Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

rolig fakta om mat

  • boz1965 21 februari 2010

    Skrivet av jimboz den 20 feb 2010

    Visste du att Vitlök håller Vampyrer borta :)


    Men här finns ju inga vampyrer! :D

  • Mistys 13 mars 2010

    Skrivet av boz1965 den 21 feb 2010

    Skrivet av Misty09 den 20 feb 2010

    ...han sitter fast i band och kan inte röra sig varsomhelst..


    Stackars katt - det är ju djurplågeri. (N)


    Detta är ett citat hämtat från en hemsida skrivet av en kattexpert och alltså inte skrivet av mig. Däremot håller jag med om varje ord som står där och därför väljer att kopiera in det här efter att jag sett att man tycker att en katt i band är djurplågeri.

    .

    Kattägare har man samma tillsyns- och ägaransvar som hundägare. Att hålla katterna inomhus i tättbebyggda områden tycker jag är en självklarhet, det går också alldeles utmärkt att vänja en katt att vara ute i sele. Som samhället ser ut idag är det inte lämpligt att katter springer ute utan uppsikt, hundar släpps inte ut på det sättet, inga andra husdjur heller för den delen, så varför göra så med katter? "men det är ju det här med jaktinstinkten" säger många, jo men det har ju hundar också, varför är det annars koppeltvång en viss tid på året och varför släpps inte hundarna lösa dagar o nätter utan tillsyn så att de kan flänga runt bland hus och bilar för att de ska få utlopp för den instinkten?

    Det är en gammal myt att katten MÅSTE vara ute för att den ska må bra, blir den stimulerad och har en kattkompis mår den alldeles utmärkt bra inne.

    Det finns en lag, Lagen om tillsyn av hundar och katter, det är ingen lag som förbjuder katter ute, men hur kan man ha tillsyn över en katt som springer ute utan någon som helst koll? Djurskyddslagen säger att "Djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom". Skyddar man verkligen sin katt mot det om den får springa ute vind för våg och därmed riskerar att bli t ex överkörd och bli liggandes i ett dike under svåra plågor innan den till slut dör, riskera att den stöter på en katthatare, riskera att den irrar bort sig och inte hittar hem och till slut blir en skygg o sjuk "hemlös katt"?! Varje gång lokaltidningen dimper ned i brevlådan finns där drösar med annonser under "förlorat".




    I de lokala Lokala ordningsföreskrifterna för Stockholms stad står det bl a: "§ 21 När en katt inte hålls kopplad skall den ha halsband på sig med ägarens namn, adress och telefonnummer. Katten får istället vara ID-märkt på annat sätt som möjliggör kontakt med ägaren".

    En kommun här i Stockholms län, där det under många år varit stora problem med lösspringande och hemlösa katter, blev uppmärksammad i pressen eftersom man där gick så långt att böter gavs till en person som efter upprepade tillsägelser fortfarande inte höll katten under uppsikt och därmed skapade olägenheter för grannarna. Bra tycker jag, önskar att fler kommuner kunde ge samma tydliga signaler vad gäller katthållning och tillsynsansvar.

    Man har ibland kunnat läsa om hur bostadsföretag i olika områden börjat med att ställa ut kattfällor för att fånga in lösspringande katter. Ingen rolig läsning för en djurvän och många har förfasat sig över detta och skällt på bostadsföretagen. Jag tycker att man i stället ska rikta sin uppmärksamhet mot nonchalanta kattägare som låter sina katter springa ute hur som helst. När man har kommit så långt att man väljer att sätta ut fällor har med all säkerhet problemet varit stort och klagomålen många under en längre tid. Många gånger börjar man också med att dela ut lappar med information om vilket ansvar kattägare har....utan att det ger något resultat.

    Många allergiker kan inte ha sina altandörrar öppna eftersom risken då är stor att det kommer in katter. Kanske heller inte så roligt med rabatter och trädgårdsklädslar som stinker kattkiss, alla älskar inte katter.... Många har också tyckt att det är hemskt att ens katt riskerar att bli infångad i fälla. Men hur är man funtad om man i ett område där det givits information om att fällor ska ställas ut, fortfarande trots detta släpper ut sin katt utan uppsikt?

    Det är dags för kattägarna att ta sitt ansvar, samma ansvar som ligger på alla andra husdjursägare! Det är också dags för myndigheterna att ta sin del av ansvaret när det gäller djur som far illa! Hoppas lagen om id-märkning på hundar snart kommer att innefatta även katter, och varför det inte redan är så är för mig en gåta.

    Vem gör vad? Djurskyddsarbetet i Sverige är uppdelat på en rad institutioner och myndigheter. Läs mer på Göteborgs Katthjälps hemsida, klicka på Kattens rättställning.

    Tveka aldrig att anmäla vanvård av djur!

    Läs gärna artikeln "Dömd att dö" som jag skrev för några år sedan..

  • bakamonkeyprincess 13 mars 2010

    Skrivet av Snoops den 20 jul 2009

    Föresten, någon som har ett bra tips på hur man ska kunna sova? :o


    Drick kamomillte (gärna med lite citronmeliss) innan läggdags.
    Ha lavendelpåsar under kudden.
    Ha humlepåsar under kudden.

    :)

  • Mistys 13 mars 2010

    Skrivet av Snoops den 20 jul 2009

    Föresten, någon som har ett bra tips på hur man ska kunna sova? :o


    Motion tycker jag funkar. Sover alltid å gott efter ett pass eller en promenad{clap}

  • redd 13 mars 2010

    Skrivet av Snoops den 20 jul 2009

    Föresten, någon som har ett bra tips på hur man ska kunna sova? :o


    googla
    humles sövande effekt
    Åtminstonde på sommaren skall det ha god effekt

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.