Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

rolig fakta om mat

  • Snoops 19 juli 2009

    Föresten, någon som har ett bra tips på hur man ska kunna sova? :o

  • hansdotter 20 juli 2009

    Nej- låg å läste till halv fyra i morse....

  • martina63 20 juli 2009

    Ville lägga in ett recept på hirkum-pirkum, dvs johannesörtssnaps på MK, fick det inte publicerat då den smarta jeppe inte kunde förstå hur snapsen kunde bli röd när blommorna är gula....
    :Z

  • Erajscha 20 juli 2009

    Jordnöten är ingen nöt utan en baljväxt - som ärtor.

  • boz1965 20 juli 2009

    Det finns en gammal sägen som säger att om du delar en jordgubbe i två bitar och sedan delar den med någon annan blir ni förälskade i varandra.

  • boz1965 20 juli 2009

    Förr ansåg man att det var oanständigt och slösaktigt att äta nypotatis. Potatisen borde få växa ut till sin maximala storlek!

  • Ulrika91 19 februari 2010

    Jag vet att tråden verkar död sen ett halvår men jag vill gärna sätta igång den igen. Så jag berättar det jag vet!:p

    När vi bodde i Himalaya när jag var liten tog det en kvart att koka 8 minuters-spagetti pga trycket.

    För att få ut ett kilo nötkött går det åt 16 000 liter vatten.

    (Enligt min egen personliga och högst vetenskapliga utredning och med hjälp av en bekants "sjuksköterskebok" hon är sjuksköterska alltså.) Man kan lindra migrän/spänningshuvudvärk med Tonic. Detta pga att det innehåller Kinin som är blodkärlsvidgande. Funkar dock inte för det som har astma.

    Kom igen nu, nu sätter vi igång med roliga fakta igen!!(Y)

  • svengelsk 19 februari 2010

    Skrivet av evaldo den 16 jan 2008

    Man kan rengöra silver med bikarbonat, aluminiumfolie och varmt vatten

    Jag trodde det skulle vara vinsyra.

  • jas65 19 februari 2010

    Att Paprika är släkt med potatisen tror jag inte på om den senare är ett bär som hon skrev i den. påbörjade tråden. Cocacola är inte ett rostskyddsmedel för den inehåller fosforsyra, men den upplöser rost. Kan visseligen ha en passiverande effekt på höglegerade stål ämnen.
    Mvh
    Höfta på med allsköna frukter's & ingediensers egenskaper
    Viste ni varför gurka och bananer inhandlas mest utav kvinnor?
    Anders

  • Gnurf 19 februari 2010

    De smakar gott!?? :o

  • Amika 19 februari 2010

    Skrivet av boz1965 den 20 jul 2009

    Det finns en gammal sägen som säger att om du delar en jordgubbe i två bitar och sedan delar den med någon annan blir ni förälskade i varandra.


    Delar någon en jordgubbe med mig så är risken stor att de bara vill ta död på mig, och ha kvar en liten smaskig bit att njuta av själv under tiden... Är jätteallergisk mot jordgubbar! :D :p

    Ha ha ha! Snacka om motsatt effekt om någon faktiskt ville prova på riktigt! :D :D :D

  • Mistys 19 februari 2010

    Ingen direkt myrsäsong just nu, snökaos:( Men kanske kommer en vår och då även svartmyrorna åtminstone här i Uppland. Bästa sättet att få bort dom mellan plattor osv är att hälla ut outspädd Fun light saft. Funkar perfekt. Efter ett dygn är dom döda. Vill man kan man läsa mer om man googlar på Fun light myror. ´Då kommer flera förklaringar upp, varför det funkar osv.

  • FruAst 19 februari 2010

    Misty, detta ska jag prova!!! Jag fick in myror i min lektionssal för ett par veckor sen. Någonstans läcker det värme för det är max 16grader där.(När vi har kört ugnarna ett par h så stiger det till 19 om man har tur!) Jag får ju koppla in fastighetsskötare på detta, om man är kommunalanställd så är de dem som ska greja med sånt. Enligt uppgift har de ringt till Anticimex men dessa har jag inte sett röken av. En flaska funlight kan jag nog tynga verksamheten med och själv är ju bäste dräng... Fast jag får nog städa själv sen med, städerskorna tycker nog inte om saft på golvet:p

  • Mistys 20 februari 2010

    Fy stackars ungar som behöver ha så kallt brrrrrr :(

    Googla på det så får du läsa vad som står om metoden. Jag fick tipset då vi fick myror precis där vår katt går ( han sitter fast i band och kan inte röra sig varsomhelst) Ville inte ha ut gift som han skulle trampa i och sen slicka i sig. :(

  • Countrygirl 20 februari 2010

    Skrivet av Linnéa den 16 jan 2008

    Skrivet av evaldo den 16 jan 2008

    Man kan rengöra silver med bikarbonat, aluminiumfolie och varmt vatten


    Njae, har provat den kombinationen men det hände inte mkt. Tyvärr...


    ta rikligt med salt istället för bikarbonat. Hett vatten, folie i vasken.

  • jimboz 20 februari 2010

    Skrivet av Countrygirl den 20 feb 2010

    Skrivet av Linnéa den 16 jan 2008

    Skrivet av evaldo den 16 jan 2008

    Man kan rengöra silver med bikarbonat, aluminiumfolie och varmt vatten


    Njae, har provat den kombinationen men det hände inte mkt. Tyvärr...


    ta rikligt med salt istället för bikarbonat. Hett vatten, folie i vasken.


    Båda har fel ! det är Kaustiksoda eller hushållssoda man ska använda annars sker ingen reaktion ..

  • jimboz 20 februari 2010

    Visste du att Vitlök håller Vampyrer borta :)

  • Gnurf 20 februari 2010

    Fel fel fel...saltsyra och natriumklorat rensar både avloppet, putsar silvret och gör plats för ny köksutrustning i en handvändning...(Y)

  • FruAst 21 februari 2010

    Är du en vampyr Jimboz? Så att du håller dig borta om man använder vitlök?

  • boz1965 21 februari 2010

    Skrivet av Misty09 den 20 feb 2010

    ...han sitter fast i band och kan inte röra sig varsomhelst..


    Stackars katt - det är ju djurplågeri. (N)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.