Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Pinsamt i köket?

  • boz1965 23 mars 2009

    Vad är det pinsammaste misstag du har gjort i köket?

    För min egen del var det på släktjulmiddagen för några år sedan når jag lade salt i risgrötskoket istället för socker. Hela tjocka släkten satt och såg konstiga ut när de skulle äta gröt. Normalt smakar jag alltid av innan jag serverar nåt, men det hade jag tydligen missat den här gången.

  • segerwitch 23 mars 2009

    En av det pinsammaste jag har gjort, var när äldste pojken skulle döpas, det var ca 20 personer hemma, som skulle ha mat och detta var en lördag. Hela dagen innan hade jag gjort Arancini ( sicilianska risbollar) som skulle serveras med en sallad, det var bara att värma dem i ugnen, men när jag skulle ta ut dem, så slant långpannan och allt hamnade på golvet och två hundar rusade genast dit för att äta...:'( Det var bara att senarelägga maten och beställa från restaurangen i närheten. Jag var bara 25 år då, men som jag skämdes!

  • Babzan 23 mars 2009

    För mig är det mest pinsamma som skulle kunna inträffa vid en bjudning att maten inte räcker till!
    Detta har dock aldrig inträffat ,men min man tycker nästan att det är lika pinsamt om det erbjuds för mycket, eftersom han anser att gästerna utmålas som matvrak. Själv tycker jag att det är perfekt med en massa rester som kan ätas i veckor efteråt.
    Någon gång har det väl hänt att jag märkt att min mat har varit lite väl kryddstark och gästerna har bett om en massa dricka efteråt. Där får jag nog skärpa till mig, men kryddstark mat sätter fart på ämnesomsättningen!(Y)
    Din risgrynsgröt var säkert god Boz, för oftast glömmer folk att salta gröten helt.( Då smakar den friiskt, ett gammalt österbottninskt uttryck)

  • ros 23 mars 2009

    :oEtt av mina pinsamma misstag

    Jag hade gjort en kaffecheesecake som inte behövde vara i frysen innan den skulle serveras.

    När gästerna skar i den, rann det som en chokladkräm.

    :)Jag blev ytterligare en erfarenhet rikare.
    Testa aldrig något nytt recept på en bjudning.

    :)Testa alltid innan, så att man vet säkert att det smakar gott och är ett säkert "kort" att bjuda på.

    :)Man lär sig hela livet(Y)

  • 123Linnea 23 mars 2009

    Vill förmedla min mammas misstag - som jag själv också skämdes ihjäl för:

    Min mamma var min fröken på lekis. I slutet av terminen skulle vi ha teater för föräldrarna, och vi skulle själva göra fika att bjuda på.

    Lättast förstås att göra chokladbollar. Det var ett evigt tjat från mamma att vi inte fick slicka på fingrarna och smaka av osv. Så ingen visste vad det smakade vi serveringstillfället.

    Samtliga föräldrar började omedelbart att titta på varandra och grina illa.

    När mamma sedan smakade av upptäckte hon till sin fasa att vaniljsockret blivit utbytt mot bakpulver!! Det var inte någon hit precis!

    /från en som gick på lekis på 70-talet

  • poffa 23 mars 2009

    Bakade lussebullar och glömde saffran. :p

  • Nettan75 23 mars 2009

    Kanske mer roligt än pinsamt var när jag försökte värma upp mat till kompisen som kom oanmäld på besök.. Jag funderade på varför ugnen aldrig blev varm?? Jag hade ju slagit på den som vanligt och stoppat in maten och det tod säkert en timme eller en och en halv innan jag fattade att jag bara slagit på lampan, och inte värmen i spisen..

    Kompisen fick en macka medans ugnen äntligen började värma maten ;)

    (Och nej, jag använder inte micro!)

  • boz1965 23 mars 2009

    Skrivet av Babzan den 23 mar 2009

    ...Din risgrynsgröt var säkert god Boz, för oftast glömmer folk att salta gröten helt.( Då smakar den friiskt, ett gammalt österbottninskt uttryck)



    Visserligen har samerna salt i kaffet, men nånstans får man dra gränsen. *LOL* Risgröten var bara att kasta och plocka fram gröten i plastrullar som vi skulle ha i mellandagarna. Det blev rätt god ris-à-la-malta av den också.

  • boz1965 23 mars 2009

    Skrivet av segerwitch den 23 mar 2009

    ...och allt hamnade på golvet och två hundar rusade genast dit för att äta...


    Men då var ju maten åtminstone ätbar och uppskattad, om inte av gästerna, så iaf av hundarna :)

  • boz1965 23 mars 2009

    Skrivet av Babzan den 23 mar 2009

    För mig är det mest pinsamma som skulle kunna inträffa vid en bjudning att maten inte räcker till!


