Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

romantiksk middag

  • marjoh1 18 november 2008

    Vad gör du när du vill fixa en romantisk middag/kväll med din partner?

    Tänkte det kunde vara trevligt att få inblick i nya banor så man kanske kan få hjälp att variera sig lite!(L)

  • Prima 18 november 2008

    tja. Min karl gillar inte när det inte går fort nog .... hihi.... räkafton är uteslutet alltså :) (iallafall hemma hos oss) annars tycker jag det är jättemysigt m räkafton, lite bröd, aioli och lite vin. Skulle kunna sitta hur länge som helst.

    Fondue tycker jag däremot funkr för båda. Bara man inte laddar med för mkt grejer man kan äta innan köttet är klart. Alltså strunt i bröd o ta inte fram potatisklyftor/pommes förräns köttet är klart.Blir man mätt med en gång är det kört... Annars myyyycket mysigt och man kan variera smaken på såserna, ha olika sorters kött, stora grönsaksbitar osv.

    Ostfondue är faktiskt oxå jättegott... men man kanske inte ska vara jättehungrig. Det är meste typ bröd och grönsaker man dippar.... men shit va gott. Gärna starka ostar.

    Annars säger man ju att vägen till mannens hjärta går genom magen, tror det stämmer. Gör favoritmaten annars (hans...) och avsluta med en söt smarrig dessert. Tänd en massa ljus, ha skön musik på så ska du få se att det nog går att förföra karln :) (H)

  • Gnurf 18 november 2008

    Det där varierar ju väldigt mycket från gång till annan, bla beroende av vilka råvaror som för tillfället finns tillgängliga. De 3 senaste helgerna blev det:

    - Baconlindade kycklingfiléer fyllda med vitlöks/gräslöksost, salami och salvia. Till det Rotfrukter i ugn.
    - Kycklinglasagne med råkostsallad.
    - Nötbiffar fyllda med fetaost, soltorkade tomater, rosmarin. Rotsaksgratäng.

    Linneduk, kandelaber, smekningar i förbifarten och soft musik är andra romantisk attribut av vikt.

    :D

  • Lotten_J 18 november 2008

    Har du recept på dessa nötfärsbiffar med fetaost?
    / L

    Skrivet av Gnurf den 18 nov 2008

    Det där varierar ju väldigt mycket från gång till annan, bla beroende av vilka råvaror som för tillfället finns tillgängliga. De 3 senaste helgerna blev det:

    - Baconlindade kycklingfiléer fyllda med vitlöks/gräslöksost, salami och salvia. Till det Rotfrukter i ugn.
    - Kycklinglasagne med råkostsallad.
    - Nötbiffar fyllda med fetaost, soltorkade tomater, rosmarin. Rotsaksgratäng.

    Linneduk, kandelaber, smekningar i förbifarten och soft musik är andra romantisk attribut av vikt.

    :D

  • Gnurf 18 november 2008

    Njae...recept är inte min grej...men ungefär så här gjorde jag: (8 stora biffar)

    Blötlägg i mjölk ca 3dl ströbröd. 800g nötfärs kryddas/blandas med salt, peppar, rikligt med mortlad rosmarin, 3 pressade vitlöksklyftor, 2 hela ägg. Blanda därefter i ströbrödsmixen. Låt vila/svälla ca 15 min.

    Tärna fetaost (alt använd den färdigtärnade). Grovhacka de soltorkade tomaterna.

    Skeda upp biffsmet i kupad vattensköljd handflata och platta ut, placera feta/tomatblandning i den fördjupning som bildas och tillslut varsam. Låt kallvattenkranen rinna under formningen, vattenskölj händerna mellan varje biff för minsta kladdproblematik.

    Bryn ca 4min på vardera sidan i het panna, lägg upp på ugnsfast fat/form. Låt eftersteka ca 15min i 175-200 graders ugn, tex sida vid sida med rotsaksgratängen...(Y)

  • frucaos 18 november 2008

    Här kommer det mycket an på stämningen - dvs duk, finporslinet, tända ljus, lite musik. Och naturligtvis en god efterrätt.
    Min man är tacksam och tycker att det mesta är gott!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.