är det någon som har ett recept på pannacota ?
    mvh tuden

  • regularmalin 9 november 2007

    supergod och jättelätt pannacotta, går på typ en kvart, om ens det! =)

    Ingredienser
    6 port
    1 gelatinblad
    1 1/2 dl vispgrädde
    2 tsk strösocker
    250 g KESELLA jordgubb&lime

    Jordgubbssallad
    250 g färska jordgubbar
    2 passionsfrukter
    Gör så här
    Lägg gelatinbladet i blöt i kallt vatten i ca 5 min. Koka upp grädde och socker i en kastrull. Krama ur gelatinbladet och rör ner det i grädden. Låt svalna något. Blanda ner KESELLA. Fördela i små glas och ställ i kyl att stelna i ca 3 timmar eller över natten. Skär jordgubbarna i skivor. Dela passionsfrukterna och skrapa ur fruktköttet. Blanda jordgubbarna med passionsfrukten och fördela det på pannacottan vid servering.

  • evaldo 9 november 2007

    Cappuccino pannacotta
    4 portioner


    Ingredienser
    Pannacotta:
    1 vaniljstång
    ½ dl strösocker
    5 dl vispgrädde
    1½ tsk snabbkaffe
    2 gelatinblad


    Varma björnbär:
    200 g frysta björnbär
    2 krm rivet apelsinskal
    1 tsk pressad apelsin
    1½ krm kardemumma, nystött
    1½ msk amaretto (italiensk mandellikör)


    = Denna symbol visar att ingrediensen finns som ekologiskt alternativ
    Tillagning
    Pannacottan: Klyv vaniljstången på längden. Skrapa ner vaniljfröna i en kastrull. Lägg i stången och sockret och häll på grädden. Värm långsamt och koka på svag värme i 15 min. Plocka upp vaniljstången och vispa i kaffepulvret. Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten 5 min. Ta upp dem och lägg ner dem i den varma grädden. Rör tills de smält. Häll upp smeten i vattensköljda formar.

    Låt stelna i kylen minst 3-4 timmar. Garnera ev med riven mörk choklad.

    Björnbären: Lägg alla ingredienser i en kastrull i god tid så att bären tar smak av apelsin, kardemumma och likör. Vid servering värms bären på svag värme ca 3 min.

  • irrevirre 9 november 2007

    Hej Tuden,
    Det här receptet tycker jag är kanon!

    Pannacotta med limemarinerade bär.
    4 dl Vispgrädde
    0,5 dl Strösocker
    1 st Vaniljstång
    1,5 blad Gelatin

    Limemarinerade bär:
    0,75 dl Strösocker
    2 st Lime (rivet skal och saft)
    3 dl Hallon & Blåbär

    Gör så här!
    Pannacottan:
    Dela vaniljstången på mitten och skrapa ur fröna noga. Koka upp grädden tillsammans med frön,vaniljstången och sockret. tag upp den "tomma" stången.

    Blötlägg gelatinbladen i rikligt med kallt vatten. Krama vattnet ur gelatinbladen då de blivit mjuka och tillsätt dem under omrörning i den varma grädden.
    Häll upp i portionsformar.
    Låt stå i kyl till dess att panna cottan stelnat.

    Marinerade bär:
    Riv limeskalet på ett rivjärn och blanda med sockret. Blanda limesockret med bären och pressa över limejuicen.
    Servera tillsammans med panna cottan.

  • anluk 10 november 2007

    Här kommer ytterligare ett kanonrecept på Pannacotta!! Hämtat ur Första kokboken av Johanna Westman:

    5-6 personer

    1 tsk gelatinpulver + 1 msk varmt vatten
    1 vaniljstång
    3 dl vispgrädde
    1/2 dl strösocker
    1pkt frusna eller färska bär

    Lägg gelatinpulvret i en liten skål och häll på varmt vatten. Låt stå och svälla.
    Häll grädde och socker i en kastrull. Dela vaniljgstången mitt itu på längden och lägg i den. Låt koka upp sakta under omrörning. När den första bubblan kommer och grädden börjar sjuda ta bort kastrullen från värmen.
    Häll ett par msk varm grädde över gelatinet och rör om tills det är en lös smet. Häll detta i grädden och rör om ordentligt. Låt svalna i 10 min
    Plocka bort vaniljstången. Skölj serveringsskålar i kallt vatten och häll upp grädden i dem och låt svalna helt. Ställ sedan in i kyl minst 3 tim och ta samtidigt ut bären ur frysen.

    Vält upp på tallrikar och servera med bären.

    KANONGOTT!!

  • tuden 10 november 2007

    Tack alla för dom finna recepten nu blir min son jätteglad han var till italien för ett par veckor sedan och åt pannacotta där
    mvh tuden

  • matvraket 10 november 2007

    Panna cotta är ju verkligen så gott! :) Men är det ngn som har ett bra recept på creme brulé?

  • 10 november 2007

    medlemen Dessandogg har skrivit ett recept på panacotta.verkargott!(H)

  • irrevirre 10 november 2007

    OH JA! Creme Bruleé är SÅ gott!!
    Ingredienser
    1 st Vaniljstång
    2 dl Mjölk, standard
    3 dl Grädde, visp
    2 msk Strösocker
    6 st Ägg (endast gulorna)
    Råsocker (till knäckigt tak)

    Gör så här!
    Värm ugnen till 200 g.

    Snitta vaniljstången, skrapa ur kornen och lägg korn och stång i mjölken, grädden och strösockret. Koka upp. Tag bort stången.

    Vispa ihop gulorna i en skål.
    Häll sedan den heta vätskan över gulorna under kraftig vispning.

    Häll upp i 6 ugnsfasta portionsskålar och ställ dem i en större form. Fyll formen med vatten så att den når upp till 2 cm på formarna.

    Grädda dem stående i vattenbadet ca 20 minuter eller tills krämen stelnat.

    Låt svalna och ställ i kylen för att bli riktigt kalla.

    Strax innan servering strö ett tunnt lager råsocker och använd en brännare för att få till ett knäckigt täcke.
    Upprepa två gånger. Se upp så det inte bränns.
    Man kan också ställa under het grill ett par minuter, men passa det noga, lätt att det blir för brännt.

  • matvraket 13 november 2007

    Åh, tackar! Det ska bli spännande att laga själv. Hoppas det blir lika gott som den man får på restaurang. (Förhoppningsvis godare, till och med...) (Y)

  • camillaf14 14 november 2007

    Hejsan!
    Jag gjorde pannacotta för några veckor sedan och då använde jag mig utan Dansukkers nya socker som heter Gelesocker Multi. Recept finns på baksidan.

    Man tar 1 dl Gelesocker multi och 4 dl vispgrädde och smaksätter med det man vill ha t ex 1 msk kakao eller 1 tsk vaniljsocker. Koka upp och låt koka ca 1/2 minut! Häll upp i portionsskålar och låt stelna. Det räcker till 4 personer.

    På detta gjorde jag en hallonspegel. Mixade frysta hallon med lite, lite socker och hällde över pannacottan.
    Servera och njut!!!!!(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.