    Håller med. Det kan verka som att man är snål då. Hellre bränna på lite och servera såpass att gästerna inte orkar äta upp allt. Är man då riktigt smart så planerar man i förväg och serverar sånt som går bra att spara eller att göra pytt på. Själv har jag en begagnad "BigPack" glassburk i frysen som jag sparar pyttkött i. När den är full blir det storkok av BoZ' uppskattade Pytt-i-panna.

  • The_mama97mia 23 mars 2009

    Jag gjorde klyftpotatis en gång och serverade till grillat, min pappa var på besök och det hände inte så ofta. Potatisen blev lite "overdone".... Farsan bet o förlorade en plomb. Hmmm...

    För övrigt håller jag med talarna ovan - det värsta som finns är om man har för lite mat.... :)

  • boz1965 23 mars 2009

    Skrivet av mama97mia den 23 mar 2009

    För övrigt håller jag med talarna ovan - det värsta som finns är om man har för lite mat.... :)


    Mmmm... Speciellt om svärmor kommer, hemska tanke om maten tar slut då. Då får man höra om det tills öronen trillar av.

  • MelleBandolo 23 mars 2009

    En gång, när jag och en kompis bakade hemma hos mig, lyckades jag rycka av ungsluckan. Där stod vi med en massa smet och ingen hel ung. :o

  • murret 23 mars 2009

    Vi hade besök från USA och hade förberett mat för några dagar. Allt fick inte plats i kylskåpet så jag ställde en plåt med smördegsinbakad kassler i matkällaren. Med folie över naturligtvis. När det vart dags att hämta formen för att ugnsbaka den ser jag en tvestjärt i kanten under folien. Vad gör man???? 15 personer ska ha mat!!! Man lyfter ur kollar under och byter form. Sedan när vi skar upp och serverade kollades det noga kan jag säga.............Gästerna frågade till slut om vi letade efter något....dom skulle bara veta.

  • poffa 24 mars 2009

    Skrivet av mama97mia den 23 mar 2009

    Jag gjorde klyftpotatis en gång och serverade till grillat, min pappa var på besök och det hände inte så ofta. Potatisen blev lite "overdone".... Farsan bet o förlorade en plomb. Hmmm...

    För övrigt håller jag med talarna ovan - det värsta som finns är om man har för lite mat.... :)


    Måste varit rejält "overdone". He he..

  • poffa 24 mars 2009

    Skrivet av murret den 23 mar 2009

    Vi hade besök från USA och hade förberett mat för några dagar. Allt fick inte plats i kylskåpet så jag ställde en plåt med smördegsinbakad kassler i matkällaren. Med folie över naturligtvis. När det vart dags att hämta formen för att ugnsbaka den ser jag en tvestjärt i kanten under folien. Vad gör man???? 15 personer ska ha mat!!! Man lyfter ur kollar under och byter form. Sedan när vi skar upp och serverade kollades det noga kan jag säga.............Gästerna frågade till slut om vi letade efter något....dom skulle bara veta.


    Nöden har ingen lag. :'(

  • krolly 24 mars 2009

    ::D:D Det absolut pinsammaste jag har varit med om är när jag var nygift på 60 talet
    och skulle koka julskinkan. Jag skar bort allt fett, som jag skulle ha till griljeringen.
    :D Naturlitvis hade vi julfrämmande, nöden har ingen lag.
    (L)Min mor kom till undsättning och fann råd.
    :D:DJag satt fast fettet med tandpetare,
    skinkan var väl inte den bästa jag ätit:D:D

  • Don_Pedro 24 mars 2009

    Skrivet av boz1965 den 23 mar 2009

    Skrivet av segerwitch den 23 mar 2009

    ...och allt hamnade på golvet och två hundar rusade genast dit för att äta...


    Men då var ju maten åtminstone ätbar och uppskattad, om inte av gästerna, så iaf av hundarna :)


    :pJa du! Hundarna har en annan gång ställt till det för mig, Vi hade bjudit hem ordföraren för hundkapplöpnings klubben, med fru, hade varit och inhandlat fyra stora oxfilé skivor, vi skulle ha, först volauvent som förrätt, sen tournedos, väl hemma sätter jag ner kassarna för att klä av pojken, när det var dags att börja med maten, kunde jag inte finna oxfilén? letade i hela kylen, såg i hundsängarna...och där låg pappret som varit omslag till filéerna och en mätt och belåten hund:'(

  • bernit 24 mars 2009

    Hade vänner på besök och vi grillade. Det var regn i luften och grillen stod under en markis. Plötsligt kom en rejäl skur och markisen "fylldes" med vatten i en hängande sjö tills den rann över och dränkte grill med nästan färdiggrillade entrecoter - det blev annan mat !!

  • Gnurf 24 mars 2009

    Du får nog ta det lite lugnt med styrketräningen fortsättningsvis Tjejen...:D

    Skrivet av MelleBandolo den 23 mar 2009

    En gång, när jag och en kompis bakade hemma hos mig, lyckades jag rycka av ungsluckan. Där stod vi med en massa smet och ingen hel ung. :o

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.