Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Potatismos.....

  • MammaModesty 20 januari 2008

    jag är en stor älskare av potatismos (L) och naturligt vis hemmagjort.... med smör och gräddmjölk (nåja.. jag kan offra mig på enbart grädde oxå... :D) kryddat med salt och svartpeppar.... jag vispar mitt mos med elvispen... hur gör ni... och äter ni hemmamos eller pulver (yäck!)(N):'(

  • Amber 20 januari 2008

    Vi äter alltid hemmalagat. Jag har grädde salt & vitpeppar i mitt mos.
    Vispar det oxå med elvispen.

    Pulvermos finns inte i vårt hem...

  • lenastephanopoulos 20 januari 2008

    Hemmamos och med kokt mjölk innan den blandas med potatisen. Om min man är med och får bestämma så kokas potatisen med skal på och skalas när den är het.

  • Nettie 20 januari 2008

    Samma här , naturligtvis hemmagjort potatismos (Y), med smör och grädde,salt peppar
    och en smula muskot. Kokar potatisen, mosar med potatispressen, kryddar och häller
    på vätskan och rör runt med sleven.
    Pulvermos kommer inte innanför min dörr(N)(N)

  • anluk 20 januari 2008

    Hemlagat. Mjölk, smör, salt och peppar. Har en riktigt bra potatisstöt så jag vispar inte det med elvispen. Tyvärr har jag inte potatismos så ofta här hemma eftersom äldsta dottern och maken inte gillar det...

  • Suddisen 20 januari 2008

    Hemmagjord potatismos

  • Okänd 20 januari 2008

    Pulvermos till varm korv.Annars är det hemlagat mos som gäller,med mycket smör i,mjölk,salt,vitpeppar,mos-och pomfrittkrydda eller knorr och lite grillkrydda.

  • irrevirre 20 januari 2008

    Alltid hemlagat.
    Med mjölk,smör, salt, vitpeppar (ganska mycket vitpeppar) och något som jag fick lära mig när jag flyttade till Skåne, en gnutta strösocker! Vispar ordentligt med elvispen direkt i kastrullen.
    Visst kan man sakna potatismos på sommaren när man bara kan köpa färskpotatis??

  • Snorkfroken 20 januari 2008

    Jag gör alltid egen potatismos. Har i smör, mjölk, salt, vitpeppar och ibland även finhackad lök :)

  • lennali 20 januari 2008

    Hemmagjord potatismos, mosar med potatisstöten tillsätter en klick lätta, mjölk och lite salt och peppar. Har ofta med matlåda till jobbet och vanlig kokt potatis är inte gott att värma i mikron (tycker jag), mos däremot går jättebra.

  • svensbyn 20 januari 2008

    Gott med västerbottensost och en gnutta vitlök i moset. Speciellt till lax med vittvinssås...MUMS

  • 20 januari 2008

    hemmagjort är bäst, potatis, mjölk, salt, elvisp. men om jag skall göra gratäng med mos i så blir det pulver

  • MammaModesty 20 januari 2008

    Skrivet av IrreVirre den 20 jan 2008

    Alltid hemlagat.
    Med mjölk,smör, salt, vitpeppar (ganska mycket vitpeppar) och något som jag fick lära mig när jag flyttade till Skåne, en gnutta strösocker! Vispar ordentligt med elvispen direkt i kastrullen.
    Visst kan man sakna potatismos på sommaren när man bara kan köpa färskpotatis??

    men det gåt att göra mos på färskpotatis... det gör då jag... utan att det blir klister.....

  • farmoringer 20 januari 2008

    jag gör mest "eget" potatismos med bregott, mjölk, salt och peppar och aromat. Stöter med stöten ingen elvisp. Föraktar inte pulvermos, kan vara bra att ha hemma när det är bråttom eller när guben min ska göra nåt...Och säger som nelirotger, till gratäng är pulver bra. Me det ska vara felix för mig..

  • MammaModesty 20 januari 2008

    Skrivet av MammaModesty den 20 jan 2008

    Skrivet av IrreVirre den 20 jan 2008

    Alltid hemlagat.
    Med mjölk,smör, salt, vitpeppar (ganska mycket vitpeppar) och något som jag fick lära mig när jag flyttade till Skåne, en gnutta strösocker! Vispar ordentligt med elvispen direkt i kastrullen.
    Visst kan man sakna potatismos på sommaren när man bara kan köpa färskpotatis??




    men det går att göra mos på färskpotatis... det gör då jag... utan att det blir klister.....

  • Hjotrongull 20 januari 2008

    Alltid hemmagjor(Y)t!!! Jag älskar också potatismos och pulvermos är inte ens värt namnet tycker jag.(N)

  • ikah 20 januari 2008

    Hemgjort potatismos är det som gäller. Mosar det med potatisstöt och rör ner
    mjölk, smör, salt, vitpeppar och lite socker. Mums!

  • evaldo 20 januari 2008

    Hemgjort naturligtvis. Pulvermos ska vi inte ens tänka på.

  • hansdotter 20 januari 2008

    Hemlagat!!
    Med parmesan, mjölk, smör, salt, peppar.

  • SaraW 20 januari 2008

    Min sambo är mycket förtjust i potatismos, så vi äter det rätt ofta. Alltid hemmagjort! Jag gör det nog ganska omständigt för mig, men det är så min mamma gör mos. Pressar först potatisen i potatispress, vispar sedan med elvisp. Varm mjölk, en klick smör/margarin, salt och finmalen vitpeppar. Till fest gör jag gärna puré med generöst med riktigt smör, vispgrädde och gärna västerbottenost. Gott!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.