Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Pepparkaksmått

  • Josses 24 november 2010

    Ja, just det!
    Det finns ju en uppsjö av peppismått nu för tiden.
    Både stora och små:D

    Vilken är ditt favorit mått?
    Eller har du ett annorlunda mått?
    Brukar du använda dem till något annat under resten av året eller blir de bara liggandes i lådan?{question}

    Jag har bl.a ett som ser ut som en fredsduva.
    Köpte den i mitten av -80-talet när jag var aktiv i Amnesty International. En kille i min grupp gjorde dem och sålde.
    Har även haft ett Mumintroll men det har tyvärr försvunnit.
    Har både stora och små.

    När mina två äldsta barn var små sydde jag en pyjamas åt dem och använde formarna för att göra figurer.
    Sonen fick en bil och en raket på sitt ena byxben och dottern fick två hjärtan i olika storlekar i baken.

    Har även använt några av de små till falukorven och gjort mönstrad korv.{beauty}

  • AnneNi 24 november 2010

    Jag har de"vanliga" samt några minimått och en katt som jag skaffade för att göra kattformade kex en gång. Oftast blir det pepparkakshjärtan, men även några av de andra för det ska finnas olika att välja på. Minipepparkakor är bra för då kan man äta fler ;-) De tar förstås lite längra tid att baka, så jag brukar göra lite av varje.

  • Zeldasmatte 24 november 2010

    Jag har hittat några nya kakmått som jag gav till min syster, en krokodil och en hund bl a...

    Själv har jag ett mått som ser ut som en cocacolaflaska, min absoluta favvo! (Y)

    Har även sett att det finns mått som ser ut som om man redan har tagit ett bett i dem... {eat}

  • chrisq 24 november 2010

    :DDgillar mammas gamla formar hjärta,gris gran o vet inte mer

  • helenepe 24 november 2010

    Dom godaste pepparkakorna är helt klart de i grisform så det är nog mitt favoritmått också. Hur grisarna får så mycket godare smak än övriga former är fortfarande inte helt utrett...

  • soccermum 24 november 2010

    Jag har kakmått i alla storlekar känns det som:
    minismå
    normalsmå (typ storlek som de man köper i burk)
    mediumstora
    jättestora

    De sista är en gubbe, en gumma och ett hjärta som vi brukar dekorera med kristyr..

    Även jag har mumin och Lilla My samt coca colaflaskan men favoritformarna är mini-ängeln för att den är ju sååå söt och bocken för att jag älskar julbockar över lag.. (Ot- t o m sången om julbocken, "En jul när mor var liten hörde hon hur någon en kväll...." *trallar lite*)

    Dessvärre ligger allt mina mått i lådan typ hela året när jag inte bakar pepparkakor.
    Jag har ett mått som ser ut som ett löv och ett kakrecept som heter kanellöv och om jag någon gång får för mig att baka dessa underbara småkakor åker ju givetvis lövformen fram..

    Hjärtanmåtten kommer fram till alla hjärtans dag då vi tar ut små smörgåsar i form av pepparkakshjärtan och ev bakar hjärtankakor..

    Det blommiga måttet användes flitigt till falukorven när barnen var mindre-det och färgade makaroner var en stående favorit och självfallet är det då obligatoriskt att sjunga "jag vill ha blommig falukorv till lunch" :DD

    Att rita figurer till barnens pyjamasar var finurligt (Y)

  • Josses 24 november 2010

    Skrivet av helenepe den 24 nov 2010

    Dom godaste pepparkakorna är helt klart de i grisform så det är nog mitt favoritmått också. Hur grisarna får så mycket godare smak än övriga former är fortfarande inte helt utrett...
    Håller med(Y)

  • soccermum 24 november 2010

    Skrivet av helenepe den 24 nov 2010

    Dom godaste pepparkakorna är helt klart de i grisform så det är nog mitt favoritmått också. Hur grisarna får så mycket godare smak än övriga former är fortfarande inte helt utrett...


    haha *flinar* När jag tänker efter så har du nog faktiskt rätt i detta.. Jaa hur är det möjligt, det får de lärde tvista om ;)

  • Josses 24 november 2010

    Har också de jättestora.
    Köpte dem på en semester i Östersund på Jamtli (de har byggt upp Östersund i miniatyr från i början av 1700-talet och framåt) 2001.
    Brukar dekorera hjärtat med barnens namn och hänga upp dem på deras rum.

  • asasto 24 november 2010

    Jag har älgar, hundar, g-klav, getter, traktorer etc. men inte så många vanliga mått men jag använder i stort sett alla mina. Jag köpte dem på postorder hos Formina de har ju massor av olika pepparkaksformar.

  • Cassiopeya 25 november 2010

    Kan hålla med helenepe att de godaste pepparkakorna är grisarna, och jag gillar allra bäst de som är små!

    Jag använder nog det lilla hjärtat, grisen, ängeln och den mittemellanstora gubben och gumman samt hjärtat mest. Har också en jättestor gubbe och gumma.

    När jag bakade lussebullar förra veckan kavlade jag ut degen och stansade ut bullarna istället.

    Har också använt det lilla hjärtat när jag gjorde gelégodis.

  • Tillberga 25 november 2010

    jag har samlat på mått i många år
    så jag har en hel stor hink full

    har allt från valiga hjärtan till lite mer ovanliga
    t.ex en schnauzer ett mått från en kennel i finnland

    jag tycker de är roligast att baka med minimåtten
    så gott med små pepparkakor till glöggen
    mer som snaks än kaka

  • safir74 25 november 2010

    Oj, jag har en hel del mått: gubbe, gumma, bock, gran,gris,3 olika stora hjärtan, snögubbe, dalahäst, stjärna, lamm, kanin, bokmärkesängel, vanlig ängel, kyrkklocka, katt, isbjörn, brunbjörn och älg (två sistnämnda köptes på Skansen)
    Använder alla lika mkt

  • NicolinaZ 25 november 2010

    Kolla in pipparkaksmåtten på www.coolstuff.se och säg vad ni gillar dem ;)

  • elleave 25 november 2010

    Jag tycker bäst om tupperwares mått, tex är hjärtanen runda och fina och inte så spetsiga som de vanliga. Men bland de vanliga gillar jag min kanin bäst :)

  • 540609 26 november 2010

    Jag har en häst som är snygg, den gillar jag!

  • Tillberga 26 november 2010

    Mumin är bäst

  • MargaretaPalsson 26 november 2010

    Vill du ha fler ideer på pepparkaksformar så gå in på Formina.se. Där finns allt!!!
    Själv bakar jag bara med de små figurerna ,det är lite pilligt , men JAG tycker dom blir godare.(Y)

  • frucaos 26 november 2010

    Måste kolla in traktormåttet! Det skulle sonen älska!
    Men har från coolstuff (dock inte pipparkakorna) - halvätna gubbar. De är coola - ser ut som någon tagit en smakbit ...

  • Katie 26 november 2010

    Själv har jag nästan 400 pepparkaksformar. Låter kanske lite mycket men jag älskar att baka!! Kul att även dekorera dem ordentlgt

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.