Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Plankstek

  • bernit 9 mars 2008

    mama97mia
    du efterlyste ett inlägg om plankstek - det är gott
    Traditionellt serveras köttet tillsammans med duchesspotatis, grillade tomater och brytböner och bearnaise. Men lika tradisionellt serveras piggvar på planka med samma tillbehör vilket också är gott.
    Jag skulle emellertid tala om en annan planka som man lägger på grillen (och inte i ugnen) kanske något för dej som är "grilltokig"
    Jag hittade plankan i chinatown i San Fransico när jag gick där och skrotade mellan stånden.
    Jag skall läsa innantill hur man gör BBQ Cedar Planked Salmon (det blir långt)
    Soak Cedar Grilling Plank in water for at least one hour.
    Mix together the dill, red onion, garlic, green onions, lemon juce and BBQ sauce. Crust the salmon filet on the topside evenly with the BBQ/dill mixture. Prepeat the grill to high(500 degree F) Place the plank inthe barbecue and let it bake for 2-3 minutes until the wood begins to crake and smoke. Carefully open lid and place crusted salmon fillets on the planks. Close lid and bake for 10-15 minutes until cooked to medium. Remember, there is no need to turn the salmon.
    Periodically check that the plank is not on fire. In the events on flames, douse the fire with a squeeze bootle of water. Squeeze lemon over salmon filets. Carefully remove the plank from the grill and transfer to a serving platter.

    Nå vad tycks - nog känns röklukten av plankan, om den finns kvar !

    /BÅ :p

  • The_mama97mia 9 mars 2008

    mmmmmmmmmmmmmmm.... sounds lovely o jag känner röklukten...
    var får jag tag på såna plankor då??? Jag har tänkt jag ska köpa de där som finns på typ Citygross (eller Ullared) fyra plankor med underlägg för typ en femhundring.
    Dom vill man ju inte elda upp????
    haha
    Men tack vännen!

  • bernit 9 mars 2008

    Skrivet av mama97mia den 9 mar 2008

    mmmmmmmmmmmmmmm.... sounds lovely o jag känner röklukten...
    var får jag tag på såna plankor då??? Jag har tänkt jag ska köpa de där som finns på typ Citygross (eller Ullared) fyra plankor med underlägg för typ en femhundring.
    Dom vill man ju inte elda upp????
    haha
    Men tack vännen!


    Jag släpade hem 2 från USA men kommer aldrig att använda dem - du kan få dem om du vill !

    /BÅ :p

  • The_mama97mia 9 mars 2008

    men lägg av...
    ja det vore ju skoj att få adoptera ett par amerikanska plankor... (H)
    men menar du egentligen att man i princip eldar upp dom gång för gång,e ller fattar jag dig helt fel?

  • Gnagett 9 mars 2008

    Plankstek är absoluta favoriten i min familj. Det blir många gånger under vinterhalvåret som plankorna kommer fram. Ibland varierar jag och gör en laxplanka istället och det blir också gott. Är du i Stockholm någon gång så åk till resturang Godhem (vet ej hur det stavas) ligger mittemot Ulla Winblad på Djurgården, dom har supergoda plankor.

  • bernit 9 mars 2008

    Skrivet av mama97mia den 9 mar 2008

    men lägg av...
    ja det vore ju skoj att få adoptera ett par amerikanska plankor... (H)
    men menar du egentligen att man i princip eldar upp dom gång för gång,e ller fattar jag dig helt fel?


    Det är nog engångs vad jag kan se på den bild som är på utsidan.
    Tänt var det här !!

    /BÅ :p

  • bernit 9 mars 2008

    Skrivet av Anitak den 9 mar 2008

    Plankstek är absoluta favoriten i min familj. Det blir många gånger under vinterhalvåret som plankorna kommer fram. Ibland varierar jag och gör en laxplanka istället och det blir också gott. Är du i Stockholm någon gång så åk till resturang Godhem (vet ej hur det stavas) ligger mittemot Ulla Winblad på Djurgården, dom har supergoda plankor.


    Tror jag varit där för åtskilliga år sedan - är det inte de som numrerar plankstekarna ?

    /BÅ :p

  • Gnagett 9 mars 2008

    Jo dom numrerar plankorna.

  • jas65 9 mars 2008

    Citygross säljer billiga plankor, jag tror jag gav 50:- st för dem.
    Mvh
    Höfta mera
    Anders

  • The_mama97mia 9 mars 2008

    jag tycker vi ska starta en rörelse för plankstekens återkomst!
    Yehey!
    Och Bernit jag tar gärna hand om dina stackars plankor. Fast det är ju trist att dom redan är dödsdömda.... ;(

    *asg*

  • The_mama97mia 6 april 2008

    Nu skrev jag i en annan tråd som hette Planka.

    Har nyss blivit stolt ägare till plankor.
    Invigt dom med Evaldos Gratinerad hajmal ngt modiferat. SUperdupergott!

    Som bernit skrev i början av tråden, så är det klassiska bearnaisesås, men har ni andra såser att tipsa om? Jag körde citron o dillsås (pulver=fusk) på hajmalen o det var gott.

    Tacksam många tips o råd o recept här.

    Mia som saknar chatten

  • Gnagett 6 april 2008

    mama97mia
    Gå in på www.hittarecept.se och sök på plankstek då får du 4 olika recept.

  • snutten 6 april 2008

    Lax på planka

  • evaldo 6 april 2008

    Jag köpte ekplankor på City Gross men har inte använt dem ännu, jag har bara bränt av dem enligt anvisning på förpackningen. Men det konmmer så småningom.

  • The_mama97mia 6 april 2008

    Skrivet av Anitak den 6 apr 2008

    mama97mia
    Gå in på www.hittarecept.se och sök på plankstek då får du 4 olika recept.


    Jo jag var in där, men blev förvånad att det blev så få träffar på sökning recept planka/plankstek m.m.

    Fram för mera plankor åt folket!

  • farmoringer 6 april 2008

    Jag måste nog köpa mig plankor när jag gör min årliga resa till Ullared. Blir så inspirerad av allt ni skriver..(Y)

  • The_mama97mia 6 april 2008

    Skrivet av farmoringer den 6 apr 2008

    Jag måste nog köpa mig plankor när jag gör min årliga resa till Ullared. Blir så inspirerad av allt ni skriver..(Y)


    NU blir jag imponerad! Menar du att du åker från Norrland en gång om året till Ullared?????
    Jag var där igår för första gången i mitt liv!
    O är lite tveksam till att åka igen.... men visst fick man mkt för pengarna...

  • farmoringer 6 april 2008

    Skrivet av mama97mia den 6 apr 2008

    Skrivet av farmoringer den 6 apr 2008

    Jag måste nog köpa mig plankor när jag gör min årliga resa till Ullared. Blir så inspirerad av allt ni skriver..(Y)


    NU blir jag imponerad! Menar du att du åker från Norrland en gång om året till Ullared?????
    Jag var där igår för första gången i mitt liv!
    O är lite tveksam till att åka igen.... men visst fick man mkt för pengarna...


    var inte såå imponerad..*S*. Jag har min släkt i Borås och jag har bott i Falkenberg. Så inte bara för Ullareds skull jag åke ner..*S*..

  • The_mama97mia 6 april 2008

    *skratt* ja då förstår jag nog....

  • farmoringer 6 april 2008

    Bra...Men jag tycker om att ägna några timmar inne på GeKås..

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.